Distance assessment experienced by students with disabilities

Main Article Content

Valérie Wathelet
Sandrine Vieillevoye

Abstract

In the context of the pandemic, since the June 2020 session, many exams usually scheduled face-to-face have been conducted at a distance. At the institutional level, in April 2020, the support service for students with disabilities and the technical and pedagogical units joined forces to support teachers in organizing their exams and informing students how to prepare and take them. In February 2021, students with disabilities received an online surveyThis survey allowed us to identify difficulties encountered by students, what helps them and what could help them. This allowed us to identify some good practices for teachers and students.

Article Details

How to Cite
Wathelet, V., & Vieillevoye, S. . (2022). Distance assessment experienced by students with disabilities. Mediations and Mediatizations, (9), 109–120. https://doi.org/10.52358/mm.vi9.238
Section
Practitioners' articles

References

Audet, L. (2011). Les pratiques et défis de l’évaluation en ligne, REFAD. https://archives.refad.ca/evaluation_en_ligne.pdf

Béland, S., Bureau, J. S. et Peters, M. (2020). Plagier en temps de pandémie. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, numéro hors-série, 1, 35-40. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/216

Biggs, J. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Higher Education, 32, 347-364. http://doi.org/10.1007/BF00138871

Detroz, P., Malay, L. et Crahay, V. (2020). Une démarche structurée pour définir quelques conseils en vue de limiter l’impact de la pandémie sur l’évaluation de nos étudiants. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, numéro hors-série, 1, 97-110. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/223

Detroz, P., Tessaro, W. et Younès, N. (2020). Pour la relance d’une évaluation congruente à l’université. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, numéro hors-série, 1, 111-119. https://journal.admee.org/index.php/ejiref/article/view/224

Fournier, A. L., Hubert, B. et Careau, L. (2020). Obstacles et facilitateurs perçus par les étudiants en situation de handicap à l'université et l'appréciation des services. Canadian Journal of Education, 43(2), 465-497. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/4131

Keunen, V. (2020). Les aménagements raisonnables. Optimiser la réussite scolaire des élèves à besoins spécifiques. Erasme.

Liang, X. et Creasy, K. (2004). Classroom assessment in web-based instructional environment: Instructors' experience.

Practical Assessment, Research, and Evaluation, 9(7). https://scholarworks.umass.edu/pare/vol9/iss1/7/

Nizet, I., Leroux, J. L, Deaudelin, C., Béland, S. et Goulet, J. (2016). Bilan de pratiques évaluatives des apprentissages à distance en contexte de formation universitaire. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 32(2). http://journals.openedition.org/ripes/1073

Villeneuve, H. et Dagneau, B. (2021). Pandémie de COVID-19 et ses impacts pour les étudiants en situation de handicap : l’expérience vécue à l’Université Laval. Aequitas Revue de développement humain, handicap et changement social, 27(1), 193-200.