Perspectives and Challenges of the Pedagogical Relationship in Distance Learning: Summary of the Master's Thesis by Monette (2022)

Main Article Content

Julie Monette
France Gravelle

Abstract

This note summarizes the main findings of a master’s thesis on the pedagogical relationship in distance learning (DL). The results of this research show that, although more than half the teachers (n=73) consider the relationship to be satisfactory in a distance learning context, the majority feel that distance has a negative impact on this dynamic. Faced with the challenges of physical distance or technical limitations, teachers deploy a variety of innovative strategies to foster a positive classroom climate, increased presence, and optimal relational quality. The results of this research raise ethical questions about DL, highlighting the importance of adjusting educational practices while preserving the quality of the pedagogical relationship.

Article Details

How to Cite
Monette, J., & Gravelle, F. (2024). Perspectives and Challenges of the Pedagogical Relationship in Distance Learning: Summary of the Master’s Thesis by Monette (2022). Mediations and Mediatizations, (17), 115–119. https://doi.org/10.52358/mm.vi17.405
Section
Reading notes

References

Blandin, B. (2004). La relation pédagogique à distance: que nous apprend Goffman? Distances et savoirs, 2(2), 357-381. DOI: https://doi.org/10.3166/ds.2.357-381

Conseil supérieur de l’éducation. (2020). Éduquer au numérique : rapports sur l’état et les besoins de l’éducation 2018 2020. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2020/11/50-0534-RF-eduquer-au-numerique.pdf

Cosmopoulos, A. (1999). La relation pédagogique, condition nécessaire de toute efficacité éducative. Revue française de pédagogie, 97-106. DOI: https://doi.org/10.3406/rfp.1999.1078

Kozanitis, A. (2015). La relation pédagogique au collégial. Une alliée vitale pour la création d’un climat de classe propice à la motivation et à l’apprentissage. Pédagogie collégiale, 28(4), 4-9. https://eduq.info/xmlui/bitstream/handle/11515/37481/Kozanitis-28-4-2015.pdf

Maurin, J. C. (2004). Les enjeux psychologiques de la mise à distance en formation. Distances et savoirs, 2(2), 183-204. DOI: https://doi.org/10.3166/ds.2.183-204

Monette. (2022). La création d’une relation pédagogique en contexte de mise à distance de la formation : stratégies pédagogiques et numériques. [Mémoire de maîtrise, Université du Québec à Montréal]. Archipel. https://archipel.uqam.ca/16709/

Page, V. (2015). Établir une relation pédagogique à distance... Est-ce possible? Pédagogie collégiale, 28(4). https://eduq.info/xmlui/handle/11515/37462

Postic, M. (2001). La relation éducative. Presses universitaires de France. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.post.2001.01