Have places dedicated to learning and teaching become educational hubs?

Main Article Content

Thierry Gobert

Abstract

The purpose of this issue of Mediations and Mediatizations is to examine the dynamics of pole or social hubs in the educational environment and among learners. It addresses the specificities of hubs and social hubs at the intersection of education and communication: identity processes and belonging to a group or an institution, technical and non-technical mediation practices, info-communicational approaches, educational continuity, and lively questions in education and organizations. This issue comprises six research articles, a practitioner article, a discussion and debate article and an interview.

Article Details

How to Cite
Gobert, T. (2022). Have places dedicated to learning and teaching become educational hubs?. Mediations and Mediatizations, (11), 3–9. https://doi.org/10.52358/mm.vi11.323
Section
Editorial
Author Biography

Thierry Gobert, Université Perpignan Via Domitia

Thierry Gobert est enseignant chercheur en sciences de l'information, de la communication et de l'éducation au Centre de recherche sur les sociétés et environnements en Méditerranée (CRESEM) de l'université de Perpignan Via Domitia et associé à l'Institut Méditerranéen des sciences de l'information et de la communication (IMSIC).

Les travaux de Thierry Gobert s'appuient sur 25 ans d'observations et d'enquêtes sur les utilisations des machines et des réseaux numériques, plus particulièrement en contexte d'apprentissage (en classe et dans les cockpits d'aéronefs). Ses publications ont contribué à clarifier les concepts d'interaction et d'interactivité, d'acculturation et d'enculturation. Ils approfondissent les notions d'orthèses multimédias et cognitives, les formes de présence et d'attention, l’efficacité virtuelle, la consocréation, le rejet du numérique, les illusions de compétences et de contrôle dans un contexte de Big data (TADI) et d'évolution des politiques publiques de l'enseignement et du numérique.

References

Andrieu C., De Crevoisier, L. (2020). Pour une « éducation data hub » au service de l’ouverture des données éducatives. Think Do Tank Digital New Deal. https://www.thedigitalnewdeal.org/pour-un-education-data-hub-au-service-de-louverture-des-donnees-educatives/

Bernard, F. (2010). Pratiques et problématiques de recherche et communication environnementale : explorer de nouvelles perspectives. Communication et organisation, 37, 79-89. http://journals.openedition.org/ communicationorganisation/1275

Ehrenberg, A. (1998). La fatigue d’être soi : dépression et société. Odile Jacob, Paris.

Gobert, T. (2009). De l’espace mémoire à l’espace et la mémoire, évolution des formes de présence médiées par les outils numériques. Colloque scientifique Ludovia : Espaces et mémoires, Ax-les-Thermes, 24 au 28 août 2009. http://culture.numerique.free.fr/index.php/espace-de-publication/115

Gobert, T. (2020). Hubs sociaux (social hubs) et espaces de partage, d’échange, de participation, de contributions. Interfaces numériques, 8(2), t. 2. https://www.unilim.fr/interfaces-numeriques/4350

Gobert, T., Ravetllat, I. (2020). Activités personnelles de nature médiatique et citoyenneté : un enjeu pour l'éducation aux médias. TICEMED 12, 7 au 9 avril 2020, p. 74-85. https://www.ticemed.eu/wp-content/uploads/2021/04/Actes-Proceedings_Ticemed12_v210429.pdf

Le Drian, J.-Y. (2018). Hub éducatif Franco-Ivoirien. Campus France. https://www.ivoire.campusfrance.org/hub-educatif-franco-ivoirien.

Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse (s.d.). Les États généraux du numérique pour l’Éducation. https://www.education.gouv.fr/les-etats-generaux-du-numerique-pour-l-education-304117

UNESCO (2010). UNESCO’s contribution to the Mauritius strategy for the further implementation of the programme of action for the sustainable development of small island developing states (SIDS). Paris, 19 nov. 2010, 185 EX/INF.15, decision. https://tinyurl.com/6ke48kdz