Neither Pagosus Orbilius nor Positive Teaching. What is Teaching?

Main Article Content

Ambroise Baillifard
Mélanie Bonvin

Abstract

Plagosus (a flogger) Orbilius isconcerned with making his students learn rather than teaching them. He represents a model of brutal and knowledge-centered teaching. On the other end of the spectrum, positive education may push the teacher to step back to allow the student to learn in a secure and benevolent environment. If plagosus Orbilius does not teach (since he makes people learn), teaching that is too concerned with watching over and caring for students can still not teach or guarantee their empowerment. But then, what is teaching? It is a difficult art that the second part of this article attempts to define.

Article Details

How to Cite
Baillifard, A., & Bonvin, M. (2023). Neither Pagosus Orbilius nor Positive Teaching. What is Teaching?. Mediations and Mediatizations, (13), 79–83. https://doi.org/10.52358/mm.vi13.361
Section
Discussions and debates

References

Biesta, G. (2012). Giving Teaching Back to Education: Responding to the Disappearance of the Teacher. Phenomenology & Practice, 6(2), 35-49. https://doi.org/10.29173/pandpr19860

Descombes, V. (2004). Le complément de sujet. Enquête sur le fait d’agir de soi-même. Gallimard.

Durand, I., Trebert, D. et Filliettaz, L. (2015). Offre et prise de place : l’accomplissement des configurations de participation à l’interaction tutorale. Dans K. Balslev, L. Filliettaz, S. Ciavaldini-Cartaut et I. Vinatier (dir.), La part du langage : pratiques professionnelles en formation (p. 31-60). L’Harmattan.

Horace. (s.d). Épitre aux Pisons, Épitre II, livre 1 (L. de Lisle, trad.). Alphonse Lemerre. (Ouvrage original publié en 20 AEC).

Jerphagnon, L. (2002). Ce que parler veut dire. Dans L. Jerphagnon (dir.), Les dieux ne sont jamais loin (p. 159-172). Desclée de Brouwer.

Jerphagnon, L. (2011). De l’amour, de la mort, de Dieu et autres bagatelles (entretiens avec Christiane Rancé). Albin Michel.

Kerbrat-Orecchioni, C. (1992). Les interactions verbales (vol. 2). Armand Colin. Levinas, E. (2001). Totalité et infini. Essai sur l’extériorité. Hachette.

Maulini, O. (2017). Que penser… de l'éducation positive? Université de Genève. https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/maulini/publ-1717.pdf

Nietzsche, F. (1882). Le Gai Savoir (P. Klossowski, trad., 1957). Christian Bourgeois Éditeur.

Nietzsche, F. (1883). Fragments posthumes (1882-1883) (trad. P. Klossowsk et M. B. de Launay, trad., 1989). Revue de Métaphysique et de Morale, 94(1), 107-115. http://www.jstor.org/stable/40903023

Passerieux, C. (2015, 19 mars). L’école maternelle, une école bienveillante? Quelles conditions pour la réussite de tous? https://maternelle27.spip.ac-rouen.fr/IMG/pdf/4-une_ecole_bienveillante_passerieux.pdf

Pimbé, D. (2009). L’explication interdite. Essai sur la théorie de la connaissance de Karl Popper. L’Harmattan. Prairat (2022). Éduquer avec tact. ESF.

Scheffler, I. (2003). Le langage de l’éducation (M. Le Du, trad.). Klincksieck.

Zimmermann, D. H. (1998). Identity, context, and interaction. Dans C. Antaki et S. Widdicombe (dir.), Identities in Talk (p. 87-106). Sage.