An Online Solution to Help High School Students (in General and Vocational Learning): SAMI-PRO

Main Article Content

Louise Sauvé
Glorya Pellerin
Vincent Tanguay
Guillaume Desjardins

Abstract

A developmental research has created a multimedia and interactive support system to help perseverance of high school studies (SAMI-PRO). This system hopes to connect with high school students, more specifically those from adult training center. Based on a user-centered methodology, the first phase of the SAMI-PRO system has been commented by teachers and students in three stages: choice of content (difficulties and help tools in French and mathematics), validation of the navigation and display features of the device, design and relevance of the device. These three measures allowed for modifications in order to meet the expectations of students and start the second phase of the research, focused on the development of learning strategies and school integration. 

Article Details

How to Cite
Sauvé, L., Pellerin, G., Tanguay, V., & Desjardins, G. (2019). An Online Solution to Help High School Students (in General and Vocational Learning): SAMI-PRO. Mediations and Mediatizations, (2), 176–188. https://doi.org/10.52358/mm.vi2.78
Section
Practitioners' articles

References

Bell, L. & Bernard, P-Y (2016). Territoires, offre de formation et expérience du décrochage scolaire : une étude de cas, Espaces et sociétés, 3(166), 95-111.

Boussanlègue, T. (2016). Type de famille, Qualité de la relation parents-enfants et engagement scolaire chez les élèves au Togo. International Journal of Innovation and Applied Studies, 14(4), 908-916.

Gagnon, V., Dupéré, V., Dion, E., Léveillé, F., St-Pierre, M., Archambault, I., & Janosz, M. (2015). Dépistage du décrochage scolaire à l’aide d’informations administratives ou auto-rapportées. Canadian Journal of Behavioural Science, 47(3), 236-240.

Gauthier, C., Mellouki, M., Simard, D., Bissonnette, S., & Richard, M. (2004). Interventions pédagogiques efficaces et réussite scolaire des élèves provenant de milieux défavorisés. Une revue de littérature. Rapport de recherche préparée pour le fonds québécois de la recherche sur la société et la culture. Laval : Université Laval.

Janosz, M., Pascal, S., Belleau, L., Archambault, I., Parent, S., & Pagani, L., (2013). Les élèves du primaire à risque de décrocher au secondaire : caractéristiques à 12 ans et prédicteurs à 7 ans. Institut de la statistique du Québec, 7(2), 1-22. http://www.stat.gouv.qc.ca/statistiques/education/frequentation-scolaire/decrochage.pdf

Lessard, A., Fortin, L., Joly, J., Royer, E., Marcotte D., & Potvin, P. (2007). Cheminement de décrocheurs et de décrocheuses, Revue des Sciences de l’éducation, 33(3), 647-6622.

Ministère de l’éducation, du loisir et du sport [MELS] (2009). L’école, j’y tiens ! Tous ensembles pour la réussite scolaire. Québec : Gouvernement du Québec. https://numerique.banq.qc.ca/patrimoine/details/52327/1944152

Ministère de l’éducation, du loisir et du sport [MELS] (2014). Principales statistiques de l’éducation préscolaire et de l’enseignement primaire et secondaire. Édition 2014. Version approuvée. Québec : MELS. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/PSG/statistiques_info_decisionnelle/statistiques_PrincStatEducation_2014.pdf

Nielsen, J. (1994). Usability Engineering. Cambridge: AP Professional.

Sauvé, L. (2013). Des dispositifs en ligne pour personnaliser l’apprentissage tout au long de la vie : quelques recommandations. Dans Actes du colloque international « Les questions vives en éducation et formation : regards croisés France-Canada ». Nantes : 5-7 juin 2013 (p. 266-280). Repéré à http://www.cren.univ-nantes.fr/wp-content/uploads/2017/06/lesactes7.pdf

Sauvé, L. (2019). La personnalisation de l’apprentissage en e-Formation : principes et design. A. Jégézou (dir.), Traité de la e-formation des adultes (pp. 89-132). Éditions de Boeck Supérieur.