The The Evolution of Teachers' Relationship to Digital Knowledge After the Pandemic: Gender, Skills, and Perceived Competence

Main Article Content

Isabelle Collet

Abstract

Misunderstandings between education and digital technology stem from a combination of factors, some concrete and others rooted in beliefs. On the one hand, the lack of resources - or the lack of initial and ongoing training - is an easily observable and measurable barrier. These findings, supported by various studies, show that despite numerous government initiatives, educational technology integration in schools remains imperfect. On the other hand, perceptions of digital education reinforce these difficulties. These perceptions need to be analyzed from a gender perspective, as the teaching workforce, which is predominantly female, contrasts sharply with the digital professions, where women represent only around 17%. The COVID-19 crisis in 2020, which forced teachers to adopt digital technology urgently without training or additional resources, challenged these representations. The aim of this article is to examine what remains of the gendered representations of digital technology. Two sets of data - 1054 questionnaires and 24 semi-structured interviews - allow us to examine the evolution of this relationship before and after the pandemic. While the questionnaires suggest that women have developed a more serene approach to digital technology in the aftermath of the pandemic, in the interviews, they find it difficult to declare themselves competent, in contrast to men, despite their established practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Collet, I. (2025). The The Evolution of Teachers’ Relationship to Digital Knowledge After the Pandemic: Gender, Skills, and Perceived Competence. Mediations and Mediatizations, (21), 89–107. https://doi.org/10.52358/mm.vi21.465
Section
Research articles

References

Arsac, J. (1987). Les machines à penser : des ordinateurs et des hommes. Seuil.

Barlow, J. P. (2000). Déclaration d’indépendance du cyberespace. Dans Libres enfants du savoir numérique : une anthologie du « Libre » (p. 47 54). Éditions de l’Éclat. https://doi.org/10.3917/ecla.blond.2000.01.0047 DOI: https://doi.org/10.3917/ecla.blond.2000.01.0047

Baron, G.-L. (1989). L’informatique discipline scolaire? Le cas des lycées. Presses Universitaires de France.

Baron, G.-L. (1997). Des technologies « nouvelles » en éducation? Recherche et Formation, (26), 121 130. https://doi.org/10.3406/refor.1997.1456 DOI: https://doi.org/10.3406/refor.1997.1456

Baron, G.-L. et Bruillard, É. (1996). L’informatique et ses usages dans l’éducation. Presses Universitaires de France.

Céci, J.-F. (2019). Analyse des pratiques numériques des enseignants, du collège à l’université, au prisme du genre. International Journal of Applied Research and Technology (IJARTech), JIP2018(1).

Chabaud-Rychter, D., et Gardey, D. (dir.). (2002). L'engendrement des choses : des hommes, des femmes et des techniques. Paris : Éditions des Archives contemporaines.

Clochec, P. (2021). Introduction : du spectre du matérialisme à la possibilité de matérialismes trans. Dans P. Clochec et N. Grunenwald (dir.), Matérialisme trans (p. 17 63). Hystériques & AssociéEs.

Collet, I. (2011). Effet de genre, le paradoxe des études d’informatique. TIC & Société, 5(1). DOI: https://doi.org/10.4000/ticetsociete.955

Collet, I. (2025). Le numérique est l’affaire de toutes. Édition Le Bord de l’eau.

Connell, R., Hagège, M., et Vuattoux, A. (2014). Masculinités : enjeux sociaux de l’hégémonie. Éditions Amsterdam.

Cordier, A. (2015). Grandir connectés : les adolescents et la recherche d’information. C&F Éditions.

Cuban, L. (1997). Salle de classe contre ordinateur : vainqueur la salle de classe. Recherche et Formation, (26), 11 29. https://edutice.hal.science/edutice-00000797v1 DOI: https://doi.org/10.3406/refor.1997.1447

Eliot, L. (2009). Pink Brain, Blue Brain: How Small Differences Grow into Troublesome Gaps and What We Can Do About It. Houghton Mifflin Harcourt.

Fassa, F. (2006). Société en mutation, école en transformation : le récit des ordinateurs. Éditions Payot.

Ferrière, S., et Collet, I. (2016). Tablettes tactiles à l’école primaire en France : illusions essentialistes et pratiques genrées chez les enseignant.e.s du primaire. Revue de recherches en littératie médiatique multimodale, (4). https://doi.org/10.7202/1046998ar DOI: https://doi.org/10.7202/1046998ar

Galand, B. et Vanlede, M. (2004). Le sentiment d'efficacité personnelle dans l'apprentissage et la formation : quel rôle joue-t-il? D'où vient-il? Comment intervenir? Savoirs, Hors série(5), 91-116. https://doi.org/10.3917/savo.hs01.0091 DOI: https://doi.org/10.3917/savo.hs01.0091

Hurtig, M.-C., et Pichevin, M.-F. (1986). La différence des sexes. Tierce.

