FORCES 3: Pedagogical Use of Data From a Pain Self-management Learning Portal. Development of a Data Collection and Analysis Architecture and a Skills Development Tracking Module
Main Article Content
Abstract
In addition to allowing easier access to knowledge for all, the development of digital learning environments (DLEs) presents a new range of pedagogical possibilities. Indeed, the data infrastructures intrinsically linked to Web technologies open up a new field of possibilities. This is the case for the Gerermadouleur.ca online platform, which provides a set of resources dedicated to people suffering chronic pain to help them better manage it. As part of the development of this platform, the team studied the use of these data infrastructures to propose new offers and functionalities to support learning. Following a rapid prototyping methodology, a module for tracking learning paths was developed in collaboration with potential future users. In addition, a system for collecting and observing user interaction data with the platform was set up using the xAPI standard, to improve the functioning of the site and the various resources.
Article Details
References
Angulo, G. A. et Plante, P. (2018). Nueva generación de sistemas de gestión de aprendizaje: Experiencia de implementación de una formación en línea. Dans J. Silva Quiroz (dir.), Investigación, Innovación y Tecnologías, la triada para transformar los procesos formativos. Santiago, Chile: CIIET Universidad de Santiago de Chile.
Basque, J. (2015). Le concept de compétences : Quelques définitions. Projet MAPES (Modélisation de l’approche- programme en enseignement supérieur). Réseau de l’Université du Québec. Accessible sur le Portail de soutien à la pédagogie universitaire du réseau de l’Université du Québec. https://pedagogie.uquebec.ca/outils/le-concept-de-competences-quelques-definitions
Baek, E.-O., Cagiltay, K., Boling, E., Frick, T. (2008). User-centered design and development. Dans J. M. Spector, M. D. Merrill, J. van Merriënboer et M. P. Driscoll (dir.), Handbook of research on educational communications and technology (p. 659-670). New York : Lawrence Erlbaum Associates.
Bobillier-Chaumon, M. (2016). L’acceptation située des technologies dans et par l’activité : premiers étayages pour une clinique de l’usage. Psychologie du travail et des organisations, 22(1). https://doi.org//10.1016/j.pto.2016.01.001
Bonesire, W. (2017). Suivi de l’étudiant : analyse et implémentation dans Moodle [mémoire de master]. École polytechnique de Louvain, Université catholique de Louvain, Belgique. http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:10653
Burgos, F. J. P., et Martín, M. T. E. (2012, Juin). Module for evaluation of competencies in Moodle learning management system. Dans 7th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI 2012), (pp. 1-4). IEEE.
Canadian Pain Task Force. (2020). Working Together to Better Understand, Prevent, and Manage Chronic Pain: What We Heard. Health Canada. Ottawa, ON.
Choinière, M., El-Gabalawy, H., Laliberté, J., Sangster, M., Swidrovich, J., et Wilhelm, L. (2020, octobre). Rapport du groupe de travail canadien sur la douleur : octobre 2020. Gouvernement du Canada. https://tinyurl.com/44pt3vzf
Conde, M. Á., Hérnandez-García, Á., J. García-Peñalvo, F., et Séin-Echaluce, M. L. (2015). Exploring Student Interactions: Learning Analytics Tools for Student Tracking. Dans P. Zaphiris et A. Ioannou (dir.), Learning and Collaboration Technologies (vol. 9192, p. 50-61). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20609-7_6
Crombez, G., Eccleston, C., Van Damme, S., Vlaeyen, Johan W.S., Karoly, P. (2012). Fear-Avoidance Model of Chronic Pain: The Next Generation. The Clinical Journal oF Pain (Vol. 28, Issue 6, p. 475-483). https://doi.org/10.1097/AJP.0b013e3182385392
Elias, T. (2011). Learning analytics. The Definitions, the Processes, and the Potential. The Landing-Athabasca University. https://landing.athabascau.ca/file/download/43713
Facey-Shaw, L., Specht, M., Bartley-Bryan, J., et van Rosmalen, P. (2018, octobre). Technological and implementation issues in Moodle-based digital badge system. Dans ECGBL 2018 12th European Conference on Game-Based Learning (pp. 82-90). Academic Conferences and publishing limited.
