The health crisis: An opportunity to think about assessment practices in the context of distance learning

Main Article Content

Yann Verchier
Christelle Lison

Abstract

The health crisis has forced higher education structures to set up distance learning. In this context, the evaluation of learning has proved to be difficult. Our article proposes to present different evaluation strategies implemented by pedagogical teams during distance learning semesters, discuss their limits, discuss their limits, and highlight the questioning and awareness of teachers. The students' feelings about these evaluations are also presented to feed this assessment. Beyond using examples in practice and existing literature on the subject, we wish to take a critical step back to see to what extent this could also be applied from a face-to-face teaching perspective.

Article Details

How to Cite
Verchier, Y., & Lison, C. (2022). The health crisis: An opportunity to think about assessment practices in the context of distance learning. Mediations and Mediatizations, (9), 83–90. https://doi.org/10.52358/mm.vi9.239
Section
Practitioners' articles

References

Anderson, L. W., Krathwohl, D. R. et Bloom, B. S. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Longman.

Brown, G. (2019). Is Assessment for Learning Really Assessment? Frontiers in Education, 4(64). https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00064

Cabot, I. (2017). Application et évaluation du feedback audiovidéo personnalisé [rapport de recherche]. https://eduq.info/xmlui/bitstream/handle/11515/35238/cabot-feedback-audiovideo-personnalise-cstj-PAREA- 2017.pdf

Colognesi, S. et Dumais, C. (2020). L'exposé oral enregistré par les étudiants comme alternative à l'exposé oral en présentiel. Quels bénéfices et points d’attention? Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 1(hors-série), 67-76. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/220

Detroz, P., Tessaro, W. et Younès, N. (2020). Pour la relance d’une évaluation congruente à l’université. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 1(hors-série), 111-119. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/224

Gamage, S. H. P. W., Ayres, J. R., Behrend, M. B. et Smith, E. J. (2019). Optimising Moodle quizzes for online assessments. International Journal of STEM Education, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.1186/s40594-019-0181-4

Gilles, J.-L. et Charlier, B. (2020). Dispositifs d’évaluation à distance à correction automatisée versus non automatisée : analyse comparative de deux formes emblématiques. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 1(hors-série), 143-154. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/227

Heilporn, G. et Denis, C. (2020). Dispositifs d’évaluation en ligne : des recommandations de la littérature scientifique à des décisions précipitées en pratique. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 1(hors- série), 165-172. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/229

Hettiarachchi, E. et Huertas, M.-A. (2013). Skill and Knowledge E-Assessment: A Review of the State of the Art. Universitat Oberta de Catalunya: Internet Interdisciplinary Institute, IN3 Working Paper Series.

Martin, M. (2017). Comment co-construire une grille critériée et négocier l’évaluation sommative avec les étudiants? Dans V. Roulin, A. C. Allin-Pfister et D. Berthiaume (dir.), Comment évaluer les apprentissages dans l’enseignement supérieur professionnalisant? (p. 101-114). De Boeck Supérieur.

Moore, P. H., Head, J. D. et Griffin, R. B. (2017). Impeding Students' Efforts to Cheat in Online Classes. Journal of Learning in Higher Education, 13(1), 9-23. https://eric.ed.gov/?id=EJ1139692

Papi, C., Gérin-Lajoie, S. et Hébert, M.-H. (2020). Se rapprocher de l’évaluation à distance : dix pistes de réponse. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 1(hors-série), 201-206. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/233

Peraya, D. (2020). L’ingénierie pédagogique en 2020 : au-delà de la crise sanitaire, faire une place à l’apprenant. Distances et médiations des savoirs, (32). https://doi.org/10.4000/dms.5908

Roblez, A., Biancarelli, L. et Gremion, C. (2020). Dialogue transdisciplinaire sur l’évaluation en temps de crise – Critiques et Perspectives. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 1(hors-série), 237-243. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/239

Université de Sherbrooke (s.d.). Évaluation certificative avec les activités Devoir et Test de Moodle. Service de soutien à la formation. Université de Sherbrooke. https://tinyurl.com/2k5n4nhp

Vidal, M. (2020). L’enseignement à distance, trait d’union en temps de pandémie. Distances et médiations des savoirs, (32), https://doi.org/10.4000/dms.5721

Woldeab, D. et Brothen, T. (2019). 21st Century assessment: Online proctoring, test anxiety, and student performance. International Journal of E-Learning & Distance Education, 34(1), 1-10. http://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/1106