Developing professionalism using 360° videos: Example of a system for training school librarians

Main Article Content

Léa Degeuse
Alain Sénécail

Abstract

In France, the INSPÉs (National Institutes of Teaching and Education) prepare students for careers in teaching, education, and training. In response to the challenges affecting teacher recruitment and training (Devos & Paquay, 2013; Dubet, 2020), the INSPÉ of the Bordeaux Academy, in partnership with the INSPÉs of the Poitiers and Limoges Academies, has been testing a new system of 360° video-based pedagogical resources. The aim is to provide future teachers with experiential, embodied, and context-based learning opportunities. This article presents a case study on the use of 360° videos for training school librarians. It outlines the key steps involved, from designing the content to producing and sharing 360° video resources captured in professional settings. The article also examines the initial outcomes, the potential benefits, and the limitations of this system. Finally, it highlights the impact of 360° videos on students’ cognitive, emotional, and physical engagement, as well as the collaborative dynamics fostered by the innovative approach.

Article Details

How to Cite
Degeuse, L., & Sénécail, A. (2025). Developing professionalism using 360° videos: Example of a system for training school librarians. Mediations and Mediatizations, (20), 138–151. https://doi.org/10.52358/mm.vi20.435
Section
Practitioners' articles
Author Biography

Alain Sénécail, Université de Genève

CIREL-Théodile – ULR 4354, Université de Lille & Ingénieur Pédagogique à l'INSPE de Bordeaux

References

Blomberg, G., Renkl, A., Sherin, M. G., Borko, H., et Seidel, T. (2013). Five research-based heuristics for using video in pre-service teacher education. Journal for Educational Research Online, 5(1), 90-114. https://doi.org/10.25656/01:8021

Bourgeois, É. (2011). Chapitre 1. Les théories de l'apprentissage : un peu d'histoire… Dans É. Bourgeois et G. Chapelle (dir.). Apprendre et faire apprendre (p. 23-39). Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.brgeo.2011.01.0023. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.brgeo.2011.01.0023

Cattaneo, A., Evi-Colombo, A., Ruberto, M., et Stanley, J. (2019). Video pedagogy for vocational education: An overview of video-based teaching and learning. European Training Foundation. https://doi.org/10.2816/720936

Cerisier, J.-F. (2014). On demande toujours des inventeurs et l’on cherche encore les innovateurs. Distances et Médiations des Savoirs, 2(8). https://doi.org/10.4000/dms.891 DOI: https://doi.org/10.4000/dms.891

Coutant, A. (2015). Les approches sociotechniques dans la sociologie des usages en SIC. Revue française des sciences de l’information et de la communication, 6. https://doi.org/10.4000/rfsic.1271 DOI: https://doi.org/10.4000/rfsic.1271

Damasio, A. R. (1995). L’erreur de Descartes : la raison des émotions (trad.fr. M. Blanc). Odile Jacob.

Damasio, A. R. (1995). On some functions of the human prefrontal cortex. Dans J. Grafman et K. J. Holyoak (dir.), Structure and functions of the human prefrontal cortex. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1995.tb38142.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1995.tb38142.x

de Certeau, M. (1990). L'Invention du quotidien. 1. Arts de faire. Paris, Gallimard.

Devos, C., et Paquay, L. (2013). Le choc de la pratique chez les enseignants débutants : Quelle place pour la réflexivité? Dans M. Altet, J. Desjardins, R. Étienne, L. Paquay et P. Perrenoud (dir.), Former des enseignants réflexifs (p. 229-248). De Boeck Supérieur. DOI: https://doi.org/10.3917/dbu.altet.2013.01.0229

Dewey, J. (1990), Démocratie et éducation (1916, 1938). Armand Colin.

Dewey, J. et Bentley, A.F. (1949). Knowing and the known. Beacon press.

Dubet, F. (2020). Le métier d’enseignant : une alchimie à reconstruire. Administration & Éducation, 168(4), 13-20. https://doi.org/10.3917/admed.168.0013. DOI: https://doi.org/10.3917/admed.168.0013

Dufays, J.-L., Dezutter, O., Giraud, V., et Ronveaux, C. (1997). Vers une didactique de l’ordinaire. La Lettre de la DFLM, 20, 18-19. https://doi.org/10.3406/airdf.1997.1264 DOI: https://doi.org/10.3406/airdf.1997.1264

Fastrez, P. (2012). Les compétences en littératie médiatique : une proposition de définition. Québec français, (166), 42-43.

Fuchs, P. (2016). Les casques de réalité virtuelle et de jeux vidéo. Presses des MINES.

Hamel, C., et Viau-Guay, A. (2019). Using video to support teachers’ reflective practice: A literature review. Cogent Education, 6(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1673689 DOI: https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1673689

Leblanc, S., Ria, L., et Veyrunes, P. (2013). Vidéo et analyse in situ des situations d’enseignement et de formation dans le programme du cours d’action. Dans L. Veillard et A. Tiberghien (dir), Instrumentation de la recherche en éducation : le cas du développement d'une base de vidéos de situation d'enseignement et d'apprentissage (p. 63 94). Journées ViSA 2007, Maison des Sciences de l'Homme. https://hal.science/hal-00804095v1 DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionsmsh.1959

Lehmans A. et Capelle C. (2019). Évolutions des temporalités des apprentissages en régime numérique. Distances et Médiations des Savoirs, 28. https://doi.org/10.4000/dms.4200 DOI: https://doi.org/10.4000/dms.4200

Leleu-Merviel, S. (2002). De la navigation à la scénation :un grand pas vers une dramaturgie du numérique. Les Cahiers du numérique, 3(3), 97-120. https://shs.cairn.info/revue-les-cahiers-du-numerique-2002-3-page-97?lang=fr.

