Model for Integrating Digital in Education.. Creating and Verifying Usability
Main Article Content
Abstract
Various digital integration models make it possible to consider the integration of digital tools in education from the perspective of improving teaching and learning practices (Fiévez, 2017). However, only two models focus on both the innovative nature of digital tools use and the improvement of student learning in an integrated way: the SAMR (Puentedura, 2010) and ASPID (Karsenti & Bugmann, 2018) models. As these models have certain shortcomings, particularly of a methodological nature, we decided to propose a new one that would make it possible to understand the relationship between the transformation of teaching practices through the integration of digital technology and the improvement in learners' learning. Based on this model, 56 practice analyses were carried out. Preliminary interviews with the teachers, recordings of the sequence and debriefing interviews were used to gather the data required for these analyses. This article presents the methodology used to develop the model, the model itself and the results of the practice analyses carried out to verify its usability.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Amadieu, F. et Tricot, A. (2014). Apprendre avec le numérique : Mythes et réalités. Retz.
Anastassova, M., Burkhardt, J., Mégard, C. et Ehanno, P. (2007). L’ergonomie de la réalité augmentée pour l’apprentissage : une revue. Le travail humain, 70, 97-125. https://doi.org/10.3917/TH.702.0097
Assude, T. et Loisy, C. (2009). Plus-value et valeur didactique des technologies numériques dans l’enseignement : esquisse de théorisation. Quadrante, 18(1), 7-27. https://doi.org/10.48489/quadrante.22842
Astier, P. (2012). Les dispositifs, utopie éducative pour temps de crise : Un point de vue sur l’ensemble des textes. TransFormations, 7, 17 30.
Audran, J. et Dazy-Mulot, S. (2019). L’intégration des outils numériques, une question d’éthique professionnelle : Le cas du tableau numérique interactif. Spirale – Revue de recherches en éducation, 63, 51-64. https://doi.org/10.3917/spir.063.0051
Bachy, S. (2019). Comment se développe le savoir technopédagogique disciplinaire ? Spirale – Revue de recherches en éducation, 63, 125-137. https://doi.org/10.3917/spir.063.0125
Baudoin, N. et Galand, B. (2021). Les pratiques des enseignants ont-elles un effet sur le bien-être des élèves ? Une revue critique de la littérature. Revue française de pédagogie, 211, 117-146. https://doi.org/10.4000/rfp.10559
Bernard, F. et Fluckiger, C. (2019). Innovation technologique, innovation pédagogique : Éclairage de recherches empiriques en sciences de l’éducation. Spirale – Revue de recherches en éducation, 63(1), 3-10. https://doi.org/10.3917/spir.063.0003
Cabinet du Secrétaire d’État à la Relance et aux Investissements stratégiques, en charge de la Politique scientifique (2021). Plan national pour la reprise et la résilience. https://tinyurl.com/ms7zk3tu
Caudell, T. et Mizell, D. (1992). Augmented reality: An application of heads-up display technology to manual manufacturing processes. Proceedings of the Hawaii International Conference on System Sciences, 2, 659-669. https://www.mona.uwi.edu/halls/sites/default/files/halls/00183317.pdf
Chevallard, Y. (1991). La transposition didactique : du savoir savant au savoir enseigné. Pensée sauvage.
Commission européenne (2020). Plan de relance pour l’Europe. https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe_fr
Cros, F. et Broussal, D. (2020). Changement et innovation en éducation : deux notions en résonance. Éducation et socialisation, 55, 52-74. https://doi.org/10.4000/edso.8911
Cuerrier, M. (2021). Accessibilité et usages du numérique chez les apprenants et les formateurs de niveau postsecondaire lors de la pandémie de COVID-19. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 18(1), 254 262. Sous licence CC BY. https://doi.org/10.18162/ritpu-2021-v18n1-22
Eslamian, A., Feizoleslam, A., Rajabion, L., Tofighi, B. et Khalili, A. H. (2019). A new model for assessing the impact of new IT-based services on students productivity. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology (IJEDICT), 15(3), 4-21. http://ijedict.dec.uwi.edu/include/getdoc.php?id=8276&article=2679&mode=pdf
Fiévez, A. (2017). L’intégration des TIC en contexte éducatif : modalités, réalités et enjeux pédagogiques. Presses universitaires du Québec.
Fluckiger, C. (2019). Numérique en formation : Des mythes aux approches critiques. Éducation Permanente, 219(2), 19 30. https://doi.org/10.3917/edpe.219.0019
Fontaine, P. et Denis, B. (2008). Usages de l’ordinateur et apports des médias et des TIC en enseignement : construction d’un curriculum de cours destiné aux futurs enseignants de la CFB. Dans C. Charnet, C. Ghersi et J.-L. Monino (dir.), Actes du XXVe Colloque de l’Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU). Le défi de la qualité dans l’enseignement supérieur : vers un changement de paradigme (p. 102-115). Université de Montpellier.
