Polyfolio: Online tool for tracking, assessing, and presenting engineering students skills’ at Polytechnique Montreal

Main Article Content

Anastassis Kozanitis
Patrice Farand
Yves Boudreault

Abstract

Polytechnique Montréal has developed a digital portfolio to monitor and evaluate the twelve skills the Canadian Board of Accreditation for engineering programs requires. This article presents the context leading to the implementation of the tool, named Polyfolio, its main features, and the design process.

Article Details

How to Cite
Kozanitis, A., Farand, P., & Boudreault, Y. (2022). Polyfolio: Online tool for tracking, assessing, and presenting engineering students skills’ at Polytechnique Montreal. Mediations and Mediatizations, (9), 132–147. https://doi.org/10.52358/mm.vi9.250
Section
Practitioners' articles

References

Bélisle, M., Cabana, M., Beaucher, C., Lakhal, S. et Leroux, J. L. (2017). Implantation du portfolio numérique pour soutenir le développement des compétences professionnelles : le cas de quatre programmes de formation à l'enseignement. Dans A. Stockless, I. Lepage et P. Plante (dir.), Actes du colloque CIRTA 2017. Ouvrir les murs de la classe avec le numérique. http://archipel.uqam.ca/11142

Bélair, L. et Van Nieuwenhoven, C. (2010). Le portfolio de consignation ou d’évaluation authentique. Dans L. Paquay, C. Van Nieuwenhoven et P. Wouters, L’évaluation du développement professionnel. De Boeck Supérieur.

Bibeau, R. (2007). À chacun son portfolio numérique. Bulletin collégial des technologies de l’information et des communications, 65. https://bulletinclic.profweb.ca/cgi-bin/aff.pl?page=article&id=2053

Ingénieurs Canada. (2018). Bureau canadien d’agrément des programmes de génie. Normes et procédures d’agrément 2018. https://engineerscanada.ca/sites/default/files/accreditation/Accreditation-criteria-procedures-2018.pdf

McMullan, M. (2008). Using portfolios for clinical practice learning and assessment: the pre-registration nursing student's perspective. Nurse Education Today, 28(7), 873-879. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2007.11.006

Prégent, R., Bernard, H. et Kozanitis, A. (2009). Enseigner à l’université dans une approche-programme. Un défi à relever. Montréal : Presses internationales Polytechnique.

Shaklee, B. D., Barbour, N. E., Ambrose, R., et Hansford, S. J. (1997). Designing and using portfolios. Boston: Allyn and Bacon.

Tardif, J. (2006). L’évaluation des compétences : documenter le parcours de développement. Montréal : Chenelière éducation.

Taylor, C., Stewart, L., et Bidewell, J. (2009). Nursing students' appraisal of their professional portfolios in demonstrating clinical competence. Nurse Educator, 34(5), 217-222. https://doi.org/10.1097/NNE.0b013e3181b2b530