The Design, Development, and Evaluation of an Agile Project Management Simulation With Minecraft Education: Sharing an Innovative Approach in Higher Education

Main Article Content

Marie-Claude Petit
Thibaut Coulon
Simon Bourdeau

Abstract

This practitioner contribution presents the process that led to redesigning a 2020 educational scenario  into university courses. The goal of this project was to transpose into a digital environment, i.e. Minecraft Education Edition, an agile project management simulation originally designed to take place with Lego® bricks on tables and adhesive maps on the walls. In addition to illustrating the added value of using the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) and SAM2 (Successive Approximation Model) pedagogical engineering approaches to judiciously exploit this digital application from a techno-pedagogical point of view, the article emphasizes the importance of offering learners the opportunity to familiarize themselves with MEE environment before jumping headfirst into this virtual world that, for many, may be unfamiliar. Equipped with prior knowledge and experience on D-day, they find themselves more confident in their ability to accomplish the learning tasks requested. In conclusion, recommendations based on our reflections and experience are shared.

Article Details

How to Cite
Petit, M.-C., Coulon, T., & Bourdeau, S. (2023). The Design, Development, and Evaluation of an Agile Project Management Simulation With Minecraft Education: Sharing an Innovative Approach in Higher Education. Mediations and Mediatizations, (15), 197–213. https://doi.org/10.52358/mm.vi15.352
Section
Practitioners' articles

References

Bates, T. (2015). L'enseignement à l'ère du numérique. Traduction de Teaching in a Digital Age. http://teachonline.ca/sites/default/files/pdfs/tony_bates-teaching_in_a_digital_age-fre.pdf

Beck, K. (2001). Manifeste pour le développement Agile de logiciels. https://agilemanifesto.org/iso/fr/manifesto.html

Bourdeau, S., Coulon, T. et Petit, M.-C. (2021). Simulation-based training via a «readymade» virtual world platform: teaching and learning with Minecraft Education. IT Professional. IEEE Computer Society, March/ April.

Coulon, T., Bourdeau, S., Petit, M.-C. (2021). Simuler un projet dans un monde virtuel : Minecraft Education comme plateforme collaborative et immersive [communication]. ROC 2021 Technologies éducatives pour l’enseignement et l’apprentissage. https://tinyurl.com/yc3kmnxa

Branch, R.M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach. Springer.

Chamberland, G., Lavoie, L. et Marquis, D. (2003). 20 formules pédagogiques. Presses de l’Université du Québec.

Desrosiers, C. (2017, 23 février). Les jeux sérieux en éducation, qu’existe-t-il en recherche et au collégial? Profweb. https://tinyurl.com/jrbefsyx

Forget, P. (2015). Les jeux sérieux au service de l’apprentissage. Le Tableau, 4(5). https://pedagogie.uquebec.ca/le-tableau/les-jeux-serieux-au-service-de-lapprentissage

Guilbault, M. et Viau-Guay, A. (2017) La classe inversée comme approche pédagogique en enseignement supérieur : état des connaissances scientifiques et recommandations. Revue internationale de pédagogie de l'enseignement supérieur, 33(1), 1-20. https://doi.org/10.4000/ripes.1193

Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.

Lépinard, P. (2021a). Les jeux en ligne massivement multijoueurs et à mondes ouverts comme espaces d’apprentissage expérientiel : le cas d’un cours de gestion de projet mené avec Minecraft Education Edition [communication]. 4es journées de pratique et de recherche du groupe thématique AIMS – MACCA Management. https://hal.science/hal-03103800

Lépinard, P. (2021b). Jeux vidéo multijoueurs à monde ouvert pour l’apprentissage expérientiel de la gestion de projet Edition [communication]. 26e conférence de l'AIM. https://hal.science/hal-03247971

Krivitsky, A. (2019). Lego4Scrum: Scrum Simulation with LEGO. Third complete edition.

Stockless, A. (s.d.) Soutenir le processus d'enseignement-apprentissage des sciences et technologie avec un environnement numérique d'apprentissage. Université du Québec à Montréal.

Zainuddin, Z. et Halali, S.H. (2016). Flipped Classroom Research and Trends from Different Fields of Study, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(3), 313-340. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1102721.pdf