Towards Digital Solidarity in Education: Possible Fields of Action
Main Article Content
Abstract
This thematic issue is a follow-up to the ROC 2021 conference on the theme "Digital Solidarities in Education: An Emerging Culture". From the presentations and exchanges that took place, a shared desire emerged to define the parameters of the "territory of questioning" (Bouchard, 2011) of digital solidarity in the service of learning. The community of researchers and practitioners thus reports on digital solidarity initiatives for teaching and learning in response to the challenges of «pedagogical continuity» as well as the roles of the actors. Beyond the inherent limits of this vast project, the ten contributions to this issue reflect possible fields of action for developing a culture of digital solidarity in education.
Article Details
References
Archambault, J. P. (2009). Fracture et solidarité numériques. EpiNet, 117(1). http://www.epi.asso.fr/revue/articles/a0909b.htm
Bouchard, Y. (2011). De la problématique au problème de recherche. Dans La recherche en éducation : Étapes et approches (p. 63-81). ERPI.
Huang, P. (2013). La solidarité numérique : Réponse locale à l'exclusion et redéfinition des stratégies de développement en matière de tic. [Thèse de doctorat, Université du Québec à Montréal]. https://archipel.uqam.ca/5698/
Larousse (2022). Solidarité. https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/solidarité/73312
Loum, N. (2010). La solidarité numérique analysée sous le double prisme de la communication et du développement international. Dans Au coeur et aux lisières des SIC. Actes du XVIIe Congrès de la Société des Sciences de l'Information et de la Communication, Dijon (p.130-137).
Mazet, P. (2019). Construire une société numérique pour tous. Communication présentée dans le cadre des Rencontres professionnelles de la solidarité numérique de Bordeaux « Agir pour l’inclusion numérique ». Halles des Douves.
Papi, C. (2021, 8 janvier). Enseignement à distance : Source de renouveau pédagogique? La Conversation. http://theconversation.com/enseignement-a-distance-source-de-renouveau-pedagogique-151625