Systemic issues of co-development of digital tools in support of training: a confrontation between will and obstacles
Main Article Content
Abstract
In the context of digital transition and workforce shortage in education, teachers are looking for innovative tools to perform their work and optimize their actions. This context has led to an action-research study aiming to co-develop digital tools that foster work disability prevention among challenged students doing work placements. The study carries a desire to innovate, supported firstly by a co-development process with the school staff, and secondly by mobilizing a gender-sensitive lens. The article describes the co-development process, the innovations developed, and the obstacles that emerged during the project. These constraints fall mainly into three categories: the digital skills of teachers and students, the workload, and the organizational support influencing digital innovation. These constraints proved to be in opposition to the willingness to innovate present in all participants, who recognized the benefit of the new tools and their positive impact on their work. The obstacles and dispositions will be presented from the perspective of the systemic factors that amplify them in order to reflect on the conditions necessary for digital innovation in education.
Article Details
References
Abrahamsson, P., Salo, O., Ronkainen, J., et Warsta, J. (2017). Agile Software Development Methods: Review and Analysis. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.1709.08439
Barcellini, F. (2017). Intervention Ergonomique Capacitante : Bilan des connaissances actuelles et perspectives de développement. Activités, 14(14-2).
Béguin, P. (2007). Prendre en compte l’activité de travail pour concevoir. Activités, 4(4-2).
Bellemare, M., Ledoux, E., et Caroly, S. (2015). Ergonomie et conduite de projets. EMC Pathologie professionnelle et de l’environnement, 16.
Bérubé, M., Laberge, M., et Tondoux, A. (2022). Insertion d’outils de communication numériques dans le travail du personnel enseignant superviseur de stages : Risques émergents et facteurs de vulnérabilité. Actes du 56e Congrès de la SELF, Vulnérabilités et risques émergents : penser et agir ensemble pour transformer durablement. 56e Congrès de la SELF, Genève.
Billett, S. (2002). Toward a workplace pedagogy: Guidance, participation, and engagement. Adult education quarterly, 53(1), 27-43. https://doi.org/10.1177/074171302237202
Boudokhane-Lima, F., Felio, C., Lheureux, F., et Kubiszewski, V. (2021). L’enseignement à distance durant la crise sanitaire de la Covid-19 : Le faire face des enseignants en période de confinement. Revue française des sciences de l’information et de la communication, 22. https://doi.org/10.4000/rfsic.11109
Brousseau, E., et Rallet, A. (1997). Le rôle des technologies de l’information et de la communication dans les changements organisationnels. Dans B. Guilhon, P. Huard, M. Orillard et J. B. Zimmerman (dir.), Economie de la connaissance et Organisation; Entreprises, territoires, réseaux (p. 286-309). L’Harmattan.
Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors Influencing Teachers’ Adoption and Integration of Information and Communication Technology into Teaching: A Review of the Literature. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 8(1), 136-155.
Capron Puozzo, I. (2016). Alice au pays des merveilles ou la course folle à l’innovation pédagogique. Formation et pratiques d'enseignement en questions : revue des HEP de Suisse romande et du Tessin, 1, 137-157. http://hdl.handle.net/20.500.12162/219
Cau-Bareille, D. (2016). Les enseignantes et enseignants sont-ils égaux face aux contraintes organisationnelles au sein des établissements du second degré? Perspectives interdisciplinaires sur le travail et la santé, 18(2). https://doi.org/10.4000/pistes.4831
Chatigny, C. (2022). Occupational health and safety in initial vocational training: Reflection on the issues of prescription and integration in teaching and learning activities. Safety Science, 147, 105580. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2021.105580
Collet, I. (2016). L’école apprend-elle l’égalité des sexes? Belin.
Collinson, V., et Fedoruk Cook, T. (2001). “I don’t have enough time” - Teachers’ interpretations of time as a key to learning and school change. Journal of Educational Administration, 39(3), 266-281. https://doi.org/10.1108/09578230110392884
Coutarel, F., et Petit, J. (2013). Prévention des TMS et développement du pouvoir d’agir. Dans P. Fazon, (dir.), Ergonomie constructive (p. 175-190). Presses universitaires de France.
