Problematising the role of technology and individuation in addressing the challenges of digitalising teaching situations from a Lifelong learning perspective

Main Article Content

Gaëlle Martin
Nicolas Perrin
Laura Vita
David Piot
Ambrosini

Abstract

Work in the field of teacher training is becoming increasingly digitalised, and the easy access to generative artificial intelligences is opening up new possibilities. The resulting transformations are analysed with reference to the situation of an institution that has embarked on a project aimed at embedding the continuing education of teachers within a Lifelong learning perspective. This contribution demonstrates the usefulness of problematising the transformations brought about by technical activity by adopting a Stieglerian approach. This problematisation compels us to consider development at the level of individuals (warning against the stupefaction of the individual), collectives (highlighting the risk of individualism when technology isolates individuals and short-circuits or constrains collective deliberation processes), and technologies (enableing us to think about the appropriation of technologies by individuals and collectives so that they can remain capable of participating in defining the environment that structures their practices). Drawing on a case study of a Master's programme, this contribution highlights how this problematisation can guide the design of training situations within a Lifelong learning perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martin, G., Perrin, N., Vita, L., Piot, D., & Ambrosini. (2025). Problematising the role of technology and individuation in addressing the challenges of digitalising teaching situations from a Lifelong learning perspective. Mediations and Mediatizations, (20), 162–171. https://doi.org/10.52358/mm.vi20.433
Section
Discussions and debates

References

Alombert, A.et Krzykawski, M. (2021). Vocabulaire de l’Internation. Introduction aux concepts de Bernard Stiegler et du collectif Internation. Appareil. https://doi.org/10.4000/appareil.3752 DOI: https://doi.org/10.4000/appareil.3752

Depraz, N.et Cosmelli, D. (2003). Empathy and openness: practices of intersubjectivity at the core of the science of consciousness. Canadian Journal of Philosophy, 33(sup1), 163-203. https://doi.org/10.1080/00455091.2003.10717598 DOI: https://doi.org/10.1080/00455091.2003.10717598

Depraz, N., Varela, F. J.et Vermersch, P. (2011). À l'épreuve de l'expérience : pour une pratique phénoménologique. Zeta Books. DOI: https://doi.org/10.7761/9789731997513

Kaufmann, L. (2010). Faire « être collectif » : de la constitution à la maintenance. Dans L. Kaufmann et D. Tom (dir.), Qu'est ce qu'un collectif. Du commun à la politique (p. 331-372). Éditions de l’EHESS. https://doi.org/10.4000/books.editionsehess.11580 DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionsehess.11580

Metz, M. L.et Simmt, E. S. M. (2015). Researching mathematical experience from the perspective of an empathic second person observer. ZDM, 47(2), 197-209. https://doi.org/10.1007/s11858-014-0621-z DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-014-0621-z

Moriceau, J.-L.et Paes, I. (2019). Stiegler : le sens comme désir et comme individuation. Dans J.-L. Moriceau, H. Leticheet M.-A. Le Theule (dir.), L’art du sens dans les organisations. Les Presses de l’Université Laval. DOI: https://doi.org/10.1515/9782763744384

Perrin, N., Martin, G., Piot, D., et Drakos, A. (Sous presse). Adopter l’activité comme entité tierce pour constituer le collectif en formation au sein du processus d’institutionnalisation. Phronesis.

Scharmer, C. O. (2000). Three gestures of becoming aware. Conversation with professor Francisco Varela. http://www.ricardo-dutra.com/s/three-gestures-of-becoming-aware-varela-2000.pdf

Steiner, P. (2023). La fabrique des pensées. Éditions du Cerf.

Stiegler, B. (2004). Philosopher par accident : entretiens avec Elie During. Galilée.

Stiegler, B. (2005). Individuation et grammatisation : quand la technique fait sens. Documentaliste-sciences de l’information, 42(6), 354-360. DOI: https://doi.org/10.3917/docsi.426.0354

Stiegler, B. (2014). Le numérique empêche-t-il de penser? Esprit(1), 66-78. https://www.jstor.org/stable/24277508 DOI: https://doi.org/10.3917/espri.1401.0066

Stiegler, B. (2015). Numérique, éducation et cosmopolitisme. Cités, 63(3), 13‑36. https://doi.org/10.3917/cite.063.0013 DOI: https://doi.org/10.3917/cite.063.0013

Stiegler, B. (2016). Dans la disruption. La main, ses doigts, ce qu’ils fabriquent et au-delà. Études digitales, 2016(1), 215 227. https://doi.org/10.15122/isbn.978-2-406-06193-9.p.0215

Stiegler, B. (dir.). (2020). Bifurquer : L'absolue nécessité. LLL – Les liens qui libèrent.

Stiegler, B.et Rogoff, I. (2010). Transindividuation. e-flux journal, 14.

Varela, F. J.et Shear, J. (1999). First-person methodologies: what, why, how? Journal of Consciousness Studies, 6(2-3), 1 14.

Vita, L. (2024). Concevoir des tâches de formation intégrant les intelligences artificielles génératives : une démarche itérative permettant de réviser des hypothèses de conception. HEP Vaud. Lausanne.