Self-training with the use of telepresence, videoconferencing and web conferencing devices in higher education: State of play in two universities

Main Article Content

Simon Bolduc
Matthieu Petit
Florian Meyer
Denis Bédard
Rana Challah

Abstract

Technopedagogical devices such as video conferencing are emerging technologies that are increasingly in use in higher education. Some educational institutions invest heavily in their implementation and deployment for distance learning education. However, little is known about the uses that trainers make of them and about the role of educational advisors in this context. This paper presents a study carried out as part of the TOPIC project (Téléprésence comme OPportunité d’Innovation dans la Conception de formation) a joint project between the University of Sherbrooke (Canada) and the Université Bretagne Loire (France). An online survey was sent to 174 trainers from the two partner universities using the following questions "What are the current uses, the level of ease and the expectations of teachers vis-à-vis technopedagogical (videoconference) devices? ". Survey findings show that video conferencing devices are not widely used, that there is little use of videoconferencing devices, and that trainers are poorly trained (or receive little training) to use them. Nevertheless, a majority of respondents to the online survey indicated that they were confident in their ability to teach using digital technology. In terms of training, the online survey findings show that trainers favour the use of self-training resources, personalized accompaniment support or a combination of resources and support.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bolduc, S., Petit, M., Meyer, F., Bédard, D., & Challah, R. (2020). Self-training with the use of telepresence, videoconferencing and web conferencing devices in higher education: State of play in two universities. Mediations and Mediatizations, (3), 39–58. https://doi.org/10.52358/mm.vi3.113
Section
Research articles

References

Albero, B. (2000). L’autoformation en contexte institutionnel : du paradigme de l’instruction au paradigme de l’autonomie. L’Harmattan.

Albero, B. (2004). Technologies et formation; travaux, interrogations et pistes de réflexion dans un champ de recherché éclaté. Savoirs, 5(2), 9-69.

Albero, B. (2011). Le couplage entre pédagogie et technologies à l’université: cultures d’action et paradigmes de recherche. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 8(1-2), 11-21.

Albero, B. (2014). La pédagogie à l'université entre numérisation et massification. Apports et risques d'une mutation. Dans G. Lameul et C. Loisy (dir.), La pédagogie universitaire à l’heure du numérique. Questionnement et éclairage de la recherche (p. 27-53). De Boeck Supérieur.

Albero, B., Linard, M. et Robin, J. Y. (2008). Petite fabrique de l'innovation à l'université : quatre parcours de pionniers. L’Harmattan.

Alhlak, B. A., Ramakrisnan, P., Hameed, Z. S. et Mohseni, H. R. (2012). Video conference: integrated tool for identifying CSF in education development in UiTM. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2012(67), 102-113.

Alter, N. (2010). L'innovation ordinaire. Presses universitaires de France.

Bachy, S. (2014). Un modèle-outil pour représenter le savoir technopédagogique disciplinaire des enseignants. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 30(2). https://journals.openedition.org/ripes/821

Baron, G.-L. et Bruillard, E. (1996). L’informatique et ses usagers dans l’éducation. Presses. Universitaires de France.

Bates, T., Johnson, N., Donovan, T., Seaman, J., Mayer, D., Martel, É., Paul, R., Desbiens, B., Forssman V. et Poulin, R. (2019). Évolution de la formation à distance et de l’apprentissage en ligne dans les universités et collèges du Canada. Rapport public. Association canadienne de recherche sur la formation en ligne. Toronto.

Bédard, B. (2006). Enseigner autrement, oui mais pourquoi et comment? Le cas d'un cours universitaire de premier cycle. Dans N. Rege Colet et M. Romainville (dir.), La pratique enseignante en mutation à l’université (p. 83-101). De Boeck.

Bédard, D. et Béchard, J.-P. (dir.) (2009). Innover dans l’enseignement supérieur. Presses Universitaires de France.

Bélisle, M., Lison, C. et Bédard, D. (2016). Accompagner le scholarship of teaching and learning. Dans A. Daele et E. Sylvestre (dir.), Comment développer le conseil pédagogique dans l'enseignement supérieur?: conseillers pédagogiques, enseignants, formateurs (p. 75-90). De Boeck Supérieur.

Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational researcher, 33(8), 3–15.

Cuban, L. (1986). Teachers and machines: The classroom use of technology since 1920. Teachers college press.

De Ketele, J-M. (2010). La pédagogie universitaire : un courant en plein développement. Revue française de pédagogie, 2010(172), 5-13.

Glover, I., Hepplestone, S., Parkin, H., Rodger, H. et Irwin, B. (2016). Pedagogy first: realising technology enhanced learning by focusing on teaching practice. British journal of educational technology, 47(5), 993-1002.

Gillies, D. (2008). Student perspectives on videoconferencing in teacher education at a distance. Distance education, 29(1), 107-118.

Goastellec, G. (2014). Les mutations de l’enseignement supérieur en Europe. Comprendre les transformations à l’œuvre. Dans G. Lameul et C. Loisy (dir.), La pédagogie universitaire à l’heure du numérique. Questionnement et éclairage de la recherche (p. 55-68). De Boeck Supérieur.