Office québécois de la langue française. (2005). Interface de programmation. Dans Le grand dictionnaire terminologique. Gouvernement du Québec. https://gdt.oqlf.gouv.qc.ca/ficheOqlf.aspx?Id_Fiche=8394269
Legault, J.-B. (2021, 26 mars). Nouveau portail pour aider les patients à combattre la douleur chronique. L’actualité. https://lactualite.com/actualites/nouveau-portail-pour-aider-les-patients-a-combattre-la-douleur-chronique/ Lindström, M. (2016). Small data: the tiny clues that uncover huge trends. New York City: St. Martin’s Press.
Maseleno, A., Sabani, N., Huda, M., Ahmad, R., Jasmi, K. A., Basiron, B. (2018). Demystifying Learning Analytics in Personalized Learning. International Journal of Engineering and Technology, 7(3), 1124-1129. https://doi.org/10.14419/ijet.v7i3.9789
Péladeau, N., Forget, J., et Gagné, F. (2005). Le transfert des apprentissages et la réforme de l’éducation au Québec : Quelques mises au point. Revue des sciences de l’éducation, 31(1), 187-209. https://doi.org/10.7202/012364ar
Plante, P., Angulo, G. A., et Archambault, P. (2019). Analyse, développement et évaluation d'une formation médicale en ligne. Médiations et médiatisations, (2), 6-28. https://doi.org/10.52358/mm.vi2.95
Plugin : définition simple et pratique. (2019, 16 septembre). Le Journal Du Net. https://www.journaldunet.fr/web-tech/dictionnaire-du-webmastering/1445312-plugiciel-definition-simple-et-pratique/
Rezgui, K., Mhiri, H., et Ghédira, K. (2014). Extending Moodle functionalities with ontology-based competency management. Procedia Computer Science, 35, 570-579. https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.08.138
Richey, R. C. et Klein, J. D. (2014). Design and Development Research. Dans J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Elen et M. J. Bishop (dir.), Handbook of Research on Educational Communications and Technology (p. 141-150). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3185-5_12
Rustici Software LLC. (2022). What is xAPI (the Experience API). XAPI.Com. https://xapi.com/
Savard, I. et Gagné, N. (2022). Considérer la diversité de contextes et de cultures dans les environnements numériques d’apprentissage. Dans G. Paquette, J. Basque, et F. Henri (dir.), Apprendre et enseigner sur le Web: quelle ingénierie pédagogique? PUQ.
Scallon, G. (2004). L’évaluation des apprentissages dans une approche par compétences. De Boeck Université. Tardif, J. (2006). L’évaluation des compétences. Documenter le parcours de développement. Chenelière Éducation. Tardif, J., et Meirieu, P. (1996). Stratégie pour favoriser le transfert des connaissances. Vie pédagogique, 98(7), 4-7.
Treede, R.-D., Rief, W., Barke, A., Aziz, Q., Bennett, M. I., Benoliel, R., Cohen, M., Evers, S., Finnerup, N. B., First, M. B., Giamberardino, M. A., Kaasa, S., Korwisi, B., Kosek, E., Lavand'homme, P., Nicholas, M., Perrot, S., Scholz, J., Schug, S., Smith, B. H., Svensson, P., Vlaeyen, J. W. S., Wang, S.-J. (2019). Chronic pain as a symptom or a disease: the IASP Classification of Chronic Pain for the International Classification of Diseases (ICD-11). PAIN. 160(1),19-27. https://doi.org/10.1097/j.pain.0000000000001384
Tripp, S. D. et Bichelmeyer, B. (1990). Rapid Prototyping: an alternative instructional design strategy. Educational Technology Research and Development, 38(1), 31-44. https://doi.org/10.1007/BF02298246
Yang, T., Linder, J., Bolchini, D. (2012). DEEP: Design-Oriented Evaluation of Perceived Usability. International Journal of Human-Computer Interaction, 28, 308-346. https://doi.org/10.1080/10447318.2011.586320