Pedagogical Synergy: An Empirical Exploration of the Interdependence Between Active Learning Pedagogy and Educational Technologies in the Republic of Congo

Main Article Content

Margarita Lopez

Abstract

This action-research conducted in the Republic of Congo as part of the XXX project, in collaboration with the NGO XXX and the CIRNEF laboratory of the University of Caen, explores the interaction between active and participatory pedagogies (APP) and educational technologies in the Republic of Congo. The study, based on the training of 100 teachers and inspectors, aims to determine whether there is an interdependence between the integration of active methods and the use of information and communication technologies for education (ICTE). This is a first in Congo, where such pedagogical synergy remains unexplored. Our results highlight an interdependent relationship between ICTE and APP, whose effect may act either as a barrier or as a lever for pedagogical transformation. The catalytic effect of ICTE on active methods is not automatic and requires specific orchestration through integrated training. Based on these observations, we propose a training-support model designed to optimize the joint implementation of ICTE and active pedagogies, with the goal of improving educational quality in Congo and other sub-Saharan countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lopez, M. (2025). Pedagogical Synergy: An Empirical Exploration of the Interdependence Between Active Learning Pedagogy and Educational Technologies in the Republic of Congo. Mediations and Mediatizations, (22). https://doi.org/10.52358/mm.vi22.476
Section
Research articles

References

AFD, AUF, Orange, et UNESCO. (2015). Le numérique au service de l’éducation en Afrique. Savoirs communs, 17. https://doi.org/10.54675/XSKD1440 DOI: https://doi.org/10.54675/XSKD1440

Bandura, A. (2006). Guide for constructing self efficacy scales. Dans F. Pajares et T. C. Urdan (dir.), Self efficacy beliefs of adolescents (Vol. 5, p. 307–337). Information Age Publishing.

Bandura, A. (2007). Auto-efficacité : Le sentiment d'efficacité personnelle. De Boeck.

Blanchet, A., et Gotman, A. (2010). L’enquête et ses méthodes : L’entretien (2e éd.). Armand Colin.

Béziat, J. (2012). Former aux TICE : Entre compétences techniques et modèles pédagogiques. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire / International Journal of Technologies in Higher Education, 9(1-2), 53–62. https://doi.org/10.18162/ritpu.2012.207 DOI: https://doi.org/10.7202/1012902ar

Béziat, J. (2015). Enseigner et se former à l’épreuve des technologies informatisées (Note de synthèse en vue d’obtenir l’habilitation à diriger des recherches). Université de Limoges.

Biggs, J. (1999). Teaching for quality learning at university: What the student does. SRHE and Open University Press.

Céci, J.-F. (2018, février). Pourquoi le numérique éducatif fait-il tant débat autour des bénéfices que l’on peut en attendre ? Explications via la métaphore de l’amplificateur pédagogique et définition de la pédagogie à l’ère du numérique [Communication]. HAL. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21636.22400

Cristia, J., Ibarraran, P., Cueto, S., Santiago, A., et Severin, E. (2012). Technology and child development: Evidence from the One Laptop Per Child Program. Inter-American Development Bank. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2032444

Depover, C. (1996). Le chemin de l’école croisera-t-il un jour celui des nouvelles technologies ? In Actes du Colloque du REF, Montréal. https://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00000822

Hafkin, N. (2011). Social expressions of the digital divide in ten Sub-Saharan countries. Dans T. Karsenti, S. Collin et T. Harper-Merrett (dir.), Intégration pédagogique des TIC : Succès et défis de 100+ écoles africaines (p. 18–30). Ottawa : IDRC. https://depot.erudit.org/dspace/bitstream/003780dd/1/LIV-karsenti-22-2011.pdf

Hargreaves, A., et Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press.

Harley, K., et Barasa, F. S. (2012). TESSA: Teacher education in Sub-Saharan Africa - Formative evaluation report. TESSA.

Kadi, M.-N., Ben Abid-Zarrouk, S., et Coulibaly, B. (2019). Intégration des TIC et innovation pédagogique : Le cas particulier des écoles de Mulhouse. Revue de recherches en éducation, 63, 139–155. https://doi.org/10.3917/spir.063.0139 DOI: https://doi.org/10.3917/spir.063.0139

Karsenti, T. (2007). Comment s’articulent les facteurs qui influencent leur utilisation. Dans B. Charlier et D. Peraya. Transformation des regards sur la recherche en technologie de l’éducation (p. 201–217). https://doi.org/10.3917/dbu.charl.2007.01.0201 DOI: https://doi.org/10.3917/dbu.charl.2007.01.0201

Karsenti, T. (2009). Intégration pédagogique des TIC : Stratégies d’action et pistes de réflexion. Ottawa : CRDI. https://crdi.crifpe.ca/karsenti

Karsenti, T., Collin, S., et Harper-Merrett, T. (2011). Intégration pédagogique des TIC : Succès et défis de 100+ écoles africaines. Ottawa, ON : IDRC. https://depot.erudit.org/dspace/bitstream/003780dd/1/LIV-karsenti-22-2011.pdf

Lopez Mendez, M. (2023) Recherche-intervention : pédagogie active et numérique et formation des enseignants du secondaire en Afrique subsaharienne francophone, portée et limites : le cas de la République du Congo. Education. Normandie Université, https://theses.hal.science/tel-04516166

République du Congo. (2015, 10 décembre). Stratégie sectorielle de l’éducation 2015-2025. Brazzaville.

République du Congo. (2020, décembre). Stratégie sectorielle de l’éducation 2021-2030. Brazzaville.

Réseau Ouest et Centre Africain de Recherche en Éducation. (2008). Formation des enseignants intégrant les TIC dans leurs pratiques pédagogiques : Synthèse des rapports nationaux de recherche. Université de Montréal.

Saint-Jean, M., Barado, S. I., Manas, G. P., et Mace, A. (2014). La recherche-intervention comme accompagnement du changement : Le cas d’une formation de formateurs. Les dossiers des sciences de l'éducation, 31, 31–48. https://doi.org/10.4000/dse.558 DOI: https://doi.org/10.4000/dse.558

Tchameni Ngamo, S. (2009). Prérequis à une intégration pédagogique des TIC. Dans T. Karsenti (dir.), Intégration pédagogique des TIC : Stratégies d’action et pistes de réflexion (pp. 76–93). Ottawa : CRDI.

Touré, K. (2009). Appropriating technologies and making them work for you in teaching and learning: Depth is essential. Dans T. Karsenti (dir.), Intégration pédagogique des TIC : Stratégies d’action et pistes de réflexion (p. 94–110). IDRC. https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/server/api/core/bitstreams/8f290c29-3489-41a3-9b2e-c95f8bee8280/content

Traoré, D. (2008). Quel avenir pour l’usage pédagogique des TIC en Afrique subsaharienne ? Cas de cinq pays. https://www.researchgate.net/profile/Djeneba-Traore-4/publication/334441119

UNESCO. (2018). Référentiel de compétences TIC pour les enseignants (Version 3). Paris : UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368966

UNESCO, I. (2023). Congo | Technologie | Education Profiles. https://education-profiles.org/fr/afrique-sub-saharienne/congo/~technologie

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Dans M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, et E. Souberman (dir. et trad.). Harvard University Press.