Analysis of the Implementation of an Online Learning Community for the Development of Digital Competence of Elementary School Teachers
Main Article Content
Abstract
This article presents the deployment of a community of inquiry (CoI) using active pedagogy with digital technology. Using Garrison's theoretical model (CoI) (2016), this research-action-training aims to analyze the implementation of the CoI in the context of professional development as well as the usage of digital technologies in teaching practices. The collected data consists of written traces of asynchronous discussions as well as answers to open-ended questions. The analysis of the results showed us that collaboration, flexibility, and modeling examples of digital use helped the professional development of the participants.
Article Details
References
Albero, B. (2011). Le couplage entre pédagogie et technologies à l’université : cultures d’action et paradigmes de recherche. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 8(1-2), 11. https://doi.org/10.7202/1005779ar
Allaire, G. (2015). Les défis d’appropriation du TNI par l’enseignant : Récit d’une démarche de développement professionnel. Dans Le tableau numérique interactif : Quand chercheurs et praticiens s’unissent pour dégager des pistes d’action (p. 135-148). Presses de l’Université du Québec.
Anderson, T., Garrison, D. R., Archer, W. et Rourke, L. (2000). Methodological issues in the content analysis of computer conference transcripts. https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00197319
Anderson, T., Liam, R., Garrison, D. R. et Archer, W. (2001). Assessing teaching presence in a computer conferencing context. https://doi.org/10.24059/olj.v5i2.1875
Audran, J. et Dazy-Mulot, S. (2019). L’intégration des outils numériques, une question d’éthique professionnelle ? Spirale- Revue de recherches en education, (63), 51-64. https://doi.org/10.3917/spir.063.0051
Béziat, J. (2012). Former aux TICE : entre compétences techniques et modèles pédagogiques. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire / International Journal of Technologies in Higher Education, 9(1-2), 53-62. https://doi.org/10.7202/1012902ar
Boulay, M.-F. (2021). Enquête descriptive sur les activités de développement professionnel des enseignantes et des enseignants des écoles primaires publiques francophones et anglophones du Québec [mémoire, Université Laval]. http://hdl.handle.net/20.500.11794/68350
Charest, J. (2011). Journal des débats de l’Assemblée nationale – Assemblée nationale du Québec, no 1. http://www.assnat.qc.ca/fr/travaux-parlementaires/assemblee-nationale/39-2/journal-debats/20110223/32367.html
Chi, M. T. et Wylie, R. (2014). The ICAP framework: Linking cognitive engagement to active learning outcomes. Educational psychologist, 49(4), 219-243. https://doi.org/10.1080/00461520.2014.965823
Conseil supérieur de l’éducation (CSE). (2020). Éduquer au numérique : rapport sur l’état et les besoins de l’éducation 2018-2020. Le Conseil. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/publications/eduquer-au-numerique-50-0534/
Couture, H. (2020). Discours, imaginaires et représentations sociales du numérique en éducation : document préparatoire pour le Rapport sur l’état et les besoins de l’éducation 2018-2020 ([Études et recherches]). Conseil supérieur de l’éducation. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2020/05/50-2109-ER-Rep-sociales-numerique-en-education-1.pdf
Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. DC Heath. Heath & Co Publishers.
Fortin, M.-F. et Gagnon, J. (2010). Fondements et étapes du processus de recherche : méthodes quantitatives et qualitatives.
Gagnon, B., Charron, A. et Raby, C. (2015, 30 juin). Collaborer et coopérer pour la mise en œuvre de projets de recherche-action : Un partenariat gagnant pour le développement professionnel des enseignants. Paris, France. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01203408
Garrison, D. R. (2016). E-Learning in the 21st Century: A Community of Inquiry Framework for Research and Practice. Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781315667263
Garrison, D. R., Anderson, T. et Archer, W. (1999). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. The internet and higher education, 2(2-3), 87-105. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(00)00016-6
Garrison, D. R., Anderson, T. et Archer, W. (2001). Critical thinking, cognitive presence, and computer conferencing in distance education. American Journal of distance education, 15(1), 7-23. https://doi.org/10.1080/08923640109527071
Garrison, D. R., Anderson, T. et Archer, W. (2003). A theory of critical inquiry in online distance education. Handbook of distance education, 1, 113-127. http://hdl.handle.net/2149/764
Garrison, D. R., Cleveland-Innes, M., Koole, M. et Kappelman, J. (2006). Revisiting methodological issues in transcript analysis: Negotiated coding and reliability. The internet and higher education, 9(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2005.11.001
Guay, M.-H. et Prud’homme, L. (2018). La recherche-action. Dans La recherche en éducation : Étapes et approches 4e éd.). Les Presses de l’Université de Montréal.
