The Skills Needed to Manage AI Projects: Personal Contributions, Contributions of Others

Main Article Content

Valéry Psyché
Diane-Gabrielle Tremblay
Valérie Payen Jean Baptiste

Abstract

In a context where the integration of AI into organizations’ processes, products and services is becoming crucial, we carried out a study focused on the development of AI project management skillsand noted the growing importance of soft skills. As these skills are traditionally acquired in a collective work environment, our aim was to capture the collaborative versus individual dimensions in the development of these skills from the point of view of AI project managers. Our text deals with the process of developing a skills repository, co-constructed with experts in the field, as well as the analyses that emerged from this process in terms of the skills required and how these skills are acquired for the development of professional identity. This repository aims to guide training institutions’’ AI management training strategiesso that they can design training adapted to the reality of the workplace, including collaborative learning needs.

Article Details

How to Cite
Psyché, V., Tremblay, D.-G., & Payen Jean Baptiste, V. (2024). The Skills Needed to Manage AI Projects: Personal Contributions, Contributions of Others. Mediations and Mediatizations, (17), 9–28. https://doi.org/10.52358/mm.vi17.386
Section
Knowledge syntheses or systematic reviews of the literature
Author Biography

Valéry Psyché, Université TÉLUQ

Professeure

Département Éducation

References

Accenture. (2018, 4 avril). Intelligence artificielle, des conséquences réelles : les services publics à l’ère de l’intelligence artificielle. Accenture Consulting, Intelligence Artificielle.

Auffray, C. (2023, 5 mai). Face aux perturbations mondiales, Gartner prescrit des usages technologiques responsables – ZDNet. ZDNET. https://tinyurl.com/26ftvxr4

AUNEGE-FNEGE. (2019, juillet). Référentiel prospectif des compétences management et gestion des affaires. https://fr.calameo.com/read/001930171b6ed76373316

Bérastégui, P. (2021). Exposure to Psychosocial Risk Factors in the Gig Economy: A Systematic Review. Rapport de recherche ETUI. https://doi.org/10.2139/ssrn.3770016 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3770016

Billett, S. (2008). Learning throughout working life: A relational interdependence between personal and social agency. British Journal of Educational Studies, 56(1), 39-58. https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2007.00394.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2007.00394.x

Brougère, G., et Bézille, H. (2007). Using the notion of “informal” in the field of education. Revue française de pédagogie, 158, 117-160. https://doi.org/10.4000/rfp.516 DOI: https://doi.org/10.4000/rfp.516

Bruno, C. (2020, 23 mai). L’IA appliquée au processus de recrutement : comment la rendre plus juste et inclusive? Generation-nt, Technologies nouvelles. https://www.generation-nt.com/ia-recrutement-intelligence-artificielle-actualite-1976288.html

Cadot, J., et Arouche, A. (2023, 13 juillet). ChatGPT, c’est quoi? On a laissé ChatGPT répondre à la question. Numerama. https://www.numerama.com/sciences/1200230-cest-quoi-chatgpt-on-a-laisse-chatgpt-repondre-a-la-question.html

CRHA. (2018). Guide des compétences des CRHA et CRIA. Ordre des conseillers en ressources humaines agréés. https://guide.ordrecrha.org/fr.

Commission des partenaires du marché du travail. (2022). Se préparer à un marché du travail en transformation : Référentiel québécois des compétences du futur. Ministère du Travail, de l’Emploi et de la Solidarité sociale. Gouvernement du Québec. https://www.cpmt.gouv.qc.ca/fileadmin/fichiers_cpmt/Publications/RA_referentiel_CPMT.pdf

Curium Mag. (2020, 24 jan.). IA : des algorithmes inclusifs? – Le HubIA, épisode 4 [vidéo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mhgCFW896Ws

Davet, J., Doat, D., Farley, M. E., Hubert, A.-M., deMarcellis-Warin, N. et Salobir, E. (2022). Gouverner la Technologie en temps de crise : aide à la décision dans le cadre du COVID 19. https://www.human-technology-foundation.org/fr-news/gouverner-la-technologie-en-temps-de-crise

DeBrusk, C. (2018, 26 mars). The risk of machine-learning bias (and how to prevent it). Risk Journal, Rethinking Tactics. http://tinyurl.com/mr486cmp

Dilhac, M.-A., Abrassart, C., Bengio, Y. Gautrais, V. Gambs, S., Gibert, M., Langlois, L., Chicoisne, G. et Lehoux, P. (2018). La Déclaration de Montréal pour un développement responsable de l’intelligence artificielle. https://declarationmontreal-iaresponsable.com/la-declaration/

Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Ismagilova, E., Aarts, G., Coombs, C., Crick, T., Duan, Y., Dwivedi, R., Edwards, J., Eirug, A., Galanos, V., Vigneswara Ilavarasan, P., Janssen, M.F., Jones, P., Kumar Kar, A., Kizgin, H., Kronemann, B., Lal, B., Lucini, B., Medaglia, R., et Williams, M. D. (2019). Artificial Intelligence (AI): Multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 57, 1-47. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.08.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.08.002

Ervin L. H. et Stryker S. (2001) Theorizing the relationship between self-esteem and identity. Dans T. J. Owens, S. Stryker, N. Goodman (dir.), Extending self-esteem theory and research: sociological and psychological currents (p. 29-55). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511527739.003

Gilbert, P. (2006). La compétence : concept nomade, significations fixes. Psychologie du Travail et des Organisations, 12(2), 67-77. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pto.2006.01.004

Jacob, S. et Ouellet, S. (2019). Transformation du travail et évolution des compétences dans la fonction publique à l’ère numérique. Cahiers de recherche sur l’administration publique à l’ère numérique, 1, 1-36.

