Management, Governance and Artificial Intelligence Policies in Education and Higher Education
Main Article Content
Abstract
Artificial intelligence (AI) is profoundly transforming the education and higher education sectors. This editorial explores how education systems are integrating AI into their governance, management and policies. It addresses ethical issues, the challenges of personalizing learning, and the risks associated with algorithmic biases. The articles in this issue offer reflections on the impacts of AI, notably in teacher professional development, data-driven school governance, and the perceptions and uses of technologies such as ChatGPT and chatbots in educational settings.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Calderon, A.G. (2018). Massification of higher education revisited. https://www.researchgate.net/publication/331521091_massification_of_higher_education_revisited
Dilhac, M. A. (dir.). (2018). Déclaration de Montréal pour un développement responsable de l’intelligence artificielle. Université de Montréal. https://www.declarationmontreal-iaresponsable.com/la-declaration
Gouvernement du Canada. (2022, 20 juillet) Stratégie pancanadienne en matière d'intelligence artificielle. Innovation, Sciences et Développement économique Canada. https://ised-isde.canada.ca/site/strategie-ia/fr
Lomazzi, L., Lavoie-Moore, M., Gélinas, J. et Hébert, G. (2019). Financer l’intelligence artificielle, quelles retombées économiques et sociales pour le Québec? Institut de recherche et d'informations socio-économiques. https://tinyurl.com/y5m65b5m
Maltais, M. (2022). Réintégrer l’enseignement au cœur de la crise sanitaire: quel plaisir! Savoirs et environnements numériques: Innovations, mutations et consolidations dans les échanges universitaires, 135.
Ministère des Finances. 2017. « Budget du Canada 2017 - Bâtir une classe moyenne forte ». Ottawa: Gouvernement du Canada. https://www.budget.canada.ca/2017/docs/plan/budget-2017-fr.pdf
Ministère des Finances. 2021. « Budget du Canada 2021 - Une relance axée sur les emplois, la croissance et la résilience ». Ottawa: Gouvernement du Canada. https://www.budget.canada.ca/2021/pdf/budget-2021-fr.pdf
Organisation de coopération et de développement économiques. (2019). Les grandes mutations qui transforment l'éducation. https://doi.org/10.1787/trends_edu-2019-fr DOI: https://doi.org/10.1787/trends_edu-2019-fr
Psyché V. et Ruer P. (2019). L’apprentissage adaptatif intelligent. Le Tableau, 8(4). https://pedagogie.uquebec.ca/le-tableau/lapprentissage-adaptatif-intelligent
Stark, L. et Pylyshyn, Z. (2024). Intelligence artificielle (IA) au Canada. Dans l'Encyclopédie Canadienne. Repéré à https://www.thecanadianencyclopedia.ca/fr/article/intelligence-artificielle
Tremblay, D.-G., Psyché, V. et Yagoubi, A. (2023). La mise en oeuvre de l’IA dans les organisations est-elle compatible avec une société éthique ? Ad machina, (7), 166–187. https://doi.org/10.1522/radm.no7.1663 DOI: https://doi.org/10.1522/radm.no7.1663
Zawacki-Richter, O., Marín, V.I., Bond, M. et al. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(39). https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0 DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0