Jouët, J. (2003). Technologies de communication et genre. Des relations en construction. Réseaux, 4(120), 53 86. DOI: https://doi.org/10.3917/res.120.0053

Kergoat, D. (2005). Rapports sociaux et division du travail entre les sexes. Dans M. Maruani (dir.), Femmes, genre et sociétés : l’état des savoirs (p. 94 101). La Découverte. DOI: https://doi.org/10.3917/dec.marua.2005.01.0094

Kirschner, P. A. et De Bruyckere, P. (2017). The myths of the digital native and the multitasker. Teaching and Teacher Education, 67, 135 142. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001

Le Breton, D. (2015). Le corps surnuméraire du cyberspace. Dans D. Le Breton (dir.), Mon corps a-t-il un sexe? (p. 145 165). Éditions Métailié.

Le Douarin, L. (2004). Hommes, femmes et micro-ordinateur : une idéologie des compétences. Réseaux, 123(1), 149 174. DOI: https://doi.org/10.3917/res.123.0149

Le Maner-Idrissi, G. (1997). L'identité sexuée. Dunod.

Linard, M. (1996). Des machines et des hommes : apprendre avec les nouvelles technologies. L’Harmattan.

Mosconi, N. (1994). Femmes et savoir : la société, l'école et la division sexuelle des savoirs. L’Harmattan.

Moss-Racusin, C. A., et Rudman, L. A. (2010). Disruptions in women’s self-promotion: The backlash avoidance model. Psychology of Women Quarterly, 34(2), 186 202. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.2010.01561.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.2010.01561.x

Noble, D. F. (1992). Un monde sans femmes : la culture cléricale chrétienne et la science occidentale (C. Bouchindhomme, Trad.). Denoël. (Œuvre originale publiée en 1992)

OCDE (2016). Skills for a Digital World: 2016 Ministerial Meeting on the Digital Economy Background Report (OECD Digital Economy Papers No. 250). OECD Publishing.

Périsset, D., et Ruppen, P. (2021). Éléments d’analyse quantitative à propos de la continuité pédagogique. Dans Pratiques d’enseignement-apprentissage en contexte de confinement (EDiCOViD) : continuité ou rupture pédagogique? Une enquête internationale. Rapport de synthèse pour le Valais romand (Suisse), en comparaison avec les « autres pays ». HEP-VS.

Peyron, D. (2013). Culture geek. FYP Éditions.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1 6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816 DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Quéré, M. (2002). Regard rétrospectif sur l’histoire du logiciel éducatif et sur la réalité du système éducatif français : un mariage difficile. Dans G.-L. Baron et É. Bruillard (dir.), Les technologies en éducation, perspectives de recherche et questions vives (p. 45 60). INRP.

Rudman, L. A. (1998). Self-promotion as a risk factor for women: The costs and benefits of counterstereotypical impression management. Journal of Personality and Social Psychology, 74(3), 629 645. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.3.629 DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.74.3.629

Schafer, V., Höfer, M., et Noguera, C. (2023). Femmes, genre et informatique. Living Books About History.

Scherer, R., Siddiq, F., Howard, S. K. et Tondeur, J. (2023). Gender divides in teachers' readiness for online teaching and learning in higher education: Do women and men consider themselves equally prepared? Computers & Education, 199, article 104774. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104774 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104774

Tabet, P. (1998). La construction sociale de l’inégalité des sexes : des outils et des corps. L’Harmattan.

Tannen, D. (1995). The power of talk: Who gets heard and why. Harvard Business Review, 73(5), 138 148.

Tzafilkou, K., Perifanou, M., et Economides, A. A. (2023). Assessing teachers’ digital competence in primary and secondary education: Applying a new instrument to integrate pedagogical and professional elements for digital education. Education and Information Technologies, 28, 16017-16040. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11848-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-023-11848-9

Valenduc, G., Vendramin, P., Guffens, C., Ponzellini, A. M., Lebano, A., D’Ouville, L., Wagner, I., Birnbaumer, A., Tolar, M., et Webster, J. (2004). Widening Women’s Work in Information and Communication Technologies. European Commission (IST-2001-34520).

Vidal, C. (2015). Le cerveau a-t-il un sexe? Dans D. Le Breton (dir.), Mon corps a-t-il un sexe? (p. 89 104). La Découverte. https://doi.org/10.3917/dec.peyre.2015.01.0089 DOI: https://doi.org/10.3917/dec.peyre.2015.01.0089

Wajcman, J. (1991). Feminism Confronts Technology. Polity Press.