Kaufmann, J. (2016). L’entretien compréhensif. Armand Colin.

Kellner D., 1989, Critical Theory, Marxism and Modernity, Cambridge, Polity Press. DOI: https://doi.org/10.56021/9780801839139

Kleiner, B., Carver, P., Hagedorn, M., et Chapman, C. (2005). Participation in Adult Education for Work-Related Reasons: 2002-03 Statistical Analysis Report.

Kiron, D. (2017). What Managers Need to Know About Artificial Intelligence. MIT Sloan Management Review. https://sloanreview.mit.edu/article/what-managers-need-to-know-about-artificial-intelligence/

Lambic, R. (2020). L’intelligence artificielle renforce-t-elle le sexisme? Urelles. https://urelles.com/lintelligence-artificielle-renforce-t-elle-le-sexisme/

Lave, J. (1991). Acquisition des savoirs et pratiques de groupe. Sociologie et sociétés, 23(1), 145–162. https://doi.org/10.7202/001418ar DOI: https://doi.org/10.7202/001418ar

Le Boterf, G. (2018). Construire les compétences collectives. Groupe Eyrolles.

Mantha, Y., Yune, Y. J., Henderson, P. et Lin, W-W. (2019). Cartographie de l’écosystème de l’IA en 2019. Jfgagne.ai. https://jfgagne.com/carte-de-lecosysteme-de-lia-en-2019/?lang=fr

McKenna, A. (23 octobre 2023). L’expansion du secteur de l’intelligence artificielle s’accélère sans le Canada. Le Devoir. http://tinyurl.com/2zcwa8y9

Mckinsey Global Institute (MGI). (2017, décembre). Jobs Lost, Jobs Gained: Workforce Transitions in a Time of Automation. Mckinsey & Company.

Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur. (2019). Cadre de référence de la compétence numérique. https://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/ministere/Cadre-reference-competence-num.pdf

Nobre, R. M. S. (2020). How Artificial Intelligence Can Provide Support in Project Resource Management [thèse de doctorat, Instituto Universitário de Lisboa, Portugal]. Repositório Iscte.http://hdl.handle.net/10071/21310

Miles, M. B. et Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2e éd.). Sage Publications, Inc.

Observatoire international sur les impacts sociétaux de l’intelligence artificielle et du numérique. (2020, 6 mars). Biais inconscients et recrutement [vidéo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=14&v=MhLmhvJ0Xy4

Organisation de coopération et de développement économiques. (2013). OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. OECD. https://doi.org/10.1787/9789264204256-en DOI: https://doi.org/10.1787/9789264204256-en

Organisation internationale de la francophonie. (2009). Conception et réalisation d’un référentiel de métier-compétences. Guide no 2 de 6, Guides méthodologiques d’appui à la mise en œuvre de l’approche par compétences en formation professionnelle. https://www.inforoutefpt.org/ministere_docs/cooperation/guideMetho/guide2.pdf.

Sojae, E. (2020, January 30). Digital Report 2020 – We Are Social France. https://wearesocial.com/fr/blog/2020/01/digital-report-2020/

Paillé, P. et Mucchielli, A. (2008). L’analyse qualitative en sciences humaines et sociales. Armand Colin, Paris. DOI: https://doi.org/10.3917/arco.mucch.2009.02.0213

Psyché, V., Tremblay, D. G., Miladi, F., et Yagoubi, A. (2023). A Competency Framework for Training of AI Projects Managers in the Digital and AI Era. Open Journal of Social Sciences, 11(5), 537-560. DOI: https://doi.org/10.4236/jss.2023.115032

Tajfel, H. (1978). The achievement of inter-group differentiation. Dans H.Tajfel (dir.). Differentiation between social groups: studies in the social psychology of intergroup relations, (p. 77-100). Academic Press.

TECHNOCompétences. (2016). Étude sur les compétences et les besoins de formation sur six professions clés en technologie de l’information. http://tinyurl.com/87cypz65

Thompson, T. L. (2011). Work-learning in informal online communities: Evolving spaces. Information Technology and People, 24(2), 184-196. https://doi.org/10.1108/09593841111137359 DOI: https://doi.org/10.1108/09593841111137359

Ticoll, D. (2020, may). Skilling Canadians for Leadership in the AI Economy. Technation Canada.

Tremblay, D.-G. et Soussi, S. (dir.) (2020). Le travail à l’épreuve des nouvelles temporalités. Presses de l’Université du Québec. DOI: https://doi.org/10.1353/book72724

Tremblay, D.-G. (2014). L’innovation technologique, organisationnelle et sociale. Presses de l’Université du Québec. DOI: https://doi.org/10.1353/book36003

Tremblay, D.-G. (2015). Emploi et gestion des ressources humaines dans l’économie du savoir. Presses de l’Université du Québec.

van Steenberghe, É. (2020). La profonde empreinte écologique de l’intelligence artificielle. Relations, 808. https://id.erudit.org/iderudit/93368ac

Wenger, E. (2009). La théorie des communautés de pratique : apprentissages, sens et identité (2e éd.). Les Presses de l’Université Laval.

Wihak, C., et Hall, G. (2011). L’apprentissage informel lie au travail : recherche et pratique dans le contexte canadien. Conseil canadien sur l’apprentissage.