Towards More Inclusive Assessment: Rethinking Practices Through Training for Trainers
Main Article Content
Abstract
This contribution presents a training course for trainers at the Institut français de l’Éducation (IFÉ-ENS Lyon) aimed at reflecting on assessment practices from an inclusion and equity perspective. The main aim of the course is to support teacher trainers, from nursery school to higher education, in developing more inclusive summative assessment practices by examining the principles of digital use and pedagogical differentiation. Current summative assessment practices often confront teachers with a professional dilemma: how to reconcile traditional conceptions of assessment based on equality with inclusive approaches based on equity (Yerly et al., 2024)? While digital technology is frequently perceived as an immediate response to the challenges of adapting learning, we choose to approach it from an inclusive perspective (Benoit et Feuilladieu, 2017). This contribution supports an approach that does not limit digital technology to a mere tool, but rather positions it as a tool in the service of an in-depth reflection on pedagogical objectives and barriers to learning. This approach is in line with Broad Curricular Alignment (Pasquini, 2019, 2021) and Universal Design for Learning (UDL) (CAST, 2024), which promote a systemic view of inclusion.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Allal, L., et Laveault, D. (2009). Assessment for learning : évaluation-soutien d’apprentissage. Mesure et évaluation en éducation, 32(2), 99-106. https://doi.org/10.7202/1024956ar DOI: https://doi.org/10.7202/1024956ar
Benoit, H., et Feuilladieu, S. (2017). De la typologie des outils numériques dans le champ des EIAH à leur opérationnalité inclusive. La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, 78(2), 25-45. https://doi.org/10.3917/nras.078.0025 DOI: https://doi.org/10.3917/nras.078.0025
Biggs, J., et Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university. Open University Press.
Bureau de soutien à l’enseignement (2017). Adopter une approche pédagogique inclusive, guide pratique. Version 1. Université Laval. https://www.enseigner.ulaval.ca/.
CAST (2024). UDL Tips for Fostering Expert Learners. Wakefield, MA: Author. https://www.cast.org/products-services/resources/2017/udl-tips-fostering-expert-learners
Castany-Owhadi, H. (2023). Dilemmes professionnels de l’enseignant en contexte de révision-réécriture collective d’écrits sur un tableau blanc interactif dans les premiers apprentissages de l’écrit, Repères [Online], 67. https://doi.org/10.4000/reperes.5716 DOI: https://doi.org/10.4000/reperes.5716
Figari, G., Remaud, D., et Tourmen, C. (contributrice). (2014). Chapitre 7. Méthodologie d’évaluation par la référentialisation. Dans Méthodologie d’évaluation en éducation et formation ou l’enquête évaluative (p. 71-103). De Boeck Supérieur. https://shs.cairn.info/methodologie-d-evaluation-en-education-et-formatio--9782804184773-page-71
Florin, A., Tricot, A., Chesné, J.-F., Piedfer-Quêney, L., et Simonin-Kunerth, M. (2023). Dossier de synthèse : l’évaluation en classe, au service de l’apprentissage des élèves. Cnesco-Cnam. https://www.cnesco.fr/fr/evaluation-en-classe/
Hatot, F. (2023). Vocabulaire de l’ingénierie pédagogique. Presses Universitaires François-Rabelais. https://pufr-editions.fr/produit/vocabulaire-de-lingenierie-pedagogique/
Khamzina, K., Desombre, C., et Jury, M. (2023). French teachers' intentions to use accommodated materials in learning and assessment. European Journal of Education, 58, 209-220. https://doi.org/10.1111/ejed.12553 DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12553
Luisoni, M., Monnard, I. (2020). Prescriptions dans la construction d’évaluations sommatives et conceptions de la justice de l’école. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 42(2), 439-460. https://doi.org/10.25656/01:21466 DOI: https://doi.org/10.24452/sjer.42.2.8
Morales Villabona, F., Pasquini, R., et Strehmel, B. (2023). Mettre en œuvre des pratiques d’évaluation sommative notée au service des apprentissages de tous les élèves : une étude de cas à l’école secondaire. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 9(2), 1-26. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/194/178
Mottier Lopez, L. (2021). Une évaluation continue pour apprendre durablement, une évaluation à visée inclusive. Revue suisse de pédagogie spécialisée, 4, 9-16.
Noël, I. et Ogay, T. (2017). Penser et gérer la tension entre les valeurs d’égalité et de diversité : point d’appui au développement d’une école plus inclusive. La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, 78(2), 211-228. https://doi.org/10.3917/nras.078.0211 DOI: https://doi.org/10.3917/nras.078.0211
Pasquini, R. (2019). Élargir conceptuellement le modèle de l’alignement curriculaire pour comprendre la cohérence des pratiques évaluatives sommatives notées des enseignants : enjeux et perspectives. Mesure et évaluation en éducation, 42(1), 63-92. https://doi.org/10.7202/1066598ar DOI: https://doi.org/10.7202/1066598ar
Pasquini, R. (2021). Quand la note devient constructive : évaluer pour certifier et soutenir les apprentissages. Presses de l’Université Laval. http://hdl.handle.net/20.500.12162/4900 DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9791037011961
Pelletier, L. (2020). Le concept d’inclusion et ses défis : réflexions autour de l’inclusion et des nécessités de penser autrement l’École. Ressources, 22, 10-29. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02569543
Rousseau, D., et Prud’homme, M. (2010). La pédagogie universelle : au cœur de la planification de l’inclusion scolaire. Éducation et francophonie, 39(2), 87-104. https://doi.org/10.7202/1007729ar DOI: https://doi.org/10.7202/1007729ar
Tomlinson, C.A., Demers, D., et Villeneuve-Asselin, C. (traducteur) (2010). Vivre la différenciation en classe. Chenelières Didactique.
Tricot, A., Plégat-Soutjis, F., Camps, J. F., Amiel, A., Lutz, G., et Morcillo, A. (2003). Utilité, utilisabilité, acceptabilité : interpréter les relations entre trois dimensions de l'évaluation des EIAH. Dans Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain 2003 (p. 391-402). ATIEF/INRP. https://edutice.hal.science/edutice-00000154v1
UNESCO. (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259389
Wanlin, P. (2010). Quels dilemmes les enseignants doivent-ils gérer? Actes du congrès de l’AREF, Genève.
Yerly, G., Gey, N., Villoz, C., et Zambelli, L. (2024). Différencier mes évaluations sommatives? Analyse des perceptions d’enseignant·es du primaire. La Revue LEeE, 9. https://doi.org/10.48325/rleee.009.03