Perspectives and Challenges of the Pedagogical Relationship in Distance Learning: Summary of the Master's Thesis by Monette (2022)
Main Article Content
Abstract
This note summarizes the main findings of a master’s thesis on the pedagogical relationship in distance learning (DL). The results of this research show that, although more than half the teachers (n=73) consider the relationship to be satisfactory in a distance learning context, the majority feel that distance has a negative impact on this dynamic. Faced with the challenges of physical distance or technical limitations, teachers deploy a variety of innovative strategies to foster a positive classroom climate, increased presence, and optimal relational quality. The results of this research raise ethical questions about DL, highlighting the importance of adjusting educational practices while preserving the quality of the pedagogical relationship.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Blandin, B. (2004). La relation pédagogique à distance: que nous apprend Goffman? Distances et savoirs, 2(2), 357-381. DOI: https://doi.org/10.3166/ds.2.357-381
Conseil supérieur de l’éducation. (2020). Éduquer au numérique : rapports sur l’état et les besoins de l’éducation 2018 2020. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2020/11/50-0534-RF-eduquer-au-numerique.pdf
Cosmopoulos, A. (1999). La relation pédagogique, condition nécessaire de toute efficacité éducative. Revue française de pédagogie, 97-106. DOI: https://doi.org/10.3406/rfp.1999.1078
Kozanitis, A. (2015). La relation pédagogique au collégial. Une alliée vitale pour la création d’un climat de classe propice à la motivation et à l’apprentissage. Pédagogie collégiale, 28(4), 4-9. https://eduq.info/xmlui/bitstream/handle/11515/37481/Kozanitis-28-4-2015.pdf
Maurin, J. C. (2004). Les enjeux psychologiques de la mise à distance en formation. Distances et savoirs, 2(2), 183-204. DOI: https://doi.org/10.3166/ds.2.183-204
Monette. (2022). La création d’une relation pédagogique en contexte de mise à distance de la formation : stratégies pédagogiques et numériques. [Mémoire de maîtrise, Université du Québec à Montréal]. Archipel. https://archipel.uqam.ca/16709/
Page, V. (2015). Établir une relation pédagogique à distance... Est-ce possible? Pédagogie collégiale, 28(4). https://eduq.info/xmlui/handle/11515/37462
Postic, M. (2001). La relation éducative. Presses universitaires de France. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.post.2001.01