Using digital technologies for quality hybridization: from the uncertainty to the sustainability of transformations at work
Main Article Content
Abstract
The COVID-19 pandemic has highlighted, more than ever, the multiple effects of digital technology on education and training. As a result, we can retain, for example, the importance of the implementation of appropriate high-quality technopedagogical devices, whether they are face-to-face (in class), remote (at home or work) or hybrid (combining pedagogical activities in the same physical space and online pedagogical activities). These devices can promote the creation of learning contexts that allow all learners, no matter what their situation is, to be engaged, accompanied, guided and supported. However, the conception of quality remains a challenge, mainly when the pedagogical activity often results in tension due to the activity's perception as already being in a "degraded mode" or condition. This thematic issue proposes a reflection on the contributions, opportunities and constraints imposed by digital technology on education and training. The authors also question the design and the elements that contribute to the quality of online and hybrid training solutions. This fourth issue of Médiations & médiatisations presents and analyses these teaching modalities, reflections and experiences, illustrating both reorganizations and a need for professional development.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Albero, B. (2010). Penser le rapport entre formation et objets techniques : repères conceptuels et épistémologiques. Dans G. Leclercq et R. Varga (dir.), Dispositifs de formation et environnements numériques : enjeux pédagogiques et contraintes informatiques (p. 37-69). Hermès/Lavoisier.
Barbot, M. J. et Combès, Y. (2006). Penser le changement de paradigme éducatif lié aux TIC. Éducation permanente, 169, 133-152.
Baron, G.-L., Depover, C. (2019). Les effets du numérique sur l’éducation. Regards sur une saga contemporaine. Presses universitaires du septentrion.
Garrison, D. R., Anderson, T., et Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in higher education. Internet and higher education, 2, 87 –105.
Graham, C. R. (2013). Emerging practice and research in blended learning. Dans C. R. Graham (dir.) Handbook of distance education, third edition (p. 333-350). Routledge.
Jézégou, A. (2012). La présence en e-learning : modèle théorique et perspectives de recherche. La revue internationale de l’apprentissage en ligne et de l’enseignement à distance, 26(1).
Karsenti, T. (2019). Le numérique en éducation. Montréal : PUQ.
Lakhal, S. et Meyer, F. (2019). Blended Learning. Dans A. Tatnall (dir). Encyclopedia of Education and Information Technologies. Springer, Cham.
Peraya D. (2014). Distances, absence, proximités et présences : des concepts en déplacement. Distances et médiations des savoirs, 8. http://dms.revues.org/865
Poellhuber, B., Roy, N. et Moukhachen, M. (2017). Les stratégies d’apprentissage et de collaboration déployées par des utilisateurs dans le Mooc “Innovations technopédagogiques enseignement supérieur (ITES)”. Raisons éducatives, 21, https://www.cairn.info/revue-raisons-educatives-2017-1-page-209.htm
Scherff, L., Singer, N. R., et Brown, M. A. (2013). « We were cheerleaders for them »: Mentoring ‘pre’ preservice teachers in third spaces. Teacher Education and Practice, 26(3), 375-392.
Simonian S. et Ladage C. (2014). L’accompagnement et la mise en œuvre en ligne d’une formation universitaire. Dans G. Lameul et C. Loisy (dir.), La pédagogie universitaire à l’heure du numérique (p. 173-188). De Boeck.
Simonian, S. (2014). L’affordance socioculturelle : une approche éco-anthropocentrée des objets techniques. Le cas des Environnements Numériques d’Apprentissage. (Note de Synthèse de l’Habilitation à Diriger les Recherches), Université Rennes 2, France.
Verquin Savarieau, B. (2017). Pouvoir d’agir et environnements capacitants, de nouvelles voies de développement professionnel avec les technologies? Dans T. Ardouin, S. Briquet-Duhazé, et E. Annoot (dir.) Le champ de la formation et de la professionnalisation des adultes. Attentes sociales, pratiques, lexique et postures identitaires (245-265). Éditions L’Harmattan, collection Ingénieries et Formations.
Verquin Savarieau, B. et Daguet, H. (2016). La classe virtuelle synchrone une substitution médiatique de l’enseignant pour renforcer la présence en formation à distance? STICEF, 23. http://sticef.univ-lemans.fr/num/vol2016/04-savarieau-ensaccapp/sticef_2016_NS_savarieau_04.htm