Serious Game on University Student Digital Competency: Mobilization of Expertise in the Service of the Design Process
Main Article Content
Abstract
The Serious Game on University Student Digital Competency is an open educational resource to support university students in the development of digital competency, as defined in the Quebec Digital Competency Framework (Cadre de référence de la compétence numérique du Québec, MEES, 2019a). The development of this serious game expresses the commitment of the Université du Québec network with regard to the Digital Action Plan for Education and Higher Education (Plan d’action numérique en éducation et en enseignement supérieur, MEES, 2018). By using the pedagogical strategy of serious games, which is still little used in academia, this project aims to encourage learners to learn via digital technology for a digital world (CSE, 2020). This article presents the thoughtful and documented axes relating to the development of this educational resource likely to arouse motivation, stimulate curiosity and creativity and offer university students innovative learning contexts. Emerging findings and data are presented according to a united working structure, i.e., multisectoral and collaborative, between experts from the Université du Québec network. They are also rooted in the results of a student consultation process to meet the needs of the population targeted by the serious game.
Article Details
References
Abdul Jabbar, A. I. et Felicia, P. (2015). Gameplay Engagement and Learning in Game-Based Learning: A Systematic Review. Review of Educational Research, 85(4), 740–779. https://doi.org/10.3102/0034654315577210
Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Giesinger, C. et Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. The New Media Consortium. https://library.educause.edu/resources/2017/2/2017-horizon-report
Baron, M. P., Bonin, S., Deschenaux, F., Gérin-Lajoie, S., Koné, Y., Parent, S. et Royer, C. (2020). Les leviers de la réussite aux cycles supérieurs dans le réseau de l’Université du Québec : avis du comité scientifique de la Grande initiative réseau en Réussite. Université du Québec. https://tinyurl.com/ytr8arxn
Bureau de coopération interuniversitaire (2019) Les compétences attendues à la fin d’un grade universitaire de premier cycle. https://tinyurl.com/yccw4rw3
Conseil supérieur de l’éducation (2016). Remettre le cap sur l’équité, Rapport sur l’état et les besoins de l’éducation 2014-2016. Le Conseil. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2016/10/50-0494-RF-cap-sur-lequite-REBE-2014-2016-.pdf
Conseil supérieur de l’éducation (CSE). (2020). Éduquer au numérique : Rapport sur l’état et les besoins de l’éducation 2018-2020. Le Conseil. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2020/11/50-0534-RF-eduquer-au-numerique.pdf
Dimitriadou, A., Djafarova, N., Turetken, O., Verkuyl, M. et Ferworn, A. (2021). Challenges in Serious Game Design and Development: Educators’ Experiences. Simulation et Gaming, 52(2), 132-152. https://doi.org/10.1177/1046878120944197
Foshee, C. M. et Nelson, B. C. (2014). Avatar Personalization: Towards the Enhancement of Competence Beliefs.
International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations, 6(2), 1-14. https://doi.org/10.4018/ijgcms.2014040101
Gagnon, C., Côté, V. et Barré, C. (2012). ÉCOUTER | VOIR | RACONTER | IMAGINER |. Comprendre l’expérience d’autrui par la méthode des personas en design (Projet d’intégration pédagogique CLIP). Université de Montréal. https://tinyurl.com/2avdcwwk
Grant, M. J. et Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies: A typology of reviews, Maria J. Grant et Andrew Booth. Health Information et Libraries Journal, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
Groupe de travail de la Promotion du développement des compétences informationnelles du réseau de l’Université du Québec (2016) Référentiel de compétences informationnelles en enseignement supérieur. Université du Québec. http://ptc.uquebec.ca/pdci/system/files/documents/administration/referentiel_acrl_2016-vf_0.pdf
Groupe de travail de la Promotion du développement des compétences informationnelles du réseau de l’Université du Québec (2021). Compétences informationnelles (CI) : Compétence numérique (CN). Université du Québec. https://view.genial.ly/6034077676838d0d913c81de
Hooshyar, D., Malva, L., Yang, Y., Pedaste, M., Wang, M. et Lim, H. (2021). An adaptive educational computer game: Effects on students’ knowledge and learning attitude in computational thinking. Computers in Human Behavior, 114, 106575. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106575
Klimmt, C., Hefner, D., Vorderer, P., Roth, C. et Blake, C. (2010). Identification With Video Game Characters as Automatic Shift of Self-Perceptions. Media Psychology, 13(4), 323-338. https://doi.org/10.1080/15213269.2010.524911
Lemieux, M.-M. (2021). Inégalités, compétences et conditions numériques. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 18(1), 157-169. https://doi.org/10.18162/ritpu-2021-v18n1-14
Lin, H. et Wang, H. (2014). Avatar creation in virtual worlds: Behaviors and motivations. Computers in Human Behavior, 34, 213–218. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.005
Linderoth, J. et Sjöblom, B. (2019). Being an Educator and Game Developer: The Role of Pedagogical Content Knowledge in Non-Commercial Serious Games Production. Simulation et Gaming, 50(6), 771-788. https://doi.org/10.1177/1046878119873023
Linke, R. (2017, Septembre 14). Design thinking, explained. MIT Management. Sloan School. https://mitsloan.mit.edu/ideas-made-to-matter/design-thinking-explained
Massin, S. (2019). L’utilisation de ressources numériques en début de premier cycle universitaire : profils individuels et déterminants liés aux ressources. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 16(3), 1. https://doi.org/10.18162/ritpu-2019-v16n3-01
Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur (MEES). (2018). Plan d’action numérique en éducation et en enseignement supérieur. Gouvernement du Québec. http://www.education.gouv.qc.ca/dossiers-thematiques/plan-daction-numerique/plan-daction-numerique/
Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur (MEES). (2019a). Cadre de référence de la compétence numérique. Gouvernement du Québec. https://tinyurl.com/mrypkrtk
Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur (MEES). (2019b). Continuum de développement de la compétence numérique. Gouvernement du Québec. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/ministere/continuum-cadre-reference-num.pdf
Molenaar, I., Horvers, A. et Baker, R. S. (2021). What can moment-by-moment learning curves tell about students’ self- regulated learning? Learning and Instruction, 72, 101206. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.05.003
Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy? Computers et Education, 59(3), 1065-1078. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
Parent, S., Psyché, V., Langevin-Harnois, F. et Marier, F. (2021). Jeux sérieux sur la compétence numérique : qu’en pensent les étudiant.e.s du réseau de l’Université du Québec? Colloque ROC 2021 Solidarités numériques en éducation : une culture en émergence. https://r-libre.teluq.ca/2578/
Stickdorn, M., Hormess, M. E., Lawrence, A. et Schneider, J. (2018). This Is Service Design Methods. O’Reilly Media, Inc. Streicher, A. et Smeddinck, J. D. (2016). Personalized and Adaptive Serious Games. Dans R. Dörner, S. Göbel, M. KickmeierRust, M. Masuch, et K. Zweig (dir.), Entertainment Computing and Serious Games (Vol. 9970, pp. 332-377). Springer International Publishing. http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-46152-6_14
Université du Québec. (2020). L’automne 2020 à distance – Quel bagage numérique pour nos étudiants et étudiantes universitaires? https://tinyurl.com/55wvafkz
Wang, X., Butt, A. H., Zhang, Q., Shafique, M. N., Ahmad, H. et Nawaz, Z. (2020). Gaming Avatar Can Influence Sustainable Healthy Lifestyle: Be Like an Avatar. Sustainability, 12(5), 1998. https://doi.org/10.3390/su12051998