Educational technologies and learning: the history of TECFA, a research and teaching unit in the University of Geneva - Interview with Daniel Peraya

Main Article Content

Viviane Glikman
Cathia Papi

Abstract

In this interview, Daniel Peraya, a renowned researcher in the field of educational technologies, talks about the history of TECFA (Technologies de formation et apprentissage), a research and teaching unit at the University of Geneva that has played an essential role in many hybrid and distance learning projects in Switzerland, Europe and the South. He explains how this unit was created and has evolved in terms of research and teaching, and thus sheds light on how the numerous collaborations with Swiss, European and international partners and funders have enabled TECFA to initiate new programs and promote the development of distance learning, becoming a reference center in the field.

Article Details

How to Cite
Glikman, V., & Papi, C. (2021). Educational technologies and learning: the history of TECFA, a research and teaching unit in the University of Geneva - Interview with Daniel Peraya. Mediations and Mediatizations, (6), 119–130. https://doi.org/10.52358/mm.vi6.203
Section
Personal accounts and interviews

References

Attwell, G. (2006). Personal Learning Environments-the future of eLearning? eLearning Papers, 2(1). https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.97.3011

Bernasconi, L. (2009). Présence de l’enseignant dans le dispositif « double hybride » MALTT@DIS : une étude exploratoire [Mémoire de Master MALTT]. TECFA, Université de Genève.

Bonfils, P. et Peraya, D. (2011). Environnements de travail personnels ou institutionnels? Les choix d'étudiants en ingénierie multimédia à Toulon. Dans L. Vieira, C. Lishou et N. Akam (dir.), Le numérique au cœur des partenariats : Enjeux et usages des technologies de l'information et de la communication (p. 13-28). Presses universitaires de Dakar. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:17874

Bronckart, J.-P. (1997). Activité langagière, textes et discours : pour un interactionisme socio-discursif. Delachaux et Niestlé.

Campion, B., Peltier, C. et Peraya, D. (2019). Analyse communicationnelle de vidéos de Moocs : quelle magistralité les choix discursifs construisent-ils? Éducation et formation, e-313, 75-92. http://revueeducationformation.be/index.php?revue=33&page=3

Daele, A. (2020, 7 décembre). Groupe « Pédagogie universitaire » [page Facebook]. Facebook. https://www.facebook.com/groups/pedagogieuniversitaire

DMS. (2020). Débat-discussions, Distances et médiations des savoirs, (29, 30, 31, 32). https://journals.openedition.org/dms/

Joye, F., Deschryver, N. et Peraya, D. (2003). Comment développer un campus virtuel? Dans B. Charlier et D. Peraya (dir.), Technologie et innovation en pédagogie : dispositifs innovants de formation pour l'enseignement supérieur (p. 93-102). De Boeck.

Lebrun, M., Peltier, C., Peraya, D., Burton, R. et Manusco, G. (2014). Un nouveau regard sur la typologie des dispositifs hybrides de formation. Propositions méthodologiques pour identifier et comparer ces dispositifs. Éducation et Formation, e-301, 55-74. http://revueeducationformation.be/index.php?revue=19&page=3

Lifländer, V. P. (1993). Project Computer-Aided Learning at Helsinki University of Technology 1991-1993. Dans M. Linna et P.Ruotsala (dir.), Proceedings of Hypermedia in Vaasa ’93 (209-212). Vaasa Institute of Technology.

Lombardi, E. (2007). Analyse communicationnelle des effets cognitifs d’un dispositif éducatif médiatisé. Le cas de la médiatisation d’un cours 3D en images virtuelles immersif et interactif et ses impacts sur la mémoire explicite. [Thèse de doctorat]. Université du Sud Toulon-Var, France.

Peraya, D. et Bonfils, P. (2012). Nouveaux dispositifs médiatiques : comportements et usages émergents. Le cas d’étudiants toulonnais en formation à l’UFR Ingémédia. Distances et Médiations des Savoirs, (1). https://journals.openedition.org/dms/126

Peraya, D. et Collard, A. S. (2008). La métaphore dans les campus virtuels : des formes de la représentation à la « représent-action ». Recherches en communication, (29), 57-80.

Peraya, D., Depover, C. et Jaillet, A. (2013). Un master à distance pour une formation aux technologies éducatives : le diplôme UTICEF – ACREDITÉ. Dans P.-J. Loiret (dir.), Un détour par le futur. Les formations ouvertes et à distance à l’Agence universitaire de la francophonie. 1992-2012 (p. 83-102). Agence universitaire de la francophonie, Archives contemporaines. http://www.bibliotheque.auf.org/doc_num.php?explnum_id=822

Peraya, D. et Dumont, P. (2003). Interagir dans une classe virtuelle : analyse des interactions verbales médiatisées dans un environnement synchrone. Revue française de pédagogie, 145, 51-61. https://www.persee.fr/doc/rfp_0556- 7807_2003_num_145_1_2984

Peraya, D. et Nyssen, M.C. (1995). Les paratextes dans les manuels scolaires de biologie et d'économie : une étude comparative. Faculté de psychologie et des sciences de l'éducation de l’Université de Genève.

Peraya, D. et Ott, D. (2003). Analyse de quelques stratégies de lecture des pages Web : une approche sémiocognitive du traitement des unités d’information dans les sites Web. Recherches en communication, 19, 103-112. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:17674

Peraya, D. et Peltier, C. (2012). Typologie des dispositifs hybrides : configurations et types. Dans N. Deschryver et B. Charlier (dir.), Dispositifs hybrides, nouvelle perspective pour une pédagogie renouvelée de l'enseignement supérieur. Rapport final (p. 54-86). http://prac-hysup.univ-lyon1.fr/spiral-files/download?mode=inline&data=1757974

TECFA (1999). Rapport d’activités 1989-1999. http://tecfa.unige.ch/tecfa/general/tecfa-report-99.html

Vincent, G. (1980). L’école primaire française. Étude sociologique. Presses universitaires de Lyon/Éd. de la Maison des sciences de l’homme. https://presses.univ-lyon2.fr/product/show/lecole-primaire-francaise/537

Vincent, G. (2008). La socialisation démocratique contre la forme scolaire. Éducation et francophonie, 36(2), 47-62. https://www.erudit.org/en/journals/ef/2008-v36-n2-ef2872/029479ar/abstract/