Have places dedicated to learning and teaching become educational hubs?
Main Article Content
Abstract
The purpose of this issue of Mediations and Mediatizations is to examine the dynamics of pole or social hubs in the educational environment and among learners. It addresses the specificities of hubs and social hubs at the intersection of education and communication: identity processes and belonging to a group or an institution, technical and non-technical mediation practices, info-communicational approaches, educational continuity, and lively questions in education and organizations. This issue comprises six research articles, a practitioner article, a discussion and debate article and an interview.
Article Details
References
Andrieu C., De Crevoisier, L. (2020). Pour une « éducation data hub » au service de l’ouverture des données éducatives. Think Do Tank Digital New Deal. https://www.thedigitalnewdeal.org/pour-un-education-data-hub-au-service-de-louverture-des-donnees-educatives/
Bernard, F. (2010). Pratiques et problématiques de recherche et communication environnementale : explorer de nouvelles perspectives. Communication et organisation, 37, 79-89. http://journals.openedition.org/ communicationorganisation/1275
Ehrenberg, A. (1998). La fatigue d’être soi : dépression et société. Odile Jacob, Paris.
Gobert, T. (2009). De l’espace mémoire à l’espace et la mémoire, évolution des formes de présence médiées par les outils numériques. Colloque scientifique Ludovia : Espaces et mémoires, Ax-les-Thermes, 24 au 28 août 2009. http://culture.numerique.free.fr/index.php/espace-de-publication/115
Gobert, T. (2020). Hubs sociaux (social hubs) et espaces de partage, d’échange, de participation, de contributions. Interfaces numériques, 8(2), t. 2. https://www.unilim.fr/interfaces-numeriques/4350
Gobert, T., Ravetllat, I. (2020). Activités personnelles de nature médiatique et citoyenneté : un enjeu pour l'éducation aux médias. TICEMED 12, 7 au 9 avril 2020, p. 74-85. https://www.ticemed.eu/wp-content/uploads/2021/04/Actes-Proceedings_Ticemed12_v210429.pdf
Le Drian, J.-Y. (2018). Hub éducatif Franco-Ivoirien. Campus France. https://www.ivoire.campusfrance.org/hub-educatif-franco-ivoirien.
Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse (s.d.). Les États généraux du numérique pour l’Éducation. https://www.education.gouv.fr/les-etats-generaux-du-numerique-pour-l-education-304117
UNESCO (2010). UNESCO’s contribution to the Mauritius strategy for the further implementation of the programme of action for the sustainable development of small island developing states (SIDS). Paris, 19 nov. 2010, 185 EX/INF.15, decision. https://tinyurl.com/6ke48kdz