Hativa, N. (2000). Teaching for effective learning in higher education. Kluwer academic publisher. Jacquinot, G. (1985). L’école devant les écrans. ESF.

Jacquinot, G. et Fichez, E. (2008). L’université et les TIC. Chronique d’une innovation annoncée. De Boeck.

Jézégou, A. (2010). Créer de la présence à distance en e-learning: cadre théorique, définition et dimensions clés. Distance et savoirs, 8, 257-274.

Kukulska-Hulme, A. (2012). How should the higher education work force adapt to advancements in technology for teaching and learning?. The internet and higher education, 15(4), 247-254.

Lameul, G. et Loisy, C. (2014). La pédagogie universitaire à l’heure du numérique. De Boeck

Lawson, T., Comber, C., Gage, J. et,Cullum-Hanshaw, A. (2010) Images of the future for education? Videoconferencing: a literature review. Technology, pedagogy and education, 19(3), 295-314.

Linard, M. (1996). Des machines et des hommes. Apprendre avec les nouvelles technologies. (2e.éd.). L’Harmattan.

Lison, C. et Jutras, F. (2014). Innover à l’université : penser les situations d’enseignement pour soutenir l’apprentissage, Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 30(1), mis en ligne le 07 avril 2014. http://ripes.revues.org/769

Macedo-Rouet, M. (2009). La visioconférence dans l'enseignement. Distances et savoirs, 7(1), 65-91.

Meyer, F., Lameul, G., Petit, M., Proust, S., Bédard, D. et Nocéra Picand, C. (2016). La recherche orientée par la conception, une voie pour soutenir le développement professionnel des conseillers pédagogiques: le cas du projet TOPIC. Communication présentée dans le cadre du symposium « Regards croisés sur la formation des formateurs en enseignement supérieur à l’ère du numérique », Julie Lyne Leroux, Florian Meyer et Jean-Marc Nolla. 84e congrès de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS), Montréal, 10 mai.

Mishra, P., et Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054.

Muller, M. J. et Kuhn, S. (1993). Special issue on participatory design. Communications of the ACM, 36(6), 24–28.

Murthy, S., Iyer, S. et Warriem, J. (2015). ET4ET: A large-scale faculty professional development program on effective integration of educational technology. Educational technology and society, 18(3), 16–28.

O’Donnell, C., Masson, A., Ross, V., Virapen, K. et Harrison, J. (2012). Encouraging creative and innovative ‘viewpoints’ in curriculum design. Dans D. Kelsey (dir.), Enhancing learning and teaching in higher education in Northern Ireland (p.18-23). The Higher education academy, Irlande du Nord.

Paillé, P. et Mucchielli, A. (2016). L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales. (4e éd.). Armand Colin.

Parke, H. M. et Coble, C. R. (1997). Teachers designing curriculum as professional development: A model for transformational science teaching. Journal of research in science teaching, 34(8), 773–789.

Pires, A. (1997). Échantillonnage et recherche qualitative: essai théorique et méthodologique Dans J. Poupart, J. P. Deslauriers, L. H. Groulx, A. Laperrière, P. Mayer et A. Pires (dir.), La recherche qualitative. Enjeux épistémologiques et méthodologiques (p. 113-169). Gaëtan Morin, Éditeur.

Poellhuber, B., Racette, N. et Chirchi, M. (2012). De la présence dans la distance par la visioconférence Web. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 9(1-2), 63–77.

Poumay, M. (2014). L’innovation pédagogique dans le contexte de l’enseignement supérieur. Dans G. Lameul et C. Loisy (dir.), La pédagogie universitaire à l’heure du numérique. Questionnement et éclairage de la recherche (p. 27-53). De Boeck Supérieur.

Romainville, M. (2006). Introduction. Dans N. Rege Colet et M, Romainville (dir.), La pratique enseignante en mutation à l’université (p. 7-13). De Boeck.

Shin, N. (2002). Beyond interaction: The relational construct of “transactional presence”. Open learning, 17(2), 121-137.

Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, 57(1), 1-23.

Thibault, F. (2007). Enjeux de l’enseignement à distance pour l’université française 1947-2004 (thèse de doctorat, Université Paris-Nord - Paris XIII). http://tel.archives-ouvertes.fr

Viberg, O., Bälter, O., Hedin, B., Riese, E. et Mavroudi, A. (2018). Faculty pedagogical developers as enablers of technologyenhanced learning. British journal of educational technology, 50(5), 1-14.

Villeneuve, S. (2011). L’évaluation de la compétence professionnelle des futurs maîtres du Québec à intégrer les technologies de l’information et des communications (TIC) : maîtrise et usages. (thèse de doctorat, Université de Montréal, Canada). https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/bitstream/handle/1866/6057/Villeneuve_Stephane_2011_these.pdf

Voogt, J., Laferrière, T., Breuleux, A., Itow, R. C., Hickey, D. T. et McKenney, S. (2015). Collaborative design as a form of professional development. Instructional science, 43(2), 259-282.

Wallet, J. (2007). Le Campus numérique FORSE; analyses et témoignages. Publications des Universités de Rouen et du Havre.