Social hub construction and students' training in pedagogical engineering

Main Article Content

Olivier Perlot
Bertrand Mocquet

Abstract

Our paper presents and analyzes a device, progressively set up, of a digital space of exchanges in a French higher education training intended for the profession of pedagogical engineering answering a fictitious call for project. We try to demonstrate, by relating one year of observations, that this intentional training practice on the part of the teacher shows all the characteristics of a social hub (Gobert, 2009, 2020) in training but also in the six months that follow it. Moreover, we testify that the social hub thus builds professional practices of former students who are now practitioners since the interactions are still effective long after the training.

Article Details

How to Cite
Perlot, O., & Mocquet, B. (2022). Social hub construction and students’ training in pedagogical engineering. Mediations and Mediatizations, (11), 70–93. https://doi.org/10.52358/mm.vi11.280
Section
Research articles

References

Bérubé, B., et Poellhuber, B. (2005). Un référentiel de compétences technopédagogiques destiné au personnel enseignant du réseau collégial. Collège d’enseignement général et professionnel de Rosemont.

Bucheton, D., et Soulé, Y. (2009). Les gestes professionnels et le jeu des postures de l’enseignant dans la classe : Un multi-agenda de préoccupations enchâssées. Éducation et didactique, 3-3, 29-48. https://doi.org/10.4000/educationdidactique.543

Chambat, P. (1994). Usages des technologies de l’information et de la communication (TIC) : Évolution des problématiques. Technologies de l’information et société, 6(3), p. 249-270.

Charlier, B., Deschryver, N., et Peraya, D. (2006). Apprendre en présence et à distance. Une définition des dispositifs hybrides. Distances et savoirs, 4(4), 469-496. https://www.cairn.info/revue-distances-et-savoirs-2006-4-page-469.htm

Coen, P.-F., et Schumacher, J. (2006). Construction d’un outil pour évaluer le degré d’intégration des TIC dans l’enseignement. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 3(3), 7-17. https://www.ritpu.ca/fr/articles/view/120

Gobert, T. (2009). De l’espace mémoire à l’espace et la mémoire, évolution des formes de présence médiées par les outils numériques [communication]. Colloque Ludovia : Espaces et mémoires, Ax-les-Thermes, 24-28 août 2009. http://culture.numerique.free.fr/index.php/espace-de-publication/115

Gobert, T. (2020). Introduction : Hubs sociaux et espaces de partage, d’échange, de participation, de contributions. Interfaces numériques, 9(2), Article 2. https://www.unilim.fr/interfaces-numeriques/index.php?id=4350

Guichard, S. (2022) Histoire du métier d’ingénieur pédagogique dans l’ESR. Dans C. Pélissier et S. Ledé (dir.), L’ingénieur pédagogique dans le supérieur : Des pratiques professionnelles en mutation. Presses des Mines.

Martin, M. (2022). Distance proxémique et prise de conscience des interactions humaines. B. Mocquet, C. Pélissier et Cotreaux C. (dir.), Impacts sociétaux et développements du management des technologies organisationnelles. MTO 13. Paris : Presses des Mines.

Karsenti, T., Villeneuve, S., Raby, C., Weiss Lambrou, R., et Meunier, H. (2007). Conditions d’efficacité de l’intégration des TIC en pédagogie universitaire pour favoriser la persévérance et la réussite aux études. CRIFPE, Université de Montréal. https://frq.gouv.qc.ca/app/uploads/2021/06/prs_karsentit_rapport-2007_integration-tic-prs-postsec.pdf

Lebrun, M. (2004). La formation des enseignants aux TIC : Allier pédagogie et innovation. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 1(1), 11-21. https://doi.org/10.18162/ritpu.2004.9

Loisy, C., et Lameul, G. (2014). La pédagogie universitaire numérique : Émergence d’une problématique. De Boeck.

Mocquet, B., et Perlot, O. (2022) Rôles de l'ingénieur∙e pédagogique dans la stratégie numérique universitaire. Dans C. Pélissier et S. Ledé (dir.), L’ingénieur pédagogique dans le supérieur : Des pratiques professionnelles en mutation. Presses des Mines.

Nowakowski, S., et Cotton, A.-M. (2021). Enseigner l’esprit critique : Nouvelles postures pour enseigner et pour attendre. D’un programme intensif européen vers l’univer(s)cité: une expérience pédagogique dans la ville avec la ville. Scientia Paedagogica Experimentalis.

Papi, C. (2014). Formation à distance : Dispositifs et interactions. ISTE éditions.

Peraya, D. (1999). Médiation et médiatisation : Le campus virtuel. Hermès, La Revue, 3(25), 153-167. https://doi.org/10.4267/2042/14983