Preparing students for employment in the "Training 4.0": a Multimodal instructional design based on the latest technological advancements in the professional field
Main Article Content
Abstract
This article examines the impact of emerging technologies on training professions, with a particular focus on the adaptation of the professionalization of educational engineers and adult trainers since 2019. The article demonstrates how economic and political changes have rapidly altered the nature of work in this field, forcing companies in a competitive environment to develop the digital skills of in-service trainers and those of students graduating from university. Based on a multimodal engineering model incorporating a variety of teaching practices, virtual reality and artificial intelligence, the text presents the action strategy and problem-solving implemented in a master’s degree course in France to manage this race to the top, while strengthening the quality of digital uses and remaining consistent with the skills at the heart of the professions involving interaction with others for which students are destined.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Adeshola, I. et Adepoju, A. P. (2023). The opportunities and challenges of ChatGPT in education. Interactive Learning Environments, 1-14.
Ardouin, T. (2011). Conclusion : vers une ingénierie de formation constructiviste. TransFormation-Recherches en Éducation et Formation des Adultes, (4), 157-168.
Ardouin, T. (2015). Construire des formations professionnalisantes : une nécessaire démarche d’ingénierie. Dans J. Y. Bodergat (dir.), Des professionnalités sous tension : quelles (re)constructions dans les métiers de l’humain (p. 61-77). De Boeck Supérieur. DOI: https://doi.org/10.3917/dbu.buznic.2015.01.0061
Bebey, D. (2023). Les technologies immersives en formation : révolution numérique stratégique ou dispositifs parmi d’autres? Médiations et médiatisations (15), 214-220. https://doi.org/10.52358/mm.vi15.354 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi15.354
Betton, E. et Pondaven, J. (2019). Éditorial : Les technologies numériques, une innovation pédagogique? Éducation permanente (219), 5-17. https://doi.org/10.3917/edpe.219.0005 DOI: https://doi.org/10.3917/edpe.219.0005
Bozkurt, A., Xiao, J., Lambert, S., Pazurek, A., Crompton, H., Koseoglu, S., Farrow, R., Bond, M., Nerantzi, C., Honeychurch, S., Bali, M., Dron, J., Mir, K., Stewart, B., Costello, E., Mason, J., Stracke, C.-M., Romero-Hall, E., Koutropoulos, A.,... Jandrić, P. (2023). Futures spéculatives sur ChatGPT et l’intelligence artificielle générative (IA) : une réflexion collective du paysage éducatif. Asian Journal of Distance Education, 18(1). https://www.asianjde.com/ojs/index.php/AsianJDE/article/view/709
Ciavaldini-Cartaut, S., Métral J-F., Olry, P., Guidoni-Stoltz, D. et Gagneur, C-A. (2022). L’IA en formation professionnelle : usages, fiabilité des traces d’apprentissage et problèmes posés aux concepteurs et aux enseignants formateurs. Dans M. Romero, L. Heiser, et A. Lepage, (dir.). Livre blanc Enseigner et apprendre à l’ère de l’IA. Acculturation, intégration et usages créatifs de l’IA en éducation (p. 63-75). Direction du numérique pour l’éducation. Ministère de l’Éducation nationale, de la Jeunesse et des Sports.
