Crossing of expertise on a peer assessment experience in higher education
Main Article Content
Abstract
As part of a podcast, a pedagogical advisor and an evaluation researcher questioned a teacher on her experience of designing a peer assessment carried out during a graduate course in education taking place at a distance in asynchronous mode. This constructive reflection in three voices and this triangulation of training praxeology allowed the analysis of evaluative practice and its impact on the student experience and learning. The findings from this exchange are presented in such a way as to highlight the benefits and limits of peer assessment using digital technology in order to promote its application in other contexts in higher education.
Article Details
References
Bélisle, M., Lison, C. et Bédard, D. (2016). Accompagner le Scholarship of teaching and learning. Dans A. Daele et E. Sylvestre (dir.), Le conseil pédagogique dans l’enseignement supérieur : cadres de références, outils d’analyse et de développement (p. 75-90). Bruxelles, Belgique : De Boeck.
Durand, M.J. (2021). L’évaluation des compétences à l’école, dans la formation universitaire et en milieu professionnel : 40 ans d’expériences novatrices. Dans C. Barosso Da Costa, Leduc, D. et Nizet, I. (dir.), 40 ans de mesure et d’évaluation, 173-192. Presses de l’Université du Québec: Québec.
Hrastinski, S. (2008). Asynchronous and synchronous e-learning. Educause Quarterly, 31(4), 51-55. https://er.educause.edu/articles/2008/11/asynchronous-and-synchronous-elearning
Landry, A., Jacobs, S. et Newton, G. (2015). Effective Use of Peer Assessment in a Graduate Level Writing Assignment: A Case Study. International Journal of Higher Education, 4(1), 38-51. https://doi.org/10.5430/ijhe.v4n1p38
Quintin, J.-J., et Masperi, M. (2010). Reliance, liance et alliance : opérationnalité des concepts dans l’analyse du climat socio-relationnel de groupes restreints d’apprentissage en ligne. Alsic, 13. https://doi.org/10.4000/alsic.1702
Roy, M., et Michaud, N. (2018). L’autoévaluation et l’évaluation par les pairs en enseignement supérieur : promesses et défis. Formation et Profession, 26(2), 54-65. https://doi.org/10.18162/fp.2018.458
Sayac, N. (2020). Poids de la composante personnelle dans le développement professionnel d’enseignants engagés dans des dispositifs de recherche-formation. Mesure et évaluation en éducation, 43(1), 95-122. https://doi.org/10.7202/1076967ar
Younès, N. et Faidit, C. (2020). Dynamiques évaluatives en jeu dans une recherche collaborative avec des enseignants et des enseignantes du second degré en France. Mesure et évaluation en éducation, 43(1), 67-94. https://doi.org/10.7202/1076966ar