Review: Rinaudo, J.-L. (2018). La téléprésence en formation. Londres : Éditions ISTE

Main Article Content

Matthieu Petit

Abstract

Directed by Jean-Luc Rinaudo, "La téléprésence en formation (Telepresence in Training)" is the result of a symposium held in 2017 that brought together researchers from four different countries (France, Belgium, Switzerland and Canada) and that took place during the meetings of the International Network for Research in Education and Training (Réseau international de recherche en éducation et formation - RÉF). Comprising nine chapters divided into three themes, the book is based on various research studies on telepresence, thus providing a broad overview of this crucial topic for e-learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Petit, M. (2020). Review: Rinaudo, J.-L. (2018). La téléprésence en formation. Londres : Éditions ISTE. Mediations and Mediatizations, (3), 68–72. https://doi.org/10.52358/mm.vi3.110
Section
Reading notes

References

Bates, T., Donovan, T., Seaman, J., Mayer, D., Martel, É., Paul, R., … Seaman, J. (2019). Évolution de la formation à distance et de l’apprentissage en ligne dans les universités et collèges du Canada. Rapport public. Association canadienne de recherche sur la formation en ligne. https://eduq.info/xmlui/bitstream/handle/11515/35353/evolution-formation-distance-apprentissage-ligne-universites-colleges-canada-2017.pdf

Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research. Orienta-Kosultit Oy.

Jacquinot, G. (1993). Apprivoiser la distance et supprimer l’absence? Ou les défis de la formation à distance. Revue française de pédagogie, 1993(102), 55-67.

Jacquinot, G. (2010). Entre présence et absence. Distances et savoirs, 8(2), 153-165. Vial, S. (2013). L’être et l’écran. PUF