The Design, Development, and Evaluation of an Agile Project Management Simulation With Minecraft Education: Sharing an Innovative Approach in Higher Education
Main Article Content
Abstract
This practitioner contribution presents the process that led to redesigning a 2020 educational scenario into university courses. The goal of this project was to transpose into a digital environment, i.e. Minecraft Education Edition, an agile project management simulation originally designed to take place with Lego® bricks on tables and adhesive maps on the walls. In addition to illustrating the added value of using the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) and SAM2 (Successive Approximation Model) pedagogical engineering approaches to judiciously exploit this digital application from a techno-pedagogical point of view, the article emphasizes the importance of offering learners the opportunity to familiarize themselves with MEE environment before jumping headfirst into this virtual world that, for many, may be unfamiliar. Equipped with prior knowledge and experience on D-day, they find themselves more confident in their ability to accomplish the learning tasks requested. In conclusion, recommendations based on our reflections and experience are shared.
Article Details
References
Bates, T. (2015). L'enseignement à l'ère du numérique. Traduction de Teaching in a Digital Age. http://teachonline.ca/sites/default/files/pdfs/tony_bates-teaching_in_a_digital_age-fre.pdf
Beck, K. (2001). Manifeste pour le développement Agile de logiciels. https://agilemanifesto.org/iso/fr/manifesto.html
Bourdeau, S., Coulon, T. et Petit, M.-C. (2021). Simulation-based training via a «readymade» virtual world platform: teaching and learning with Minecraft Education. IT Professional. IEEE Computer Society, March/ April.
Coulon, T., Bourdeau, S., Petit, M.-C. (2021). Simuler un projet dans un monde virtuel : Minecraft Education comme plateforme collaborative et immersive [communication]. ROC 2021 Technologies éducatives pour l’enseignement et l’apprentissage. https://tinyurl.com/yc3kmnxa
Branch, R.M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach. Springer.
Chamberland, G., Lavoie, L. et Marquis, D. (2003). 20 formules pédagogiques. Presses de l’Université du Québec.
Desrosiers, C. (2017, 23 février). Les jeux sérieux en éducation, qu’existe-t-il en recherche et au collégial? Profweb. https://tinyurl.com/jrbefsyx
Forget, P. (2015). Les jeux sérieux au service de l’apprentissage. Le Tableau, 4(5). https://pedagogie.uquebec.ca/le-tableau/les-jeux-serieux-au-service-de-lapprentissage
Guilbault, M. et Viau-Guay, A. (2017) La classe inversée comme approche pédagogique en enseignement supérieur : état des connaissances scientifiques et recommandations. Revue internationale de pédagogie de l'enseignement supérieur, 33(1), 1-20. https://doi.org/10.4000/ripes.1193
Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
Lépinard, P. (2021a). Les jeux en ligne massivement multijoueurs et à mondes ouverts comme espaces d’apprentissage expérientiel : le cas d’un cours de gestion de projet mené avec Minecraft Education Edition [communication]. 4es journées de pratique et de recherche du groupe thématique AIMS – MACCA Management. https://hal.science/hal-03103800
Lépinard, P. (2021b). Jeux vidéo multijoueurs à monde ouvert pour l’apprentissage expérientiel de la gestion de projet Edition [communication]. 26e conférence de l'AIM. https://hal.science/hal-03247971
Krivitsky, A. (2019). Lego4Scrum: Scrum Simulation with LEGO. Third complete edition.
Stockless, A. (s.d.) Soutenir le processus d'enseignement-apprentissage des sciences et technologie avec un environnement numérique d'apprentissage. Université du Québec à Montréal.
Zainuddin, Z. et Halali, S.H. (2016). Flipped Classroom Research and Trends from Different Fields of Study, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(3), 313-340. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1102721.pdf