Grisay, A. (1997). Évolution des acquis cognitifs des élèves au cours des années de collège. Note d’information MEN, 27, 1-6. https://tinyurl.com/mw7s85bd
Hinsen, K. (2015). Technical debt in computational science. Computing in Science & Engineering, 17(6), 103-107. https://doi.org/10.1109/MCSE.2015.113
Kadi, M.-N., Ben Abid-Zarrouk, S. et Coulibaly, B. (2019). Intégration des TIC et innovation pédagogique. Spirale – Revue de Recherches En Éducation, 63(1), 139. https://doi.org/10.3917/spir.063.0139
Karsenti, T. et Bugmann, J. (2018). ASPID : un modèle systémique des usages du numérique en éducation. Dans É. Dauphas, S. Lacroix et Y. Tomaszower (dir.), Le numérique (p. 47-61). EP&S.
Kimmons, R., Graham, C. R. et West, R. E. (2020). The PICRAT model for technology integration in teacher preparation. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 20(1), 176-198. https://tinyurl.com/bt7mybcb
Kirkwood, A. et Price, L. (2014). Technology-enhanced learning and teaching in higher education: what is “enhanced” and how do we know? A critical literature review. Learning, Media and Technology, 39(1), 6-36. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.770404
Klein, A. et Lemay, Y. (2013). Les archives à l’ère de leur reproductibilité numérique. In J. Boustany (dir.), La médiation numérique : renouvellement et diversification des pratiques : actes du colloque Document numérique et société, Zagreb 2013 (p. 37-50). De Boeck Supérieur.
Koehler, M. J. et Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60 70. https://doi.org/10.1177/002205741319300303
L’Écuyer, R. (1990). Méthodologie de l’analyse développementale de contenu. Méthode GPS et Concept de Soi. Presses universitaires du Québec.
Leboff, E. (2012). Intérêts pédagogiques des technologies de l’information et de la communication [thèse de doctorat, Université Paul Sabatier, France]. http://thesesante.ups-tlse.fr/28/1/2012TOU33066.pdf
Lebrun, M. (2016). La classe inversée au confluent de différentes tendances dans un contexte mouvant. Dans A. Dumont et D. Berthiaume (dir.), La pédagogie inversée (p. 13-38). De Boeck.
Levy, A. (2017). SAMR, un modèle à suivre pour développer le numérique éducatif. Technologie, 206, 8-13. https://eduscol.education.fr/sti/sites/eduscol.education.fr.sti/files/ressources/techniques/11855/11855-206-p8.pdf
Liaw, S. (2008). Investigating students’ perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: A case study of the Blackboard system. Computers & Education, 51, 864-873. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.09.005
Livingstone, S. (2012). Critical reflections on the benefits of ICT in education. Oxford Review of Education, 38(1), 9-24. https://doi.org/10.1080/03054985.2011.577938
Mallem, M. et Roussel, D. (2014). Réalité augmentée : principes, technologies et applications. Technologies de l’Information. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01177023
Noben et Fiévez, A. (2024). Les plus-values pédagogiques liées à l’intégration du numérique en éducation : validation d’une définition et d’une typologie par un panel d’experts. Formation et profession : Revue scientifique internationale en éducation, 32(1), 1-19. Sous licence CC BY-NC. https://doi.org/10.18162/fp.2024.836
Noben, N. et Denis, B. (2022). Les plus-values pédagogiques liées à l’intégration du numérique : définition(s) et typologie. Intégration pédagogique des TIC, 2, 87‑101. https://hdl.handle.net/2268/292532
Peltier, C. (2016). Représentation des médias et appropriation des dispositifs médiatiques chez des enseignants du supérieur [Doctoral Dissertation, Université de Genève]. https://doi.org/10.13097/archive-ouverte/unige:85010
Peraya, D. et Viens, J. (2005). Culture des acteurs et modèles d’intervention dans l’innovation pédagogique. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 1(2), 7-19. https://doi.org/10.18162/ritpu.2005.64
Puentedura, R. (2010). SAMR: A contextualized introduction. Sous licence CC BY NC SA. http://hippasus.com/rrpweblog/archives/2014/01/15/SAMRABriefContextualizedIntroduction.pdf
Raby, C. (2004). Analyse du cheminement qui a mené des enseignants du primaire à développer une utilisation exemplaire des TIC en classe [thèse de doctorat, Université du Québec]. https://theses.hal.science/edutice-00000750v1
Romero, M., Laferriere, T. et Power, T. M. (2016). The move is on! From the passive multimedia learner to the engaged co-creator. ELearn, 2016(3). https://doi.org/10.1145/2904374.2893358
Salomon, G. (1981). La fonction crée l’organe. Communications, 33, 75-101. https://doi.org/10.3406/comm.1981.1495
Service général du numérique éducatif (2019). Stratégie numérique pour l’éducation. Fédération Wallonie-Bruxelles. Consulté le 18 août 2024. http://enseignement.be/index.php?page=28101
Stetler, C. (2001). Updating the Stetler model of research utilization to facilitate evidence-based practice. Nursing Outlook, 49, 272-279. https://doi.org/10.1067/mno.2001.120517
Tricot, A. (2017). L’innovation pédagogique. Retz.
Tricot, A. (2020). Numérique et apprentissages scolaires : quelles fonctions pédagogiques bénéficient des apports du numérique? Cnesco. https://tinyurl.com/3utnam7h
Tricot, A. et Chesné, J.-F. (2020). Numérique et apprentissages scolaires : rapport de synthèse. Cnesco. https://tinyurl.com/mtvz2pcf
Van der Maren, J.M. (1996). Méthodes de recherche pour l’éducation. Presses de l’Université de Montréal et de Boeck.
Vuorikari, R., Kluzer, S. et Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376