The Two Worlds Thesis and the Theory of the Commons in Support of Dgital Solidarity in Education in Quebec

Main Article Content

Jean Bernatchez
Marie Alexandre
Naomie Fournier-Dubé

Abstract

Digital solidarity is both a concept under construction and an emerging culture. What about digital solidarity in education in Quebec in 2022? The two-worlds thesis (Aigrain, 2005) allows us to define the dilemma. On the one hand, large commercial enterprises aim for profit, control markets, and manipulate behaviour. On the other hand, strategies of digital solidarity are being deployed locally: free software, open science, network culture and sharing. In Quebec, many teachers opt for the commercial form. They could be inspired instead by the theory of the commons (Ostrom, 1990) in support of digital schooling.

Article Details

How to Cite
Bernatchez, J., Alexandre, M., & Fournier-Dubé, N. (2022). The Two Worlds Thesis and the Theory of the Commons in Support of Dgital Solidarity in Education in Quebec. Mediations and Mediatizations, (12), 174–182. https://doi.org/10.52358/mm.vi12.293
Section
Discussions and debates

References

Aigrain, P. (2005). Cause commune. L’information entre bien commun et propriété. Fayard. Apple (2022). Apple Teacher. https://www.apple.com/ca/fr/education/k12/apple-teacher

Bellerose, P. (2019, 20 février). Des « sorties éducatives » dans des magasins Apple. Le Journal de Québec, https://www.journaldequebec.com/2019/02/20/des-sorties-educatives-dans-des-magasins-apple

Brassard, D. (2017, 23 octobre). Une certification Apple des écoles fait réagir. Radio-Canada. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1062931/apple-certification-ecole-scolaire

Dardot, P. et Laval, C. (2015). Commun. Essai sur la révolution au XXIe siècle. La Découverte.

Dupuy, L. (2005). Co, multi, inter, ou trans-disciplinarité ? La confusion des genres. https://web-new.univ-pau.fr/RECHERCHE/CIEH/documents/La%20confusion%20des%20genres.pdf

Galloway, S. (2018). Le règne des quatre. La face cachée d’Amazon, Apple, Facebook et Google. Quanto. Harding, G. (1968, 13 décembre). The Tragedy of the Commons. Science, 162(3859), 1243-1248.

Huang, P. (2013). La solidarité numérique : réponse locale à l’exclusion et redéfinition des stratégies de développement en matière de TIC. [Thèse de doctorat, Université du Québec à Montréal]. https://archipel.uqam.ca/5698/

Médiations et médiatisations (2022). Numéro 12 : Appel à propositions / Numéro thématique Vers des solidarités numériques en éducation : possibles champs d’action. https://revue-mediations.teluq.ca/index.php/Distances/announcement/view/17

Morin, E. (2005). Introduction à la pensée complexe. Seuil.

Noyon, R. et Vion-Dury, P. (2018). Les idées nouvelles. Pour comprendre le XXIe siècle. Allary.

Ostrom, E. (1990). Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge University Press.

Ravelli, Q. (2019). Le capitalisme a-t-il une date de naissance ? Tracés. Revue de sciences humaines, 36, 29-57. https://doi.org/10.4000/traces.9428

RÉCIT (2022). Qui sommes-nous ? https://recit.qc.ca/recit/

Rosa, H. (2012). Aliénation et accélération : vers une théorie critique de la modernité tardive. La Découverte. Zuboff, S. (2020). L’âge du capitalisme de surveillance. Éditions Zulma.