Work digitalization and transformations in training. What training engineering and professionalization issues are at work?
Main Article Content
Abstract
Technological advances , alongside economic and political changes, have altered the way we work (Perreau and Wittorski, 2023; Labbé and Champy-Remoussenard, 2013). Today, for example, lifelong learning issues are driving us to observe a gradual shift to individual citizens of the management of their own training and employment pathways. Added to this are innovations linked to the development of digital technology, as well as new practices associated with instrumented situations (simulation, virtual or immersive reality, distance or hybrid devices), painting a picture of the transformations governing both the world of work and that of training. To accompany this reflection and meet the new demands it faces, the field of training is reinventing itself by reinterpreting the training and pedagogical engineering it requires (Ardouin, 2017; Verquin Savarieau and Papadopoulou, 2023; Renier and Guillaumin, 2023). For this reason, we will interrogate the very knowledge and practices of the training professions by questioning the engineering consisting of the negotiated product of social, political, technical and pedagogical interactions.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ardouin T. (dir.). (2003a). Où en est l’ingénierie de formation? Éducation permanente, 157(4).
Ardouin, T. (2003b). Ingénierie de formation pour l’entreprise. Paris : Dunod.
Ardouin, T. (2017). Ingénierie de formation : intégrez les nouveaux modes de formation dans votre pédagogie (5e éd.). Paris : Dunod.
Ardouin, T. et Clénet, J. (dir.). (2011). L’ingénierie de la formation : questions et transformations. TransFormations, 5. https://transformations.univ-lille.fr/index.php/TF/issue/view/7
Armao Méliet, E. (2017). L’évolution des métiers de l’ingénierie pédagogique : quelle adéquation entre les nouveaux besoins et les formations proposées? Distances et médiations des savoirs, 18. https://doi.org/10.4000/dms.1881 DOI: https://doi.org/10.4000/dms.1881
Basque, J. (2014). Préface. Dans C. Potvin, T. M. Power, et A. Ronchi (dir.), La formation en ligne : les conseillers et ingénieurs pédagogiques – 20 études de cas (p. XVII-XX). Québec, Canada : Presses de l’Université Laval.
Basque, J. et Savard, I. (2022). Améliorer et renouveler l’ingénierie pédagogique : point de vue de praticiens. Dans G. Paquette, J. Basque et F. Henri, (dir.), Apprendre et enseigner sur le web : quelle ingénierie pédagogique? (p. 177-204). Québec, Canada : Presses de l’Université du Québec.
Brémaud, L. et Guillaumin, C. (2010). L’archipel de l’ingénierie de la formation : transformations, recompositions. Rennes : PUR.
Hébrard, P. (2011). L’ingénierie de formation : ce qui en relève et ce qui lui échappe. Transformations, 5, 109-119. https://transformations.univ-lille.fr/index.php/TF/issue/view/7
Henri, F. (2019). Quel changement à l’ère du numérique? Quelle ingénierie pédagogique pour y répondre? Médiations et médiatisations. 2, 227-235. https://doi.org/10.52358/mm.vi2.102 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi2.102
Labbé, S. et Champy-Remoussenard, P. (2013). Le travail en évolution. Le regard des Sciences de l’Éducation, Les dossiers des sciences de l’éducation, 30, 7-15. DOI: https://doi.org/10.4000/dse.185
Lavielle-Gutnik, N. et Verquin Savarieau, B. (2022). Éditorial. Éducation Permanente, 231, 5-8. https://doi.org/10.3917/edpe.231.0005 DOI: https://doi.org/10.3917/edpe.231.0005
Lesne M., Minvielle, Y. (1990). Socialisation et formation. Paris : Païédéïa.
Paquette, G. (2002). L’ingénierie pédagogique : pour construire l’apprentissage en réseaux. Sainte-Foy, Canada : Presses de l’Université du Québec. DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782760511620
Perreau, T. et Wittorski, R. (2023). Travailler, se former : se prendre en main et pour quoi faire? Paris : Champ social.
Verquin Savarieau, B., Papadopoulou, M. (2023). Des ingénieries à l’ingénium de formation. Éducation Permanente, 234 235, 61-74. https://doi.org/10.3917/edpe.234.0061 DOI: https://doi.org/10.3917/edpe.234.0061
Vinck, D. (2014). Pratiques d’ingénierie : les savoirs de l’action. Revue d’anthropologie des connaissances, 8(2), 225-243. https://doi.org/10.3917/rac.023.0225 DOI: https://doi.org/10.3917/rac.023.0225
Wittorski, R. (2008). La professionnalisation. Savoirs, 17, 9-36. https://doi.org/10.3917/savo.017.0009 DOI: https://doi.org/10.3917/savo.017.0009