The Path of Education to, Through and for Digital Prudence: A Tool to Professionalise Teachers

Main Article Content

Laurent Heiser
Didier Mouren

Abstract

Aiming to transition to critical digital education is a major challenge for teacher training. We are looking at this avenue - education in, by and for digital prudence - by showing that it could be implemented by training those entering the profession.

Article Details

How to Cite
Heiser, L., & Mouren, D. (2023). The Path of Education to, Through and for Digital Prudence: A Tool to Professionalise Teachers. Mediations and Mediatizations, (16), 153–160. https://doi.org/10.52358/mm.vi16.362
Section
Discussions and debates

References

Albero, B. (2010). Une approche sociotechnique des environnements de formation. Éducation et didactique, 4(1), 7-24. https://doi.org/10.4000/educationdidactique.715

Bernard, F. (2018). Penser et vivre « l’expérience » : Apports pragmatistes de John Dewey. Dans S. Leleu-Merviel, D. Schmitt, et P. Useille, De l’UXD au LivXD design des expériences de vie (ISTE Editions). Hermes Science Publishing Ltd.

Bouchez, P. (2015). Fluidités individuelles et collectives pertinentes en contexte multiculturel d’apprentissage socionumérique. Dans P. Bonfils, P. Dumas et L. Massou, TICE & multiculturalité : Usages, publics et dispositifs (p. 247-263). Presses universitaires de Nancy – Editions universitaires de Lorraine.

Cameron J. (réalisateur). (2009). Avatar [film cinématographique]. 20th Century Fox.

Cerisier, J.-F. (2016). La forme scolaire à l’épreuve du numérique. Dans P. Bonfils, P. Dumas et L. Massou (dir.), Numérique et éducation : Dispositifs, jeux, enjeux, hors jeux (p. 195-209). Presses universitaires de Nancy – Editions universitaires de Lorraine.

Deslandes, G. (2010). Éthique des organisations : Le retour de la vertu. L’Expansion Management Review, 137(2), 103-111. https://doi.org/10.3917/emr.137.0103

Dubet, F. (2002). Le déclin de l’institution. Seuil.

Fourquet-Courbet, M.-P., et Courbet, D. (2020). Connectés et heureux! Du stress digital au bien-être numérique. Dunod.

Giddens, A. (2012). La constitution de la société : Éléments de la théorie de la structuration. Presses universitaires de France.

Heiser, L. (2020, avril). L’éducation aux médias des élèves : Une question d’expérience vécue? Ticemed12 – L’éducation aux médias tout au long de la vie : des nouveaux enjeux pédagogiques à l’accompagnement du citoyen. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03172732

Moeglin, P. (2005). Outils et médias éducatifs : Une approche communicationnelle. Presses universitaires de Grenoble. Mœglin, P. (2016). Pourquoi industrialiser? Remarques conclusives. Dans P. Moeglin (dir.) Industrialiser l’éducation. Anthologie commentée (1913-2012) (p. 335-345). Presses Universitaires de Vincennes.

Petit, L. (2018). Forme scolaire et évolutions paradigmatiques. Distances et médiations des savoirs. 24. https://journals.openedition.org/dms/3233

Roelens, C. (2022). Éthique enseignante, individualisme démocratique et présentisme. Éthique en éducation et en formation : les Dossiers du GREE, 13, 11-28. https://doi.org/10.7202/1094521ar

Romero, M., Lille, B., et Patiño, A. (2017). Usages créatifs du numérique pour l’apprentissage au XXIe siècle (1re éd.). Presses de l’Université du Québec.

Tremblay, C., et Poellhuber, B. (2022). Analyse qualitative de référentiels de compétences du XXIe siècle, numériques et informationnelles : Tendances mondiales observées. Formation et profession, 30(2), 1. https://doi.org/10.18162/fp.2022.648