Management, governance, and funding of digital education and higher education

Main Article Content

France Gravelle
Martin Maltais

Abstract

The fields of education (Gravelle, Frigon, & Monette, 2020) and higher education (Maltais, Ness, Jungblut, & Rexe, 2023) are undergoing global changes and facing growing challenges. In the digital age, institutions must develop students' digital literacy (Gouvernement du Québec, 2018, 2020b). International literature guides the deployment of digital tools for educational success (Gravelle et al., 2019, 2021). The OECD emphasizes the importance of understanding global trends and their impact on education (2019). For example, education can reduce inequalities and promote digital innovation (OCDE, 2019). School administrators and managers must promote innovation, digital literacy, and  cyber risk awareness (OCDE, 2019). Dedicated funding for digital education is crucial to keep pace with a changing world (Gouvernement du Québec, 2023). In conclusion, according to the OECD (OCDE, 2019), the management, governance, and financing of digital education and higher education are important international issues.

Article Details

How to Cite
Gravelle, F., & Maltais, M. (2024). Management, governance, and funding of digital education and higher education. Mediations and Mediatizations, (17), 3–8. https://doi.org/10.52358/mm.vi17.413
Section
Editorial

References

Beaulac, N., Brodeur, M., Guay, F., Haeck, C., Lecavalier, H., Maltais, M., Prud’homme, J. et Taillon, M.-D. (2022). Avis en faveur de référentiels de compétences pour les personnels de direction, les cadres et les dirigeants des centres de services scolaires et de commissions scolaires. MEQ.

Cosmopoulos, A. (1999). La relation pédagogique, condition nécessaire de toute efficacité éducative. Revue française de pédagogie, 128, 97-106. https://www.persee.fr/doc/rfp_0556-7807_1999_num_128_1_1078 DOI: https://doi.org/10.3406/rfp.1999.1078

Deleuze, G. et Guattari, F. (1980). Mille plateaux. Édition de Minuit.

Gouvernement du Québec. (2018). Plan d’action numérique de l’éducation et de l’enseignement supérieur. https://tinyurl.com/3vyv239j

Gouvernement du Québec. (2019). Cadre de référence de la compétence numérique. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/ministere/Cadre-reference-competence-num.pdf

Gouvernement du Québec. (2020a). Les acquisitions en lien avec les équipements numériques du Plan d’action numérique en éducation et en enseignement supérieur : webinaire à l’intention des gestionnaires scolaires [webinaire]. Ministère de l’Éducation du Québec. https://www.youtube.com/watch?v=GAeuTtnEIlQ

Gouvernement du Québec. (2020b). Plan d’action numérique de l’éducation et de l’enseignement supérieur : bilan 2018-2019. https://tinyurl.com/8z79vr86

Gouvernement du Québec (2023). Règles budgétaires de fonctionnement pour les années 2021-2022 à 2023-2024. Centres de services scolaires et commissions scolaires. Éducation préscolaire et enseignement primaire et secondaire. Amendées juin 2023. Année scolaire 2023-2024. https://tinyurl.com/4wd58xdp

Gravelle, F., Masse Lamarche, M.-H., Monette, J., Gagnon, C., Montreuil, F., Lachance Demers, L.-P., Raunet, C. et Paris, R. (2021). Rapport de l’accompagnement des gestionnaires dans le projet-pilote « prévention ». Recherche menée à la demande du ministère de l’Éducation du Québec. https://tinyurl.com/y624rdz4

Gravelle, F., Diakhate, D., Frigon, N. et Monette, J. (2019). Gestion des établissements d’enseignement à l’ère de l’implantation du numérique. Étude menée sous la direction du Réseau d'enseignement francophone à distance du Canada (REFAD) et financée par le ministère du Patrimoine canadien. https://tinyurl.com/3x642tv7

Gravelle, F., Frigon, N. et Monette, J. (2020). Gestion de l’implantation de classes numériques dans les établissements d’enseignement primaires et secondaires au Québec : pratiques, stratégies et modèles pouvant faciliter la tâche des directions. Recherche menée à la demande du ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur du Québec.

https://cdn-contenu.quebec.ca/cdn-contenu/education/Numerique/rapport-implantation-classe-numerique.pdf

Maïdakouale, I. et Fagadé, C. (2022). L’usage des technologies numériques éducatives dans l’enseignement supérieur africain : entre démocratisation de dispositifs et accentuation des inégalités socio-numériques. Interfaces numériques, 11(3). https://doi.org/10.25965/interfaces-numeriques.4937 DOI: https://doi.org/10.25965/interfaces-numeriques.4937

Maltais, M., Ness, E., Jungblut, J. et Rexe, D. (2023). Same same, but different? Dans J. Jungblut, M. Maltais, E. Ness et D. Rexe (dir.), Comparative Higher Education Politics: Policymaking in North America and Western Europe. Springer.

Organisation de coopération et de développement économiques. (2019). Les grandes mutations qui transforment l'éducation. https://doi.org/10.1787/trends_edu-2019-fr DOI: https://doi.org/10.1787/trends_edu-2019-fr