The challenges of synchronous virtual classroom management
Main Article Content
Abstract
Synchronous online teaching brought its share of challenges for elementary and secondary school teachers since the COVID-19 pandemic in March 2020. Based on observations made with ten elementary and secondary school classes in Quebec and Ontario and discussions with teachers, this article presents some observations on classroom management, which seems much more challenging to do online than in person. Therefore, teaching virtually remains an emergency solution if the situation requires it. Otherwise, face-to-face instruction remains the best we can offer to students.
Article Details
References
Bissonnette, S., Gauthier, C., et Castonguay, M. (2016). L’enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l'école. Chenelière Éducation.
Boyer, C., et Bissonnette, S. (2021). Les effets du premier confinement, de l'enseignement à distance et de la pandémie de COVID-19 sur le rendement scolaire - Après la pandémie, faudrait-il généraliser l'usage de l'école virtuelle à toutes les clientèles et en toutes circonstances? Montréal : Éditions de l’apprentissage. https://www.editionsdelapprentissage.com/ewExternalFiles/Les%20effets%20du%201er%20confinement.03mai2021.pdf
Boynton, M. et Boynton, C. (2009). The Educator’s Guide to preventing and solving discipline problems, Alexandria, VA, Association for Supervision and Curriculum Development.
Carignan, I., Bissonnette, S. et Beaudry, M.-C. (2021). L’école virtuelle : faute de pain, on mange de la galette! Médiations et médiatisations, 8, 1-8. https://doi.org/10.52358/mm.vi8.201
Dössegger, A., Schmid, J., Stüssi, C., Pühse, U. et Zahner, L. (2004). Enfance active – vie saine. Macolin : Mouvement - coordination – force. (Bergmann Team Bienne, trad.). Manuel des professionnels. Fondation de la Winterthur Assurances pour la prévention des sinistres. Institut de sport et des sciences du sport, Université de Bâle. Office fédéral du sport Macolin (OFSPO).
Duval, S. et Bouchard, C. (2019). Construire sa compréhension du monde. Dans C. Bouchard (dir.), Le développement global de l’enfant de 0 à 6 ans en contextes éducatifs (p. 505). Sainte-Foy, Québec : Presses de l’Université du Québec.
Evertson, C. M., Emmer, E. T. et Worsham, M. E. (2008). Classroom management for elementary teachers (8th ed.). Boston, MA: Allyn et Bacon.
Kounin, J. S. (1970). Discipline and group management in classrooms. New York, NY : Holt, Rinehart & Winston.
Missouri Schoolwide Positive Behavior Support (MSPBS) (2012). Missouri Schoolwide Positive Behavior Support Team Workbook.
Simonsen, B., Fairbanks, S., Briesh, A., Myers, D. et Sugai, G. (2008). Evidence-based practices in classroom management: Considerations for research to practice. Education and treatment of children, 31(3), 351-380.
Sauvé, F. (2012). Analyse de l’attrition des enseignants au Québec [mémoire inédit]. Université de Montréal, Département d’administration et fondements de l’éducation, Faculté des sciences de l’éducation, Montréal, Canada.