Ciavaldini-Cartaut, S., Métral, J-F., Olry, P., Guidoni-Stoltz, D. et Gagneur, C-A. (2024). Artificial Intelligence in Professional and Vocational Training. Dans A. Urmeneta et M. Romero (dir.) Creative Applications of Artificial Intelligence in Education. Palgrave Studies in Creativity and Culture (p. 145-154). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-55272-4_11 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-55272-4_11
Dalgarno, B. et Lee, M. J. W. (2010). What are the learning affordances of 3-D virtual environments? British Journal of Educational Technology, 41(1), 10-32. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2009.01038.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2009.01038.x
Fernagu, S. et Ciavaldini-Cartaut, S. (2022). Environnements d’apprentissage et design capacitant : enjeux pour l’enseignement et la formation en contexte de crise. Phronesis, 11(4), 1-5. https://doi.org/10.7202/1092330ar DOI: https://doi.org/10.3917/ta.023.0011
Gobin-Mignot, E. et Wolff, B. (2019). Former par la réalité virtuelle. Dunod
Henri, F. (2019). Quel changement à l’ère numérique ? Quelle ingénierie pédagogique pour y répondre? Médiations et médiatisations, (2), 227-235. https://doi.org/10.52358/mm.vi2.102 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi2.102
Jarrah, A.-M., Wardat, Y. et Fidalgo, P. (2023). Using ChatGPT in academic writing is (not) a form of plagiarism: What does the literature say? Online Journal of Communication and Media, 13(4), article e202346. https://doi.org/10.30935/ojcmt/13572 DOI: https://doi.org/10.30935/ojcmt/13572
Lewis, F., Angulo Mendoza, G. A., Brassard, C. et Plante, P. (2023). Usage des technologies immersives (réalité virtuelle, augmentée et vidéo 360) dans l’enseignement supérieur. Médiations et médiatisations, 15(2), 11-32. https://doi.org/10.52358/mm.vi15.330 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi15.330
Lo, P. S. et Yeoh, K. P. (2023). Efficient Utilization of Generative Artificial Intelligence in Capstone Projects [document soumis pour publication]. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.4435145 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4435145
Marquis, C., Poellhuber, B., Wall-Lacelle, S. et Roy, N. (2023). Un processus et des principes pour le développement de jeux sérieux en réalité virtuelle immersive. Médiations et médiatisations, 15, 99-122. https://doi.org/10.52358/mm.vi15.356 DOI: https://doi.org/10.52358/mm.vi15.356
Martin, D., Malpica, S., Gutierrez, D., Masia, B. et Serrano, A. (2022). Multimodality in VR: a survey. ACM Computing Surveys, 54(10), 1-36. https://doi.org/10.1145/3508361 DOI: https://doi.org/10.1145/3508361
Mollick, E. R. et Mollick, L. (2023). Assigning AI: Seven Approaches for Students, with Prompts. The Wharton School Research Paper. https://doi.org/10.2139/ssrn.4475995 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4475995
Mütterlein, J. (2018). The Three Pillars of Virtual Reality? Investigating the Roles of Immersion, Presence, and Interactivity. Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences (9). https://doi.org/10.24251/HICSS.2018.174 DOI: https://doi.org/10.24251/HICSS.2018.174
OCDE. (2018). L’avenir de l’éducation et des compétences : Éducation 2030. OCDE Éducation 2030. https://www.oecd.org/fr/about/projects/future-of-education-and-skills-2030-to-2040.html
Okonkwo, C. W. et Ade-Ibijola, A. (2021). Chatbots applications in education: A systematic review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, article 100033. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100033 DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100033
Pellas, N., Dengel, A. et Christopoulos, A. (2020). A Scoping Review of Immersive Virtual Reality in STEM Education. IEEE Transactions on Learning Technologies, 1-14. https://doi.org/10.1109/TLT.2020.3019405 DOI: https://doi.org/10.1109/TLT.2020.3019405
Perreau, T. et Wittorski, R. (2023). Travailler, se former : se prendre en main et pour quoi faire ? Champ social éditions.
Philippe, S., Souchet, A. D., Lameras, P., Petridis, P., Caporal, J., Coldeboeuf, G. et Duzan, H. (2020). Multimodal teaching, learning and training in virtual reality: A review and case study. Virtual Reality & Intelligent Hardware, 2(5), 421-442. https://doi.org/10.1016/j.vrih.2020.07.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.vrih.2020.07.008
Renaud, G. et Olry, P. (2013). Le formateur et le numérique : conditions d’une rencontre. Éducation permanente, Hors série AFPA, 71-90.
Santelmann, P. (2019). Digitalisation de la formation professionnelle ou fuite en avant techniciste? Éducation permanente (219), 82-93. https://doi.org/10.3917/edpe.219.0082 DOI: https://doi.org/10.3917/edpe.219.0082
Sherman, W. R. et Craig, A. B. (2018). Understanding virtual reality: Interface, application, and design. Morgan Kaufmann. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800965-9.00010-6
Tremblay-Wragg, E., Raby, C. et Ménard, L. (2018). En quoi la diversité des stratégies pédagogiques participe-t-elle à la motivation à apprendre des étudiants? Étude d’un cas particulier. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 34(1). https://doi.org//10.4000/ripes.1288 DOI: https://doi.org/10.4000/ripes.1288
Vergara, D., Rubio, M. P. et Lorenzo, M. (2017). On the Design of Virtual Reality Learning Environments in Engineering. Multimodal Technologies and Interaction, 1(2). https://doi.org/10.3390/mti1020011 DOI: https://doi.org/10.3390/mti1020011
Windelband, L. (2023). Artificial Intelligence and Assistance Systems for Technical Vocational Education and Training – Opportunities and Risks. Dans A. Shajek et E. A. Hartmann (dir.), New Digital Work. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-26490-0_12 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-26490-0_12