Daniellou, F. (2004). L’ergonomie dans la conduite de projets de conception de systèmes de travail. Dans P. Falzon (dir.), Ergonomie (p. 359-373). Presses universitaires de France.
Darses, F., Détienne, F., et Visser, W. (2004). Les activités de conception et leur assistance. Dans P. Falzon (dir.), Ergonomie (p. 545-563). Presses universitaires de France.
Darses, F., et Reuzeau, F. (2004). Participation des utilisateurs à la conception des systèmes et dispositifs de travail. Dans P. Falzon (dir.), Ergonomie (p. 405-420). Presses universitaires de France.
Falzon, P. (2005). Ergonomie, conception et développement. Conférence introductive, 12.
Falzon, P. (2013a). Ergonomie constructive. PUF.
Falzon, P. (2013b). Pour une ergonomie constructive. Dans P. Falzon (dir.), Ergonomie constructive (p. 1-16). Presses universitaires de France
Fossey, E., Harvey, C., McDermott, F., et Davidson, L. (2002). Understanding and evaluating qualitative research. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 36(6), 717-732. https://doi.org/10.1046/j.1440-1614.2002.01100.x
Gilbert, A., Tait-McCutcheon, S., et Knewstubb, B. (2021). Innovative teaching in higher education: Teachers’ perceptions of support and constraint. Innovations in Education and Teaching International, 58(2), 123-134. https://doi.org/10.1080/14703297.2020.1715816
Guérin, F., Pueyo, V., Béguin, P., Garrigou, A., Hubault, F., Maline, J., et Morlet, T. (2021). Concevoir le travail, le défi de l’ergonomie. Octarès Éditions.
Guillemin, M., et Gillam, L. (2004). Ethics, reflexivity, and “ethically important moments” in research. Qualitative Inquiry, 10(2), 261-280. https://doi.org/10.1177/1077800403262360
Guillén-Gámez, F. D., Mayorga-Fernández, M. J., et Contreras-Rosado, J. A. (2021). Incidence of Gender in the Digital Competence of Higher Education Teachers in Research Work: Analysis with Descriptive and Comparative Methods. Education Sciences, 11(3). https://doi.org/10.3390/educsci11030098
Hand, C., Rudman, D. L., McGrath, C., Donnelly, C., et Sands, M. (2019). Initiating participatory action research with older adults: Lessons learned through reflexivity. Canadian Journal on Aging/La Revue canadienne du vieillissement, 38(4), 512-520.
Institut du Québec. (2019). Qualité de l’enseignement et pénurie d’enseignants : L’État doit miser sur l’essentiel. https://tinyurl.com/5btsau48
Jiménez-Hernández, D., González-Calatayud, V., Torres-Soto, A., Martínez Mayoral, A., et Morales, J. (2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences According to Gender, Age, and Branch of Knowledge. Sustainability, 12(22). https://doi.org/10.3390/su12229473
Källhammer, E., et Wikberg-Nilsson, Å. (2011). Innovation: Change initiated by a design and gender approach. ISPIM Innovation Symposium.
Krumsvik, R. J., Jones, L. Ø., Øfstegaard, M., et Eikeland, O. J. (2016). Upper Secondary School Teachers’ Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics. Nordic Journal of Digital Literacy, 11(3), 143-164. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2016-03-02
Laberge, M., Tondoux, A., et Camiré Tremblay, F. (2017). Évaluation des risques liés à la SST – Les critères de conception d’un outil pour les superviseurs de stage du « Parcours de formation axée sur l’emploi » : Vol. Rapport IRSST R-968 (p. 91). https://tinyurl.com/34zv9ape
Laberge, M., Tondoux, A., Camiré Tremblay, F., et MacEachen, E. (2017). Occupational Health and Safety in a Vocational Training Program : How Gender Impacts Teachers’ Strategies and Power Relationships : Santé et sécurité des stagiaires dans un programme de formation professionnelle : Impact du genre sur les stratégies et rapports de pouvoir. New Solutions: A Journal of Environmental and Occupational Health Policy, 27(3), 382-402. https://doi.org/10.1177/1048291117725720
Lallemand, C., et Gronier, G. (2018). Méthodes de design UX : 30 méthodes fondamentales pour concevoir des expériences optimales. Editions Eyrolles.
