Assessment of learning in higher education: The contribution of the universal design of learning (UDL) in an inclusive context of distance education

Main Article Content

Myriam Girouard-Gagné
Micheline Joanne Durand

Abstract

The diversity of students attending universities and the rise of remote education during uncertain times such as a global health crisis have led teachers to question their practices, particularly the practice of assessment for learning aimed to reduce inequalities. This article proposes a way to promote active teaching practices in a remote context and considers the practice of learning assessment in an inclusive manner in order to promote a more inclusive approach to learning and assessment. This case study presents the proposed process within an Education Sciences graduate-level course offered to a group of twelve students from different backgrounds and with broad and varied experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Girouard-Gagné, M., & Durand, M. J. (2022). Assessment of learning in higher education: The contribution of the universal design of learning (UDL) in an inclusive context of distance education. Mediations and Mediatizations, (9), 121–131. https://doi.org/10.52358/mm.vi9.255
Section
Practitioners' articles

References

Allal, L. et Laveault, D. (2009). Assessment for learning: évaluation-soutien d’apprentissage. Mesure et évaluation en éducation, 32(2), 99-106. https://doi.org/10.7202/1024956ar

Butler, D. L. (2005). L’autorégulation de l’apprentissage et la collaboration dans le développement professionnel des enseignants. Revue des sciences de l’éducation, 31(1), 55-78. https://doi.org/10.7202/012358ar

Carless, D. (2015). Exploring learning-oriented assessment processes. Higher Education, 69(6), 963-976. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9816-z

CAST. (2011). What is UDL? UDL Resource. https://www.udlresource.com/udl.html

Chomienne, M., et Poellhuber, B. (2009, hiver). Les effets de l'encadrement et de la collaboration sur la motivation et la persévérance. Pédagogie collégiale 22(2), 20-27. https://eduq.info/xmlui/handle/11515/21728

Dallaire, F., Gravelle, F. et Beudoin, J.-P. (2017). Rendre accessible la formation à distance aux personnes en processus d’alphabétisation et francisation ou en situation de handicap. REFAD. http://www.refad.ca/documents/Guide%20Inclusion%20scolaire%20en%20FAD.pdf

Davies, A. et LeMahieu, P. (2003). Assessment for Learning: Reconsidering Portfolios and Research Evidence. Dans M. Segers, F. Dochy et E. Cascallar (dir.), Optimising New Modes of Assessment: In Search of Qualities and Standards (p. 141-169). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/0-306-48125-1_7

Desmarais, M.-É., Rousseau, N. et Stanké, B. (2020). La mise en œuvre des principes de flexibilité de la pédagogie universelle : une étude de cas en contexte universitaire québécois. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l’éducation, 43(4), 918-952. https://tinyurl.com/42dd462b

Detroz, P., Malay, L. et Crahay, V. (2020). Une démarche structurée pour définir quelques conseils limitant l’impact de la pandémie sur l’évaluation de nos étudiants. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 1(numéro hors-série), 97-110. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/223

Karsenti, T. (2003). Conditions d’efficacité des formations ouvertes ou à distance (FOAD) en pédagogie universitaire. Pédagogie Médicale, 4(4), 223-234. https://doi.org/10.1051/pmed:2003032

La Grenade, C. B. (2017). Les enseignants du collégial sont-ils inclusifs? Collège Montmorency. https://tinyurl.com/2p8kbsrd

Laveault, D. et Allal, L. (2016). Implementing Assessment for Learning: Theoritical et Practical Issues. Dans D. Laveault et L. Allal (dir.), Assessment for Learning: Meeting the Challenge of Implementation (vol. 4, p. 1-18). Springer.

Marion, I. (2007). Apprentissage coopératif. Dans C. Raby et S. Viola (dir.), Modèles d’enseignement et théories d’apprentissage: de la pratique à la théorie (p. 67-89). Éditions CEC.

Maxam, S. et Henderson, J. E. (2013). Inclusivity in the Classroom: Understanding and Embracing Students With “Invisible Disabilities”. Journal of Cases in Educational Leadership, 16(2), 71-81. https://doi.org/10.1177/1555458913487037

Morrissette, J. (2010). Un panorama de la recherche sur l’évaluation formative des apprentissages. Mesure et évaluation en éducation, 33(3), 1-27. https://doi.org/10.7202/1024889ar

Morvan, Y. et Frajerman, A. (2021). La santé mentale des étudiants : mieux prendre la mesure et considérer les enjeux. L’Encéphale. https://doi.org/10.1016/j.encep.2020.10.009

Navarro, M. (2012). Massification de l’enseignement, inégalités d'apprentissage et pratiques pédagogiques. Regards croisés sur l’économie, 12(2), 203-207. https://doi.org/10.3917/rce.012.0203

Perrenoud, P. (1992). Différenciation de l’enseignement: résistances, deuils et paradoxes. Cahiers pédagogiques, 306, 49-55. http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_1992/1992_08.html

Philion, R., Lebel, C. et Bélair, L. M. (2012). Le modèle Universal Instructional Design au service de l’égalité des chances dans les universités canadiennes : apports, enjeux et défis. Éducation et socialisation (31). https://doi.org/10.4000/edso.780

Philip, C. (2013). L’inclusion scolaire qu’en est-il? L’express. https://blogs.lexpress.fr/the-autist/files/2013/09/L_inclusion-scolaire-2-C.-PHILIP.pdf

Prud’homme, L., Vienneau, R., Ramel, S. et Rousseau, N. (2011). La légitimité de la diversité en éducation : réflexion sur l’inclusion. Éducation et francophonie, 39(2), 6-22. https://doi.org/10.7202/1007725ar

Rawlusyk, P. (2018). Assessment in higher education and student learning. Journal of Instructional Pedagogies, 21. https://eric.ed.gov/?id=EJ1194243

Rizvi, F. (2018). Realizing the Benefits of Massification. International Higher Education, 94, 18-19. https://doi.org/10.6017/ihe.2018.0.10562

Rose, D. H., Robinson, K. H., Hall, T. E., Coyne, P., Jackson, R. M., Stahl, W. M. et Wilcauskas, S. L. (2018). Accurate and Informative for All: Universal Design for Learning (UDL) and the Future of Assessment. Dans S. N. Elliott, R. J. Kettler, P. A. Beddow et A. Kurz (dir.), Handbook of Accessible Instruction and Testing Practices: Issues, Innovations, and Applications (p. 167-180). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-71126-3_11

Roux, J., Lefort, M., Bertin, M., Padilla, C., Mueller, J., Garlantézec, R., Pivette, M., Le Tertre, A. et Crepey, P. (2021). Impact de la crise sanitaire de la COVID-19 sur la santé mentale des étudiants à Rennes, France. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03172226/document

Sambell, K., McDowell, L. et Montgomery, C. (2013). Assessment for Learning in Higher Education. Routledge. Stentiford, L. et Koutsouris, G. (2020). What are inclusive pedagogies in higher education? A systematic scoping review. Studies in Higher Education, 1-17. https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1716322

Viau, R. (2005). 12 questions sur l’état de la recherche scientifique sur l’impact des TIC sur la motivation à apprendre. Université de Sherbrooke. https://tecfa.unige.ch/tecfa/teaching/LME/lombard/motivation/viau-motivation-tic.html

Walckiers, M. et De Praetere, T. (2004). L'apprentissage collaboratif en ligne, huit avantages qui en font un must. Distances et savoirs, 2(1), 53-75. https://doi.org/10.3166/ds.2.53-75

Yılmaz, R. (2017). Problems experienced in evaluating success and performance in distance education: A case study. https://doi.org/10.17718/tojde.285713