Hamel, C., Laferrière, T., Turcotte, S. et Allaire, S. (2013). Un regard rétrospectif sur le développement professionnel des enseignants dans le modèle de l’École éloignée en réseau. Sciences et Technologies de l’Information et de la Communication pour l’Éducation et la Formation, 20(1), 105-130. https://doi.org/10.3406/stice.2013.1061
Heiser, L., Romero, M., De Smet, C. et Faller, C. (2020). Conception d’activités technocréatives pour le développement d’une pédagogie créative. Formation et profession : revue scientifique internationale en éducation, 28(2), 51-59. https://doi.org/10.18162/fp.2020.547
Holmes, B. et Sime, J. (2012). Online learning communities for teachers’ continuous professional development: case study of an eTwinning learning event. International Conference on Networked Learning, Royaume-Uni (p. 128-135). https://www.lancaster.ac.uk/fss/organisations/netlc/past/nlc2012/abstracts/pdf/holmes.pdf
Jézégou, A. (2010). Community of Inquiry en e-learning: à propos du modèle de Garrison et d’Anderson. Journal of distance Education/Revue de l’éducation à distance, 24(2), 3-9. https://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice- 00486497
Leclerc, M. et Labelle, J. (2013). Au cœur de la réussite scolaire : communauté d’apprentissage professionnelle et autres types de communautés. Éducation et Francophonie. 41(2), 1-9. https://doi.org/10.7202/1021024ar
Lefebvre, S. (2014). Intégration des technologies de l’information et de la communication : types de connaissances abordées dans le discours d’enseignants en exercice et d’étudiants en formation initiale. Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l’éducation, 37(3), 1-28. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje- rce/article/view/1529
Meyer, F., Barré, V., Lefebvre, N. et Gandon, C. (2019). Développer des compétences pour enseigner en classe inversée dans un contexte de visioconférence : un projet de recherche orientée par la conception. Dans Le numérique en éducation. Presses de l’Université du Québec.
Ministère de l’Éducation du Québec (MEQ). (2020). Référentiel de compétences professionnelles de la profession enseignante. https://tinyurl.com/4xb93m8v
Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur (MEES). (2018). Règles budgétaires pour les investissements pour les années scolaires 2018-2019 à 2020-2021 : Amendées août 2018. Éducation préscolaire et enseignement primaire et secondaire. Gouvernement du Québec. https://tinyurl.com/bdd9c8wj
Ollivier, C. et Puren, L. (2014). Du bon usage du Web 2.0 ou comment faire rimer innovation technologique avec innovation pédagogique. Québec français, 173, 61-63. https://id.erudit.org/iderudit/72943ac
Romero, M. (2015). Usages pédagogiques des TIC : de la consommation à la cocréation participative | VTÉ - Vitrine Technologie Éducation. Sous licence CC BY-NC-SA 3.0. https://eductive.ca/ressource/usages-pedagogiques-des-tic-de-la-consommation-a-la-cocreation-participative/
Romero, M. et Lille, B. (2017). Chapitre 3 : La créativité, au cœur des apprentissages. Dans Usages créatifs du numériques pour l’apprentissage au XXIe siècle. Presses de l’Université du Québec.
Roy, N., Gruslin, É. et Poelhuber, B. (2020). Le développement professionnel au postsecondaire à l’ère du numérique. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire / International Journal of Technologies in Higher Education, 17(1), 63-75. https://doi.org/10.18162/ritpu-2020-v17n1-13
Sağlam, A. L. G. et Dikilitaş, K. (2020). Evaluating an Online Professional Learning Community as a Context for Professional Development in Classroom-based Research. The Electronic Journal for English as a Second Language, 24(3). http://tesl-ej.org/wordpress/issues/volume24/ej95/ej95int/
Saikkonen, L. et Kaarakainen, M.-T. (2021). Multivariate analysis of teachers’ digital information skills-The importance of available resources. Computers & Education, 168(104206), 13. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104206
Savoie-Zajc, L. (2018). La recherche qualitative/interprétative. Dans La recherche en éducation (4e éd.). Les Presses de l’Université de Montréal.
Savoie-Zajc, L. et Karsenti, T. (2018). La méthodologie. Dans L. Savoie-Zajc et T. Karsenti (dir.), La recherche en éducation (p. 139-152). Presses de l’Université de Montréal. https://doi.org/10.2307/j.ctv69sv3w.8
Stockless, A., Villeneuve, S. et Beaupré, J. (2018). La compétence TIC des enseignants : un état de la situation. Formation et profession, 26(1), 109. http://dx.doi.org/10.18162/fp.2018.402
Suárez-Rodríguez, J., Almerich, G., Orellana, N. et Díaz-García, I. (2018). A basic model of integration of ICT by teachers: Competence and use. Educational Technology Research & Development, 66(5), 1165-1187. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9591-0
Theodosiadou, D., Konstantinidis, A., Pappos, C. et Papadopoulos, N. (2017). Community of Inquiry Development in a Blended Learning Course for In-Service Teachers. Journal of Education and Practice, 8(2), 62-66. https://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/35074
Wuryaningsih, W., Darwin, M., Susilastuti, D. et Pierewan, A. (2018). Online learning as an innovative model of Teachers’ Professional Development (TPD) in the digital era: A literature review. Character Education for 21st Century Global Citizens, 69-77. https://doi.org/10.1201/9781315104188