The Effects of the use of Digital Technology on an Action Research Training System Targeting Groups of Inspectors and Education Trainers in Africa
Main Article Content
Abstract
The article proposes an analysis of intervention engineering and distance training of actors in a support program to manage the quality of basic education. The approach of this program is based on action research. National research teams (ENR), made up of inspectors and trainers of trainers are coordinated by teacher-researchers in each country. These teams are remotely supported by a limited supervision team made up of consultants with various profiles (public policy analyst, trainer of trainers, teacher-researchers, and sociologists).
Article Details
References
Abdou Hassan, A. (2017, 2 mai). Le long chemin de l’électrification de l’Afrique. The Conversation. https://theconversation.com/le-long-chemin-de-lelectrification-de-lafrique-76904
Begue, B. (s.d.) Étude d’un dispositif d’accompagnement d’équipes nationales de recherche constituées d’encadreurs pédagogiques pour piloter en progressive autonomie des recherches-actions sur des questions de politique publique. [Mémoire de recherche inédit]. Université Cergy-Pontoise, Cergy, France.
Ividenkoff, E. (2014). Le tsunami numérique. Stock.
Lévy, P. (2003). Le jeu de l'intelligence collective. Sociétés, (79), 105-122. https://doi.org/10.3917/soc.079.0105
Stiegler, B. (2020). Qu’appelle-t-on panser? Tome 2. La leçon de Greta Thunberg. Les liens qui libèrent.
Verspierien, M.R. (2009). À quelles conditions la recherche-action de type stratégique est-elle une réponse possible au problème de la transférabilité des connaissances? Dans C. Albaladejo, P. Gestlin, D. Magda, P. Salembier (dir.), La mise à l’épreuve (p. 219 à 232). Éditions Quæ.