Digital transformation in public organizations and the new dynamics of staff training
Main Article Content
Abstract
This study examines the transition of pedagogical engineering practices in the Quebec public service, with the aim of modeling optimal practices to encourage their implementation and sustainability in a post-pandemic context. Using a qualitative methodological approach, we carried out semi-structured interviews with 12 professionals from 10 public organizations, selected for their active role in training development. The results indicate that adapting training courses to participants’ needs and consolidating pedagogical practices are essential to ensure the effectiveness of distance learning. Although progress has been made in technology use and the trainer training, challenges remain in terms of quality, content consistency and design process formalization. In the future, the establishment of collaborative governance and more effective integration of technological tools will prove crucial to ensuring sustainable training adapted to a constantly evolving environment.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Amado-Salvatierra, H. R., Rizzardini, R. H. et Chan, M. M. (2020). The rise of webinars: Thousands of learners looking for professional development. A practical case study. 2020 IEEE Learning With MOOCS (LWMOOCS), Antigua Guatemala, Guatemala (p.191‑194). https://doi.org/10.1109/LWMOOCS50143.2020.9234365 DOI: https://doi.org/10.1109/LWMOOCS50143.2020.9234365
Angulo Mendoza, G. A. et Oroz De Gaetano, V. (2023). Prácticas de ingeniería educativa en los organismos públicos de Quebec en tiempos de postpandemia. En Actas del Congreso Internacional Edutec 2023. Panamá, Panamá: Universidad de Panamá. https://r-libre.teluq.ca/3139/
Angulo Mendoza, G. A. et Oroz De Gaetano, V. (2024). Quatre ans après la crise sanitaire, quelles sont les pratiques d’ingénierie pédagogique au sein des organisations publiques québécoises? Dans P. Plante, C. Papi, M. Alexandre, A. Stockless et F. Gravelle (dir.), Actes du Colloque ROC 2023 : la personne en formation au cœur de l’apprentissage avec le numérique (p. 18-21). Québec, Canada. REFAD, ONE, CIRTA, Université TÉLUQ. https://r-libre.teluq.ca/3202/
Arbaoui, S. et Jemjami, N. (2023). Les déterminants de la transformation numérique dans le secteur public : proposition d’une échelle de mesure. Recherches en sciences de gestion, 2(155), 339‑367. https://doi.org/10.3917/resg.155.0339 DOI: https://doi.org/10.3917/resg.155.0339
Ardouin, T. (2005). La formation est-elle soluble dans l’ingénierie? Petite histoire de l’ingénierie de la formation. Dans M. Latchoumanin (dir.), Éducation et formation. Actualités et perspectives (p. 19‑36). Karthala.
Aubry, M. (2021a). Quelles sont les spécificités de notre société digitalisée? Dans M. Aubry et M. S. Sow, La transformation digitale en entreprise (p. 29-32). Éditions Ellipses.
Aubry, M. (2021b). Transformation digitale : de quoi parle-t-on? Dans M. Aubry et M. S. Sow, La transformation digitale en entreprise (p. 11-13). Éditions Ellipses.
Bardin, L. (2013). L’analyse de contenu. Presses Universitaires de France. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.bard.2013.01
Basque, J. (2017). Introduction à l’ingénierie pédagogique [texte rédigé pour le cours en ligne TED 6312 Ingénierie pédagogique et technologies éducatives]. Université TÉLUQ. ahttps://ted6313v2.teluq.ca/teluqDownload.php?file=2014/04/19_TED6313_Texte_Intro_IP.pdf
Branch, R. M. (2018). Characteristics of Fundational Instructional Design Models. Dans R. A. Reiser et J. V. Dempsey (dir.), Trends and Issues in Instructional Design and Technology (4e éd., p. 23‑30). Pearson.
Carrillo, C. et Flores, M. A. (2020). COVID-19 and teacher education: A literature review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education, 43(4), 466‑487. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184 DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184
Comtet, I. (2021). Résilience collective assistée : Les apports des TIC dans le contexte de la Covid-19. Communication & Organisation, 59(1), 245‑259. Cairn.info. https://doi.org/10.4000/communicationorganisation.10279 DOI: https://doi.org/10.4000/communicationorganisation.10279
Devinney, T. et Dowling, G. (2020, 14 mai). Is this the crisis higher education needs to have? Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/features/crisis-higher-education-needs-have
Fidal et Bonetto, F. et T. (2020). Covid-19 et développement des compétences : quels enseignements? Dans M. Barabel (dir.), Le Grand Livre de la Formation (p. 99‑108). Dunod; Cairn.info. https://doi.org/10.3917/dunod.barab.2020.02.0099 DOI: https://doi.org/10.3917/dunod.barab.2020.02.0099
Garg, V. et Puri, N. (2021). Challenges and Implications During COVID-19 at the Workplace and Future Learning Strategies. Dans M. W. Bari et E. Alaverdov (dir.), Impact of Infodemic on Organizational Performance (p. 24‑40). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7164-4.ch003 DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7164-4.ch003
Hamburg, I. (2021). Opinions to Adapt Workplace Learning in the Time of Coronavirus and After. Advances in Social Sciences Research Journal, 8(3), 277‑285. https://doi.org/10.14738/assrj.83.9834 DOI: https://doi.org/10.14738/assrj.83.9834
Iqbal, K. M. J., Khalid, F. et Barykin, S. Y. (2021). Hybrid Workplace: The Future of Work. Dans B. A. Khan, M. H. S. Kuofie et S. Suman (dir.), Handbook of Research on Future Opportunities for Technology Management Education (p. 28‑48). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8327-2.ch003 DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8327-2.ch003
Jacob, S., Defacqz, S. et Agossou, N. (2022). Promesses et défis de la transformation numérique du secteur public. Chaire de recherche sur l’administration publique à l’ère numérique. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/365965073.
Leclercq, G. (2003). Quelques usages de l’activité d’ingénierie de formation. Savoirs, 2(2), 71‑104. https://doi.org/10.3917/savo.002.0071 DOI: https://doi.org/10.3917/savo.002.0071
Nanci, D. et Espinasse, B. (2001). Ingénierie des systèmes d’information : Merise. Deuxième génération (4e éd.). Vuibert.
Paquette, G. (2002). L’ingénierie pédagogique : pour construire l’apprentissage en réseau. Presses de l’Université du Québec. DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782760511620
Piccoli, G. et Pigni, F. (2018). Information Systems for Managers With Cases (4e éd.). Prospect Press.
Reiser, R. A. (2018). What Field Did You Say You Were In? Defining and Naming Our Field. Dans R. A. Reiser et J. V. Dempsey (dir.), Trends and Issues in Instructional Design and Technology (4e éd., p. 2‑7). Pearson.
Vidal, M. (2020). L’enseignement à distance, trait d’union en temps de pandémie. Distances et médiations des savoirs, 32. https://doi.org/10.4000/dms.5721 DOI: https://doi.org/10.4000/dms.5721
Villiot-Leclercq, E. (2020). L’ingénierie pédagogique au temps de la Covid-19. Distances et médiations des savoirs, 30. https://doi.org/10.4000/dms.5203 DOI: https://doi.org/10.4000/dms.5203