Conditions for Innovation in the Training of Student-Teachers

Main Article Content

Olivier Perlot

Abstract

In 2019, Bernard and Fluckiger headlined in the introduction: "Technological innovation, educational innovation: a rich and contrasting relationship". They highlight the injunctive speeches of the public authorities. However, Cros (1997) states innovation is “the lung of the school”. In this contrasting context, we propose a systemic approach. First, we quantify three institutional communications, revealing the objectives of the exosystem. In this prescriptive environment that can lead to rejection, we then present a training microsystem intended for subjects: student-teachers. Then, we evaluate the productions of the student-teachers using criteria observing techno-pedagogical innovation. Finally, we determine the constraints and levers in training authorizing techno-pedagogical innovation.

Article Details

How to Cite
Perlot, O. (2023). Conditions for Innovation in the Training of Student-Teachers. Mediations and Mediatizations, (16), 51–75. https://doi.org/10.52358/mm.vi16.369
Section
Research articles

References

Amstutz, D. et Gambette, P. (2010) Utilisation de la visualisation en nuage arboré pour l’analyse littéraire. JADT’10: 10th International Conference on statistical analysis of textual data, Rome. https://hal-lirmm.ccsd.cnrs.fr/lirmm-00448436

Berrebi-Hoffmann, I., Bureau, M. et Lallement, M. (2017). Des Shakers aux Makers : éléments pour une critique sociale de la créativité. Dans : G. Amado (dir.), La créativité au travail (p. 295-318). Érès.

Bernard, F. et Fluckiger, C. (2019). Innovation technologique, innovation pédagogique : Éclairage de recherches empiriques en sciences de l’éducation. Spirale – Revue de recherches en éducation, 63, 3-10. https://doi.org/10.3917/spir.063.0003

Bronfenbrenner, U. (1979). L'écologie du développement humain : Expérimentations par nature et conception. Cambridge, Massachusetts et Londres : Harvard University Press.

Cros, F. (1997). L'innovation en éducation et en formation. Revue française de pédagogie, 118(1), 127-156. https://www.persee.fr/doc/rfp_0556-7807_1997_num_118_1_1181

Cros, F. (2013). De l'initiative à l'expérimentation : la longue vie du soutien à l'innovation. Les Sciences de l'éducation – Pour l'Ère nouvelle, 3(46), 63-88. https://doi.org/10.3917/lsdle.463.0063

El Hage, F. et Reynaud, C. (2014). L'approche écologique dans les théories de l'apprentissage : une perspective de recherche concernant le « sujet-apprenant ». Éducation et socialisation, 36. https://doi.org/10.4000/edso.1048

Fontanille, J. (1998). Ce qu’innover veut dire. Sciences Humaines, 88. https://www.scienceshumaines.com/ce-qu-innover-veut-dire_fr_10362.html

Fréry, F. (2014). L’innovation, ce n’est pas la créativité. Harvard Business Review. https://www.hbrfrance.fr/chroniques-experts/2014/10/4182-linnovation-ce-nest-pas-la-creativite/

Hetenyi, G., Lengyel, A et Szilasi, M. (2019). Quantitative analysis of qualitative data: Using voyant tools to investigate the sales-marketing interface, Journal of Industrial Engineering and Management, 12(3), 393-404. https://doi.org/10.3926/jiem.2929

Greffe, X. (1988a). Le plan « Informatique pour tous » un essai d’évaluation de l’expérience française. Workshop on the Future of Strategic Educational Planning, IIEP/S.103, Paris, xiii-xv. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000085136

Greffe, X. (1988b). France "Informatique Pour Tous" or the Lessons of Innovation. European Journal of Education, 23(4), 329-343

Hamilton, E.R., Rosenberg, J.M. et Akcaoglu, M. (2016). The Substitution Augmentation Modification Redefinition (SAMR) Model: a Critical Review and Suggestions for its Use. TechTrends, 60, 433–441. https://doi.org/10.1007/s11528-016-0091-y

Kaddouri M. (2002). Le projet de soi entre assignation et authenticité. Recherche & Formation, 41, 31-47. https://doi.org/10.3406/refor.2002.1772

Lebrun, M. (2007). Théories et méthodes pédagogiques pour enseigner et apprendre : Quelle place pour les TIC dans l’éducation? De Boeck Supérieur.

Legendre, F. (2019). La réforme de la formation des enseignants et des CPE… et mes inquiétudes. Les cahiers de la LCD, 11, 135-143.

Lombard, F. (2007). Du triangle de Houssaye au tétraèdre des TIC : comprendre les interactions entre les savoirs d’expérience et ceux de recherche. Dans B. Charlier et D. Peraya (dir.). Les technologies éducatives : une opportunité́ d’articuler les savoirs d’expérience et ceux issus de la recherche? (p. 104-119). De Boeck.

Mocquet, B. (2021). Manager l’innovation du Sup’ : entre perception et injonction. Management des technologies organisationnelles, 12, 83-100.

Puentedura, R. (2006). Transformation, technology, and education [Billet de blogue]. http://hippasus.com/resources/tte/

Reuter, Y., Condette, S. et Boulanger, L. (2013). Les expérimentations « article 34 de la loi de 2005 ». Bilan et discussion d'une recherche sur des pratiques scolaires « innovantes ». Les Sciences de l'éducation – Pour l'Ère nouvelle, 46, 13-39. https://doi.org/10.3917/lsdle.463.0013

Romero, M., Hyvönen, P. et Barberà, E. (2012). Creativity in Collaborative Learning across the Life Span. Creative Education, 3(4), 422-429. https://doi.org/10.4236/ce.2012.34066

Tricot, A. (2017). L'innovation pédagogique. Retz.

Tricot, A et Chesné, J.-F. (2020). Numérique et apprentissages scolaires : rapport de synthèse. Cnesco. http://tinyurl.com/mr333m9e

Wallet, J. (2010). Chapitre 5. Technologie et gouvernance des systèmes éducatifs. Dans B. Charlier (dir.), Apprendre avec les technologies (p. 71-80). Presses universitaires de France.