New digital interactions and school learning: Interview with Mireille Bétrancourt

Main Article Content

Stéphanie Fleck
Luc Massou

Abstract

Mireille Bétrancourt is a professor of Information Technology and Learning Processes at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Geneva (Switzerland), where she heads the Training and Learning Technologies Unit (TECFA). Her work's general focus is on designing digital educational resources from a cognitive and ergonomic perspective and the uses of digital technologies in different training and teaching contexts. In this interview, she underlines the importance of techno-pedagogical congruence of new sensory-motor interactions with the learning task's requirements and the school context in which they are used to evaluate their real contributions better.

Article Details

How to Cite
Fleck, S., & Massou, L. (2021). New digital interactions and school learning: Interview with Mireille Bétrancourt. Mediations and Mediatizations, (5), 210–216. https://doi.org/10.52358/mm.vi5.177
Section
Personal accounts and interviews

References

Amadieu, F., Mulet, J., Van der Linden, J., Lombard, J. et Van de Leemput, C. (sous presse). Acceptabilité des technologies innovantes : le cas des tablettes. Education Permanente.

Bara, F. et Gentaz, E. (2011). Haptics in handwriting teaching: the role of perceptual and motor skills. Human Movement Science, 30, 745-759.

Bétrancourt, M. (2019). L’ingénierie des dispositifs de e-Formation : une approche psycho-ergonomique. Dans A. Jézégou (dir.), Traité de la eFormation des adultes. Bruxelles: De Boeck.

Bétrancourt, M. et Bozelle, C. (2012). Les MITIC au service de la pédagogie spécialisée : mieux connaître leur spécificité pour développer des usages éducatifs pertinents. Revue suisse de pédagogie spécialisée, 4, 15-23.

Blanqui, D. (2020). Le rôle du geste lors d’une interaction multi-touch sur l’apprentissage et son lien avec les habiletés visuo- spatiales [thèse de doctorat, Université de Toulouse Jean-Jaures].

Depover, C. (2009). La recherche en technologie éducative : un guide pour découvrir un domaine en émergence. Paris : Éditions des archives contemporaines.

Dillenbourg, P. et Jermann, P. (2010) Technology for Classroom Orchestration. Dans M. Khine et I. Saleh (dir.), New Science of Learning. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-5716-0_26

Goldin-Meadow, S. (2014). How gesture works to change our minds. Trends in Neuroscience and Education, 3(1), 4-6. https://doi.org/10.1016/j.tine.2014.01.002

Hutchins, E., Hollan, J. D. et Norman, D. (1986). Direct manipulation interfaces. Dans S. Draper et D. Norman (dir.), User centred system design (p. 87-124). Lawrence Erlbaum associates.

Jolly, C. et Gentaz, E. (2013). Évaluation des effets d’entraînements avec tablette tactile destinés à favoriser l’écriture de lettres cursives chez des enfants de Cours Préparatoire. STICEF, 20, 1-20. http://sticef.univ-lemans.fr/num/vol2013/02-jolly-atame/sticef_2013_NS_jolly_02p.html

Mishra, P. et Keller, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Ortoleva, G. et Bétrancourt, M. (2017). L’écriture participative médiatisée comme vecteur du développement professionnel. Raisons éducatives, 21, 108-122.

Présentation de la conception et fabrication assistées par ordinateur (n. d.). Dans Edutechwiki.ch. http://edutechwiki.unige.ch/fmediawiki/index.php?title=Pr%C3%A9sentation_de_la_conception_et_fabrication_assist%C3%A9es_par_ordinateur&oldid=130690

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies, approche cognitive des instruments contemporains. Paris : Armand Colin.

Scherer, R., Siddiq, F. et Tondeur, J. (2019). The technology acceptance model (TAM): A meta-analytic structural equation modeling approach to explaining teachers’ adoption of digital technology in education. Computers & Education, 128(0317), 13-35. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.09.009

Widmer, V. et Bétrancourt, M. (2018). Les technologies numériques comme soutien à une activité coopérative de travaux pratiques en biologie. RSSE – Revue suisse des sciences de l’éducation, 40(2), 405-446.