Remote evaluation of a face-to-face course in the context of COVID-19 and the challenges of digital inequality

Main Article Content

Venus Darius

Abstract

Higher education in the Democratic Republic of Congo (DRC) faces several challenges, including digital insecurity, which complicates the functioning of educational actors. After spending about a year and a half as a professor at a Congolese university, the COVID-19 pandemic forced us to leave the country. Despite the lack of digital resources at this university, which operates completely entirely face-to-face, we were able to complete all the activities of the course course activities remotely. We deduce, at the end of this ethnographic study, At the end of this ethnographic study, we conclude that the numerical inequality observed among the students is a sample of the social inequality that is rampant across the country.

Article Details

How to Cite
Darius, V. (2022). Remote evaluation of a face-to-face course in the context of COVID-19 and the challenges of digital inequality . Mediations and Mediatizations, (9), 152–158. https://doi.org/10.52358/mm.vi9.245
Section
Discussions and debates

References

Coulibaly, M. (2019). Les obstacles à l’usage des TIC par les enseignants en Côte d’Ivoire : cas de l’enseignement secondaire [Thèse de doctorat, Université de Haute-Alsace- Mulhouse]. NNT : 2019MULH1179. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-02391767/document

Darius, V. (2021a, 20 mars). La mammographie des systèmes éducatifs au laboratoire de la COVID-19. Rezo Nòdwès. https://rezonodwes.com/?p=227684

Darius, V. (2021b). L’enseignement supérieur à distance à l’épreuve de la précarité en Haïti. Dans F. Lafleur et S. Ghislain (dir.), Formation à distance dans les pays émergents : perspectives et défis (p. 51-66). Presses de l’Université du Québec.

Karsenti, T., Collin, S., et Harper-Merrett, T. (dir.) (2012). Intégration pédagogique des TIC : Succès et défis de 100+ écoles africaines (2e édition). Ottawa, CRDI. https://docplayer.fr/13008020-Integration-pedagogique-des-tic-succes-et-defis-de-100-ecoles-africaines.html

Lafleur, F. et Ghislain, S. (dir.). (2021). Formation à distance dans les pays émergents : perspectives et défis. Presses de l’Université du Québec.

M’Batika, A. (2015). République démocratique du Congo : système éducatif. Revue universitaire des sciences de l’éducation Educi (5), http://www.revues-ufhb-ci.org/fichiers/FICHIR_ARTICLE_1748.pdf

Thibeault, E.-N. (2014). Accès, pratiques et usages des technologies d’information et de la communication en éducation au sein de l’espace francophone : études de cas réalisées au Viêt Nam, en Moldavie, au Burkina-Faso et en République Démocratique du Congo [Thèse de doctorat, Université René Descartes - Paris V]. NNT : 2014PA05H027. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01143959/document