Management and Pedagodigital Leadership: Management Strategies to Promote the Implementation of Digital Technology in the Educational Institutions of Quebec
Main Article Content
Abstract
In the wake of the digital transition of the Quebec educational system, educational establishment directors and school administrators were mandated to plan, enforce and manage the implementation of digital technology. However, the professional practices and management strategies deployed in this context belong to a domain for which few studies in education exist. This article presents some of the results of a study entitled Gestion et leadership pédagonumérique (Gravelle et al., 2021), conducted in collaboration with the Quebec Ministry of Education (MEQ) in the spring of 2021. The first objective of the study was to expand the current knowledge base about the roles, professional practices and management strategies of educational establishment directors and school administrators who have implemented digital technology. The second was to promote the sharing of experiences between practitioners. Based on exchanges held within the context of a community of practice, six fields of action listing various management strategies used by the participants were identified. Based on the sharedexperiences and professional practices, the article questions the notion of digital pedagodigital leadership, which appears to be a driver of innovation at the service of digital integration.
Downloads
Article Details
References
Bass, B. M. (2008). The Bass Handbook of leadership: Theory, Research, and Managerial Applications (4e éd.). Free Press.
Bass, B. M. et Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2e éd.). Lawrence Erlbaum Associates.
Bouchamma, Y. et Michaud, C. (2013). Analyse des pratiques des acteurs scolaires travaillant en communauté de pratique (CP) à travers leurs métaphores. Éducation et francophonie, 41(2), 178-195. https://doi.org/10.7202/1021032ar
Bouchamma, Y., Basque, M. et Giguère, M. (2020, 14 octobre). Les eCoP au service du développement professionnel des directions d’écoles pour l’instauration et l’accompagnement des CAP dans leur établissement. AQPDE.
Brown, J. S. et Duguid, P. (1991). Organizational learning and communities of practice: toward a unified view of working, learning and innovation. Organization science, 2(1), 40-57. https://doi.org/10.1287/orsc.2.1.40
Éducation Québec. (2019). Le leadership pédagonumérique : webinaire à l’intention des gestionnaires scolaires [webinaire]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mUdNC03PeAE
Éducation Québec. (2021). Approches pédagogiques en contexte d’enseignement à distance [webinaire]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=LmnXEQ_xiyg&list=PL7xK7_BJ0pSX-BVQ41Zue6pU-s5sWyT3p
Gouvernement du Québec. (2018). Plan d’action numérique de l’éducation et de l’enseignement supérieur. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/ministere/PAN_Plan_action_VF.pdf
Gravelle, F., Frigon, N. et Monette, J. (2020). Gestion de l’implantation de classes numériques dans les établissements d’enseignement primaires et secondaires au Québec : pratiques, stratégies et modèles pouvant faciliter la tâche des directions. Rapport de recherche préparé pour le ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur du Québec (MEES). Université du Québec à Montréal, Département d’éducation et pédagogie. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/ministere/Rapport-implantation-numerique.pdf
Gravelle, F., Masse-Lamarche, M.-H., Monette, J., Gagnon, C., Raunet, C., Montreuil, F., Paris, R. et Lachance Demers, L.-P. (2021). Gestion et leadership pédagonumérique : rapport de l’accompagnement des gestionnaires dans le projet pilote « prévention ». Université du Québec à Montréal, Département d’éducation et pédagogie. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/education/PAN_Rapport_Gestion-leadership- pedagonumerique.pdf
Labelle, J. et Jacquin, P. (2018). Leadership transformationnel des directions d’école et communauté d’apprentissage : une analyse. Éducation et francophonie, 46(1), 179-206. https://doi.org/10.7202/1047142ar
Lave, J. et Wenger., E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambrige University Press.
Lessard, R. (2019). Les pratiques de gestion des directions d’école pour l’amélioration des résultats scolaires des élèves dans un contexte d’éducation francophone minoritaire au Canada [thèse de doctorat, Université Simon Fraser, Vancouver, Canada]. Summit SFU. http://summit.sfu.ca/item/19310
Marquis Girouard, L. (2017). Au cœur des communautés d’apprentissage professionnelles : bienfaits et défis [mémoire de maîtrise, Université Laval, Québec, Canada]. CorpusUL. https://corpus.ulaval.ca/jspui/handle/20.500.11794/28024
Northouse, P. G. (2021). Leadership: Theory and Practice (9e éd.). SAGE Publications.
Peters, M. et Savoie-Zajc, L. (2013). Vivre une CAP : Appréciations de participants sur les retombées professionnelles perçues. Éducation et francophonie, 41(2), 102-122. https://doi.org/10.7202/1021029ar
Petit, B. (2021, 23 juin). D’où vient le mot « pédagonumérique »? RÉCIT. https://recit.qc.ca/nouvelle/dou-vient-le-mot-pedagonumerique/
Savoie-Zajc, L. (2018). La recherche qualitative/interprétative en éducation. Dans T. Karsenti et L. Savoie-Zajc (dir.), La recherche en éducation : étape et approches (p. 191-218). Les Presses de l’Université de Montréal.
Wenger, E., McDermott, W. et Snyder, M. (2002). Cultivating communities of practice. Harvard Business School Press.