The International Photojournalism Center: A cultural social hub for media education – Interview with Jean-Luc Soret

Main Article Content

Thierry Gobert

Abstract

This interview with Jean-Luc Soret, director of the association "Visa pour l'image - Perpignan", aims to speak about the evolution of a cultural structure in media education since the beginning of its history. By evoking the missions of the structure, the phenomenon of local concentration and global influence, as well as the social integration in the mediation devices, it explains the characteristics of an educational, cultural, and social hub.

Article Details

How to Cite
Gobert, T. (2022). The International Photojournalism Center: A cultural social hub for media education – Interview with Jean-Luc Soret. Mediations and Mediatizations, (11), 163–169. https://doi.org/10.52358/mm.vi11.325
Section
Personal accounts and interviews
Author Biography

Thierry Gobert, Université Perpignan Via Domitia

Thierry Gobert est enseignant chercheur en sciences de l'information, de la communication et de l'éducation au Centre de recherche sur les sociétés et environnements en Méditerranée (CRESEM) de l'université de Perpignan Via Domitia et associé à l'Institut Méditerranéen des sciences de l'information et de la communication (IMSIC).

Les travaux de Thierry Gobert s'appuient sur 25 ans d'observations et d'enquêtes sur les utilisations des machines et des réseaux numériques, plus particulièrement en contexte d'apprentissage (en classe et dans les cockpits d'aéronefs). Ses publications ont contribué à clarifier les concepts d'interaction et d'interactivité, d'acculturation et d'enculturation. Ils approfondissent les notions d'orthèses multimédias et cognitives, les formes de présence et d'attention, l’efficacité virtuelle, la consocréation, le rejet du numérique, les illusions de compétences et de contrôle dans un contexte de Big data (TADI) et d'évolution des politiques publiques de l'enseignement et du numérique.