Thinking Educational Technology: Between Promises, Tensions and Collective Responsibilities

Main Article Content

Cathia Papi
Gustavo Adolfo Angulo Mendoza

Abstract

This 2025 varia issue of Mediations and Mediatizations brings together eight contributions: two literature reviews, one empirical research study, two practitioner accounts, and three discussion and debate articles. These works offer a multidimensional dive into current digital education issues. The authors explore research on educational technologies, the use of video games for educational purposes, the synergy between active pedagogy and technologies in an African context, flexibility in distance learning pathways, support for student success, the evolution of assessment practices and professional development in the era of artificial intelligence, and the strategic transformation of open universities. This issue highlights the advances, tensions, and challenges encountered in research, innovation, and digital inclusion, and invites a critical perspective on educational technologies within a responsible transformation framework.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Papi, C., & Angulo Mendoza, G. A. (2025). Thinking Educational Technology: Between Promises, Tensions and Collective Responsibilities. Mediations and Mediatizations, (22), 7–13. https://doi.org/10.52358/mm.vi22.509
Section
Editorial

References

Belzile, B., Bolduc, C., et Savard, I. (2025). Profil de compétences du métier d’étudiant à la base de Kwe l’Université!

Médiations et médiatisations, (22). https://doi.org/10.52358/mm.vi22.485 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi22.485

Blanvillain, O. (2025). Choix de parcours différenciés pour un cours à distance flexible en contexte universitaire. Médiations et médiatisations, (22). https://doi.org/10.52358/mm.vi22.444 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi22.444

Boulanger, D., et Plante, P. (2025). Utilisation des jeux vidéo comme support médiatique en enseignement de l’histoire. Médiations et médiatisations, (22). https://doi.org/10.52358/mm.vi22.478 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi22.478

Caneva, C. (2025). Évaluer à l’ère de l’IA : le paradoxe du double ancrage : entre fractures numériques et retour aux fondamentaux pédagogiques. Médiations et médiatisations, (22). https://doi.org/10.52358/mm.vi22.495 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi22.495

Gravelle, F., et Maltais, M. (2024). Gestion, gouvernance et financement du numérique en éducation et en enseignement supérieur. Médiations et médiatisations, (17), 3-8. https://doi.org/10.52358/mm.vi17.413 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi17.413

Lopez, M. (2025). Synergie pédagogique : exploration empirique du lien d’interdépendance entre la pédagogie active et les technologies éducatives en République du Congo. Médiations et médiatisations, (22). https://doi.org/10.52358/mm.vi22.476 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi22.476

Ndiaye, A. (2025). Développement professionnel des enseignants à l’ère de l’IA : une réflexion critique pour un modèle efficace de changement durable. Médiations et médiatisations, (22). https://doi.org/10.52358/mm.vi22.447 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi22.447

Olcott Jr, D. (2025). Universités ouvertes 2.0 : leadership, refonte stratégique et agenda national. Médiations et médiatisations, (22). https://doi.org/10.52358/mm.vi22.471 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi22.471

Proust-Androwkha, S., Gruslin, E., et Roy, N. (2025). La recherche sur les technologies éducatives au collégial : une revue de portée (2000-2024). Médiations et médiatisations, (22). https://doi.org/10.52358/mm.vi22.469 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi22.469