Lémonie, Y., et Chassaing, K. (2013). De l’adaptation du mouvement au développement du geste. Dans P. Falzon (dir.), Ergonomie constructive (p. 61-74). Presses universitaires de France.
Messing, K. (2021). Bent Out of Shape: Shame, Solidarity, and Women’s Bodies at Work. Between the Lines.
Ministère de l’Éducation, et ministère de l’Enseignement supérieur. (2020). Cadre de référence de la compétence numérique. https://tinyurl.com/wsnkyzkj
Ministère de l’Enseignement supérieur, et ministère de l’Éducation. (2018). Plan d’action numérique en éducation et en enseignement supérieur. https://tinyurl.com/ykvmay6x
Oudet, S. F. (2012). Concevoir des environnements de travail capacitants : L’exemple d’un réseau réciproque d’échanges des savoirs. Formation emploi. Revue française de sciences sociales, 119, 7-27. https://doi.org/10.4000/formationemploi.3684
Paillé, P., et Mucchielli, A. (2021). L’analyse qualitative en sciences humaines et sociales – 5e éd. Armand Colin.
Pavageau, P., Nascimento, A., et Falzon, P. (2007). Les risques d’exclusion dans un contexte de transformation organisationnelle. Perspectives interdisciplinaires sur le travail et la santé, 9-2. https://doi.org/10.4000/pistes.2960
Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: Results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37(2), 163-178. https://doi.org/10.1016/S0360-1315(01)00045-8
Pera, B., Hajdukiewicz, A., et Hodak, D. F. (2022). Digital Competencies among Higher Education Professors and High- School Teachers: Does Teaching Experience matter? Business Systems Research Journal, 13(2), 72-95. https://doi.org/10.2478/bsrj-2022-0016
Prestridge, S. (2012). The beliefs behind the teacher that influences their ICT practices. Computers & Education, 58(1), 449-458. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.028
Schiebinger, L. (2014). Gendered innovations: Harnessing the creative power of sex and gender analysis to discover new ideas and develop new technologies. Triple Helix, 1(1), 1-17. https://doi.org/10.1186/s40604-014-0009-7
Schiebinger, L., et Schraudner, M. (2011). Interdisciplinary approaches to achieving gendered innovations in science, medicine, and engineering1. Interdisciplinary Science Reviews, 36(2), 154-167. https://doi.org/10.1179/030801811X13013181961518
Sen, A. (2010). L’idée de justice (P. Chemla, trad.). Paris : Flammarion. (Ouvrage original publié en 2009 sous le titre The idea of justice. London: Penguin Books Ltd.)
St-Vincent, M., Vézina, N., Bellemare, M., Denis, D., Ledoux, É., et Imbeau, D. (2011). L’intervention en ergonomie. Editions MultiMondes.
Sun, H., et Zhang, P. (2006). The role of moderating factors in user technology acceptance. International Journal of Human-Computer Studies, 64(2), 53-78. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2005.04.013
Vendramin, P., et Valenduc, G. (2006). Fractures numériques, inégalités sociales et processus d’appropriation des innovations. Terminal, 2006, 137.
Villeneuve, S., Karsenti, T., Raby, C., et Meunier, H. (2012). Les futurs enseignants du Québec sont-ils technocompétents? Une analyse de la compétence professionnelle à intégrer les TIC. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire / International Journal of Technologies in Higher Education, 9(1-2), 78-99. https://doi.org/10.7202/1012904ar