Digital Technologies’ Accessibilities, Uses and Appropriations: A Process of Limited Democratization, Unthought Mediations

Main Article Content

Matthieu Demory
Sylvia Girel

Abstract

The contemporary context of digital technology diffusion, supported by the various public policies implemented in France since 1967, allow to study these technical tools effective uses and appropriations. In order to understand social mutations in progress, this paper intends to test a processual analytical model, constituted by Serge Proulx (2001), by proposing to revisit the construction of relationships to digital technologies: accessibility of these tools, uses made of it and appropriations carried out by users. The analyses presented, based on empirical case studies, allow us to take a critical look on the observed reality and on the “effects” produced by new digital technologies, especially through insufficient democratic plans and limited forms of mediation.

Article Details

How to Cite
Demory, M., & Girel, S. (2019). Digital Technologies’ Accessibilities, Uses and Appropriations: A Process of Limited Democratization, Unthought Mediations. Mediations and Mediatizations, (2), 187–198. https://doi.org/10.52358/mm.vi2.79
Section
Discussions and debates

References

Alberts A. et al. (2015). Appel de Beauchastel : contre l’école numérique. http://www.piecesetmaindoeuvre.com/IMG/pdf/appel_de_beauchastel.pdf

Akrich, M. (1993). Les objets techniques et leurs utilisateurs : de la conception à l’action, in B. Conein et al. (dir.) Les objets dans l’action, 1993(4), Paris : Éditions de l’EHESS, Raisons pratiques.

Boubee, N. et Tricot, A. (2010). Qu’est-ce que rechercher de l’information?. Villeurbanne : Presses de l’ENSSIB.

Demory, M. (2017). Du numérique dans l’éducation : intégration curriculaire, appropriations et usages.

Mémoire de master 1, Département de sociologie Aix-Marseille Univ.

Demory, M. (2018). Des savoirs et des écrans : socialisations juvéniles et pratiques différentielles de la littératie. Mémoire de master 2, Département de sociologie Aix-Marseille Univ.

Goffman, E. (1974). Les cadres de l’expérience. Paris : Éditions de minuit.

Jaurréguiberry, F. et Proulx, S. (2011). Usages et enjeux des technologies de communication. Toulouse : Éditions Érès.

Jouët, J. (1987). L’écran apprivoisé : télématique et informatique à domicile. Paris : Réseaux, Hors-série 5(1).

Jouët, J. (2000). Retour critique sur la sociologie des usages. Réseaux, 2(100), 487-521.

Lahire, B. (2009). Entre sociologie de le consommation culturelle et sociologie de la réception culturelle. Idées économiques et sociales, 1(155), 6-11.

Laulan, A.M. (1985). La résistance aux systèmes d’information. Paris : Retz.

Le Marec, J. (2001). L’usage et ses modèles : quelques réflexions méthodologiques. Spirale – Revue de recherches en éducation, 1(28), 105-122.

Proulx, S. (2001). Les formes d’appropriation d’une culture numérique comme enjeu d’une société du savoir. Colloque Gouvernance et usages d’internet : vers un nouvel environnement normatif? Université du Québec à Montréal.