Lenoir, Y., et Pastré, P. (2008). Didactique professionnelle et didactique disciplinaire en débat. Éditions Octares

Martin-Juchat F. (2005). Penser le corps affectif comme média, HDR en SIC de l’université de Bourgogne.

Martin-Juchat, F. (2008). Le corps et les médias. La chair éprouvée par les médias et les espaces sociaux (1re éd.). De Boeck Supérieur. https://doi.org/10.3917/dbu.marti.2008.03 DOI: https://doi.org/10.3917/dbu.marti.2008.03

Maulini, O. (2008). Entrer dans la profession : entre travail réel et travail imaginé. Communication présentée au colloque « Les parcours de formation des enseignants débutants ». Clermont-Ferrand, France.

Maury, Y. (2013). Espaces documentaires, espaces de savoir, espaces d’expérience : vers une (re)définition du modèle des CDI? Proceedings of the Annual Conference of CAIS Actes du congrès annuel de l’ACSI. https://doi.org/10.29173/cais581 DOI: https://doi.org/10.29173/cais581

Mazurier, V. (2019). De l’habiter dans l’espace documentaire scolaire : approche sensible. Revue COSSI, (6). https://doi.org/10.34745/numerev_1623

Mellet-d’Huart, D., Querrec, R., et Michel, G. (2015). Le corps en mouvement dans les environnements virtuels pour l’apprentissage. Dans M. Durand, D. Hauw et G. Poizat (dir.), L’apprentissage des techniques corporelles (115 126). Presses Universitaires de France. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.duran.2015.01.0115

Ministère de l'Éducation nationale (2017). Les missions des professeurs documentalistes, bulletin officiel, circulaire n° 2017-051. https://www.education.gouv.fr/bo/17/Hebdo13/MENE1708402C.htm

Norman, D. A. (1993). Les artefacts cognitifs. Raisons Pratiques, 4, 15-34. DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionsehess.9870

Passeron, J.-C., et Revel, J. (2005). Penser par cas. Éditions de l’École des hautes études en sciences sociales. https://doi.org/10.4000/books.editionsehess.19901 DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionsehess.19901

Roche, L., Cunningham, I., et Rolland, C. (2021a). Enriching Internship with 360° Video. Journal of Technology and Teacher Education, 29(3), 369-388. https://hal.uca.fr/hal-03417479 DOI: https://doi.org/10.70725/280935iwokyv

Roche, L., et Rolland, C. (2020). L’usage de la vidéo 360° dans la formation des enseignants pour « entrer » virtuellement en classe. Médiations et médiatisations, 27-39.https://doi.org/10.52358/mm.vi4.151 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi4.151

Roche, L., et Rolland, C. (2021). Former les enseignants d’EPS en temps de pandémie : le recours à la vidéo 360°. Recherche et Formation, 96, 68-80. .https://doi.org/10.4000/rechercheformation.7860 DOI: https://doi.org/10.4000/rechercheformation.7860

Roche, L., Kittel, A., Cunningham, I., et Rolland, C. (2021b, novembre). 360 video integration in teacher education: a SWOT analysis. Frontiers in education, 6, https://doi.org/10.3389/feduc.2021.761176 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.761176

Suchman, L. (1987). Plans and situated actions: The problem of human/machine communication. Cambridge University Press.

Tarantini, E. (2021). 360° video reflection in teacher education: a case study. 18th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2021). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED621339.pdf

Theelen, H., van den Beemt, A., et den Brok, P. (2019). Using 360-degree videos in teacher education to improve preservice teachers’ professional vision. Journal of Computer Assisted Learning, 35, 582-594. https://doi.org/10.1111/jcal.12361 DOI: https://doi.org/10.1111/jcal.12361

Tricot, A., et Bara, F. (2017). Le rôle du corps dans les apprentissages symboliques : Apports des théories de la cognition incarnée et de la charge cognitive. Dans Recherches sur la philosophie et le langage, 33(219-249). Vrin.

Varela, F. (1989). Invitation aux sciences cognitives. Seuil.

Walshe, N., et Driver, P. (2019). Developing reflective trainee teacher practice with 360-degree video. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 78(1), 97-105. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.11.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.11.009

Zacklad, M. (2004). Processus de documentarisation dans les Documents pour l'Action (DopA) : statut des annotations et technologies de la coopération associées (nouvelle version corrigée). Le numérique : impact sur le cycle de vie du document pour une analyse interdisciplinaire, oct. 2004, Montréal, Canada.

Zacklad, M. (2019). Le design de l’information : textualisation, documentarisation, auctorialisation. Communication et Langages, 199(1), 37-64. https://doi.org/10.3917/comla1.199.0037 DOI: https://doi.org/10.3917/comla1.199.0037